Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
En skillnad kan väl vara val av optimal exponering. Om motivet har låg kontrast så kan det vara en bra grej att exponera lite för ljust och sedan mörka ner till lagom ljust i raw-konverteraren. Bara man inte drar på så att det klipper i det vita. Dvs man vill ha klumpen i histogrammet så långt åt höger som möjligt utan att det går emot kanten. Man lär ska få bättre teckning i skuggorna på det sättet. Med direktjpeg kanske det är bättre att träffa mer mitt i histogrammet för att få en lagom ljus bild på en gång.

Det kan va svårt att veta hur mycket plus man ska våga ha på exponeringskompensationen, så jag har börjat köra mycket bracketing den senaste tiden.

Edit, någon hann visst före med den kommentaren..
 
Jag hittade på Dyxum ett antal poster om just detta med färhantering, där några ville få tillbaka 7Ds färger jämfört vad a700 presterade i LR. http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=22307

Jag har testa ett antal av de föreslagna, men inte riktigt bestämt mig om det är bra eller dåligt. Om någon vill få "färdiga" development profiler så PM:a mig så skickar jag dem, eller lägger upp dem om intresse finns. Det är inte samma som de som figurerat tidigare i camera calibration (portrait, vivid etc). Jag har ialla fall brutit ned dem till två varianter som bas där ena passar bäst till porträtt liknande situationer och den andre mer alldagligt.

/Peter
 
Dags att börja spekulera om nya A800

Tror jag tjuvstartar lite. Canon 500D och Nikon D400 i faggorna. Snart kommer nya Sony. Får den full HD med följande autofokus tro, Live View, kommer den bliva lik A300-350. Kommer det uppföljare till trillingserien. Många frågor, ett spännande år, det var ju ett tag sen om man inte räknar den dyrare A900. Trodde även Sony skulle ta upp kampen mot Canon G10. Sony hade en mycke fin kompakt som hette V3 tror jag det var, kom väl 2005 om jag inte minns tokigt, väntade på V4:an men den kom alldrig. Mvh.Bengt.
 
Senast ändrad:
Hej!

Tänkte bara höra mig för lite... Ngn som har nån idé om vad en beg a700 skulle kunna vara värd... Ca 4000 exp, 1,5 år, sverigeköpt med batterigrepp. Prisförslag?

(Kostar ju i dagsläget 9900 hos Japanfoto inkl 18-70 objektiv... Och batterigrepp ca 1700.)

Tack tack!
/MB
 
Hej!

Tänkte bara höra mig för lite... Ngn som har nån idé om vad en beg a700 skulle kunna vara värd... Ca 4000 exp, 1,5 år, sverigeköpt med batterigrepp. Prisförslag?

(Kostar ju i dagsläget 9900 hos Japanfoto inkl 18-70 objektiv... Och batterigrepp ca 1700.)

Tack tack!
/MB

Är det ett original grep så går ett nytt på ca 3600 sek.
ca 60-80% av nypris brukar jag tänka när det gäller beggat.

Men tänk på att om man köper en ny A700 (om man nu får tag på en) från england ligger dom på ca 6500 sek där.
 
Reverseringsring

Vet ej om denna fråga passar in i denna tråd men...
Jag har en A700, och har köpt mig en reverseringsring, mitt problem är att kameran bara säger att jag inte har något objektiv när jag försöker att ta en bild ?
Har ställt kameran i MF läge, har någon nått bra råd att komma med ?
 
I menyn som liknar ett kugghjul väljer du nr2, längst ner kan du ställa in att den löser ut utan objektiv och utan minneskort.
MVH // Christer
Edit: Du behöver givetvis bara ändra den till objektivet, återkom gärna med svar.
 
Köpte en 700 igår...

Har kollat en del på 850, men då ville jag hellre ha 900:an, och det blev det inte råd till...

Jaja, jag hade en KM7D innan och det kändes bekvämt att gå över till 700:an. En sak som jag undrar är om någon har förslag på optimala inställningar. I min gamla 7D körde jag på +1 i skärpa och tyckte det blev perfekt. Jag upplever att 700:an i standardläget är lite soft i många lägen, och det vill jag absolut inte ha. Har strängt av DR optimizer nu men vet inte om det hjälper något. Har ni positiva erfarenheter av DR annars?

Är annars jättenöjd :)

//Björn
 
A700

Någon som har uppdaterat sin A700 med nya firmware v.4?
Är det meningsfullt? erfarenheter och synpunkter tack! :)

/perhel
 
Ehh JA, kanske inte så lustigt svar men denna ger klara fördelar jämfört med de andra. Sedan är den inte så ny, har funnits ett tag och som sagt, uppdatera snarast... :)
 
Någon som har uppdaterat sin A700 med nya firmware v.4?
Är det meningsfullt? erfarenheter och synpunkter tack! :)
Uppdatera inte. Använd din A700 något eller några år och när du tycker att det är dags att köpa en ny kamera uppdaterar du till version 4. Din A700 blir då som en ny kamera du kan använda några år till. :)
 
tack för svaren....även om det kanske inte var direkt vad jag menade:)

Enligt Sony skall firmwaren b.l.a ge förbättrad bildkvalitet vid höga iso? var sätter dom gränsen __hög iso__?
Kan man se märkbar skillnaden med "nya" ver.4?
 
Naturligtvis, annars skulle jag inte skrivit att det motsvarade en ny kamera.

Jag har precis blivit ägare till min A700 och tycker att den tar toppen bilder med ver.1....men kan säkert bli bättre :)

Du menar alltså att det syns en märkbar skillnad....i vilket iso-tal pratar vi då?

Blir det fler märkbara skillnader på kameran förutom iso?
 
Du får ursäkta min framtoning och rakhet, men vad har du att förlora?? Jag började aldrig på v1 utan såg till att stoppa in v4 direkt. Det var så många som hade positiva ord om detta och kameran blev som ny. Speciellt med tanke på ISO och brus, det finns säkert en hel del andra saker, men slösa inte tid på att fundera, uppgradera bums! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.