Jo A700 har en AF med s.k. återkoppling. Första gången jag hörde om det var genom en tekniker på Zieger som justerade min 7D för AF-problemen jag hade. Han menade att A700 hade just denna tekniken som skulle göra AF mer träffsäkert. Tyvärr är denna finess inte riktigt tillräcklig om den inte slutar justera fokus innan kameran är i s.k. jämviktsläge just i fokus. A700 gör tyvärr inte detta och denna modell är inte mycket mer immun mot fokusproblem än gamla 7D. Det var huvudskälet till varför jag hoppade över den modellen. Jag testade mina en del av mina objektiv med ett A700-hus och t.o.m. en del av de objektiv som fungerade OK med min 7D hade ordentliga fokusfel med Sonys testhus.
Verkar dock som Sony kommit långt med A900, som de flesta är eniga om fokuserar mycket bra. Hoppas den kunskapen letar sig in i samtliga framtida modeller. Som en del kanske sett så har en mycket intressant tråd pågått om dessa problem med Canon 5D Mk II och denna kameras AF-problem. I den tråden finns väldigt mycket bra som även gäller generellt. Tråden heter "AF i 5D mkII".
Läser du denna tråden, så kommer du se att den nya finessen med mikrojustering inte hjälper den heller för annat än mekaniska fasta objektiv möjligen. Zoomar kan ha ickelinjära fel och måste i justeras på fler än ett ställe. Canon har åtta justeringspunkter i zoomarna som de kan kalibrera mot på verkstad men mikrojusteringen har bara en. Dessutom har man haft s.k. astigmatiska problem med sina korssensorer som ju finns för att underlätta fokusering med speciellt ljustarka objektiv och på toppen av detta så har man s.k. minor variations med toleranser som är så pass grova att de blir till praktiska problem med dagens pixeltäta sensorer och FF med korta skärpedjup. Kolla de mätserier Mikael har lagt ut i forumet så ser ni hur det kan se ut med den kameran. Vi vet väl inte hur det ser ut med A700, för ingen har gjort motsvarande försök med den vad jag vet.
Är man lite elak så kan man se mikrojusteringen som en nödlösning som finns bara för att tillverkarna inte klarat av att få någon ordning på AF. Man ger användarna något att skruva på så det blir det lite lugnare ute i leden. Folk stormar inte serviceverkstäderna och kräver dyra garantireparationer (för tillverkaren) och tillverkaren tjänar många extra tusenlappar och får lite respit med huvudproblemet. Men löser huvudproblemet gör det inte det har Micke Risedals exempel visat med all tydlighet.