Annons

Nykomling i Sonyfamiljen

Produkter
(logga in för att koppla)
Två gubbar som tjõtar och viftar - en med micken, en med en "kamera". Pop-up flash tycks den ha - stöder den Minolta 3/5600HS(D) i WL-läge, så klarar vi oss utan den bortplockade blixtskon.
 
Vad har Olympus med detta att göra? Anmärker du på något jag skrev, eller är du allmänt gnällig?

Onej Ingen anmärkning, inget gnäll. Bara en gammeldags önskan att Km kunnat levat vidare. Syftningen med Olympus,menas att jag anser heller tror att KM sålde bättre.(har ju inte sett någon statestik). Fick någon uppfattning till förklaring av KM när det begavsig att pengar till utveckling fattades.Konica byggde kameror som var riktigt bra med fin hexaroptik, men som jag ser det fick dom inte det berömm dom så väl var berättiga till. Minolta kunde dom också med många fina modeller. Dom har ju provat gammal minoltaoptik på toppmorderna A900 och resultatet var alldeles utmärkt.. Det säger inte lite det om kvalitet. Tjatet om Olympus beror på att jag är så förvånad över hur dom öser på så in i bomben, inget annat märke verkar släppa så många systemare för att inte tala om kompakter. Sony är så förbaskta stora på TV och filmkameror, men dom klarar nog stillbild också. Mvh. Bengt
 
Nja - varför "måste" den ha RAW?

Det hänget helt på hur den kommer att segmenteras mot marknaden - inte f-n är det en studiokamera = inget behov av RAW eller PC-synk ut. Finns förmodligen fler avskalningar som gjorts med segmenteringen i minnet och kassaboken i bakfickan.

Inte f-n har jag sagt att den "måste" ha RAW.

J A G tycker det är det synnaste som saknas på "Häxan".

Om du inte tycker det finns "inget behov" bara för att "inte f-n är det en studiokamera" - får det stå för dej.

Möjligheter att korrigera ( t.ex. kromatisk aberration ) är väl mycket större iom. RAW format.

SX1 har RAW, och "inte f-n är det en studiokamera" ...

Punkt. Slut.
 
Det var kanske så här Minolta hade tänkt sig KM A3 om dom fått leva vidare. I stället gick dom i graven :(

Nejdå, Minolta valde bara bort kameradelen och att den hamnade hos just Sony, som inte har någon belastning i form av gamla traditioner, var bland det bästa som kunde hända. Att Sony dessutom har skyndat långsamt är bara ett erkännande av att D7D och D5D är förbaskat bra gluttsnäppor.
 
Jag orkar inte spekulera i vad som syns på produktbilder . . . .


Ingen har bett om någon spekulation om vad som syns på produktbilder.


Det jag skrev var menat som lite skämtsamt - - -
- - - eftersom det inte går att missa att HX 1 har sökare med dioptrijustering.
Skärmdump fr Sonys' svenska sida

( Egentligen ville jag fråga om vilken upplösning dom gett denna sökare - ifall nån sett någon info ).

.
 
Senast ändrad:
Jadå - Du får stå oemotsagd. Kul att få dryfta med experter tycker jag, man lär sig så mycket.
 
( Egentligen ville jag fråga om vilken upplösning dom gett denna sökare - ifall nån sett någon info )
Precis. Det är en av de avgörande egenskaperna på en kamera av den här typen -- hur snabb och högupplöst EVF har den?

För övrigt håller jag med om att det är obegripligt att man inte gett den RAW-möjlighet. Eller kanske inte obegripligt -- det är givetvis ett beslut som fattats av marknadsavdelningen, som inte vill att HX ska kannibalisera alltför mycket på firmans dslr.
 
Precis. Det är en av de avgörande egenskaperna på en kamera av den här typen -- hur snabb och högupplöst EVF har den?

För övrigt håller jag med om att det är obegripligt att man inte gett den RAW-möjlighet. Eller kanske inte obegripligt -- det är givetvis ett beslut som fattats av marknadsavdelningen, som inte vill att HX ska kannibalisera alltför mycket på firmans dslr.

hoppas verkligen att man utvecklat en snabb o bra sökare till "Häxan", hade inte KM A2 en sökare utöver det vanliga?....själv tar jag 90% av bilderna genom sökaren så visst har det betydelse.....
 
hoppas verkligen att man utvecklat en snabb o bra sökare till "Häxan", hade inte KM A2 en sökare utöver det vanliga?....själv tar jag 90% av bilderna genom sökaren så visst har det betydelse.....

För att vara en evf var den långt före sina konkurrenter när den kom, och det tyngsta skälet till att jag köpte en A2!

Men jag kikade som hastigast på den nya Panasonicen med evf häromdagen, och, ja, man kan väl säga att tekniken idag har sprungit ifrån A2:ans evf ganska ordentligt.

Däremot blir man fortfarande inte så lätt imponerad av vad nya kameror kan om man en gång har haft en A2. Tekniken går framåt, allt blir snabbare och kvalitéen bättre, men hur man bygger en praktiskt användbar kamera var om inte fulländat, så i alla fall foredömligt med A2. Finns det ännu ingen annan som har 5 "User Memorys"? Blixtsnabbt valbart med rattvred? Åh, hade det bara varit en systemkamera... Men ja visst ja, den heter ju 7D... :)
 
Har testat den lite och är mycket imponerad, speciellt av Sweep panorama och sekvenstagningen. Mycket enkel att använda och i stort var det nog enda "riktiga" nyheten på PMA enligt mig.

Som många redan sagt, den perfekta semesterkameran!
 
Intressant kamera!

10 fps med mekanisk slutare.
Additions läge för reducerat brus i bilder.
Auto panorama läget.
 
Precis. Det är en av de avgörande egenskaperna på en kamera av den här typen -- hur snabb och högupplöst EVF har den?

För övrigt håller jag med om att det är obegripligt att man inte gett den RAW-möjlighet. Eller kanske inte obegripligt -- det är givetvis ett beslut som fattats av marknadsavdelningen, som inte vill att HX ska kannibalisera alltför mycket på firmans dslr.

det är väl inte helt otänkbart att även Sony släpper en sån här.....för dom som gillar att plåta i RAW...

"Plåta RAW med Canon PowerShot SX1 IS
Canon har tänkt om och kommer inom kort att släppa en firmwareuppdatering för superzoomkameran PowerShot SX1 IS. Efter uppgraderingen kommer kameran att kunna ta råbilder (RAW)"
 
Det har nämts i föregående i tråden, men jag tycker det förtjänar att upprepas; CMOS sensor i en kompaktkamera! Sensorn jag hadde hoppats på i a 350!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.