** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nykomling i Sonyfamiljen

Produkter
(logga in för att koppla)
7, 7i, 7Hi, A1, A2 och A200 hade alla samma objektiv. Ett GT 28-200, egentligen 7-50 ungefär och resten var skenbar brännviddsförlängning till följd av den lilla sensorn (4x).

Trots det stora omfånget (särskilt med den tidens mått) höll objektivet genomgående god kvalitet utan alltför stor förvrängning vare sig i vidvinkel- eller teleläge. Som alla "superzoomar" är det förstås en kompromiss, och i det här fallet en lyckad kompromiss.

Det var kanske så här Minolta hade tänkt sig KM A3 om dom fått leva vidare. I stället gick dom i graven :(

Själva företaget gick i graven, ja. Men inte Minoltas "själ", och inte deras utvecklingsingenjörer. Genom Sony har de nu kunnat komma tillbaka, och till CaNikons förskräckelse, likt Terminatorn, ryta - "I am back!"

Personligen anser jag att detta var det allra bästa som kunde hända - kamerateknik från Minolta + elektronik, sensorer och de ekonomiska resurserna från Sony. KM gick inte tillräckligt bra för att de skulle kunna eller vilja utveckla någon KM A3. Men nu verkar det ju bli en HX1 istället, så då finns det kanske inte skäl att sörja allt för mycket... :)

...
Jag tror mest att den kommer att köpas av folk som inte kan något om kameror, och som tror att 20x zoom är något bra. Samma människor som inte har en aning om att sensorstorleken är helt avgörande vid sämre ljus.
...
Skaffa Dig en Hasselblad H3DII-31 och sluta whimpa över allt som "alla andra" uppskattar. Det är möjligt att Du anser att jag är fåkunnig om kameror i största allmänhet och inte "vet" vad som är bäst för mig, men det finns för många bland oss som ser HX1 som en naturlig uppföljare till DiMage-seriens superzoomar, sen må Du tycka vad skit som helst om skiten Du inte köper.

Skaffa Dig en Hasselblad H3DII-31 och sluta whimpa över allt som "alla andra" uppskattar. Det är möjligt att Du anser att jag är fåkunnig om kameror i största allmänhet och inte "vet" vad som är bäst för mig, men det finns för många bland oss som ser HX1 som en naturlig uppföljare till DiMage-seriens superzoomar, sen må Du tycka vad skit som helst om skiten Du inte köper.

Jag måste hålla med dig Lennart....jag har fotograferat i 25 år...och haft åtskilliga kameror och anser mig vara långt ifrån nybörjare...men att hamna i kategorin "Folk som inte kan något om kameror" hade jag inte räknat med när man vill diskutera en nyhet på kameramarknaden....

Förutom vad som redan nämnts av andra, så har den ju vad jag kan se två unika mode-val - Twilight och Anti-motion blur. Här tar man 6 bilder i snabb följd och använder den (för en kompaktkamera) mycket kraftfulla processorn till att kombinera dessa bilder för att ge en skarpare bild ...
Samma teknik att ta flera bilder snabbt och bygga en ny bild finns även i Casio Exilim EX-F1 PRO och används till flera funktioner, t.ex BestShot-funktionen Digital Panning. Det sitter naturligtvis en Sony-sensor i F1:an.

Jag gnäller inte. Jag hoppas bara att inte alltför många går på de vanliga försäljningsargumenten utan veta vad det är de egentligen borde leta efter. Därför blev jag en aning förvånad över mottagandet av denna modell, som inte direkt är någon revolution.

Men låt mig inte störa. 20x zoom är säkert jättekul.

Konika Minolta finns kvar. Det var bara kameradelen som lämpades över på Sony. KM fortsätter med sina laserskrivare, optik och medicinsk utrustning.

Hejsan. Ock,ock,ock. sade en gång en viss Karlsson. Olympus öser på som alldrig förr, verkar släppa en kamera i halvåret E3-E30 och nu E620-E520 är inte gammal heller. Dom säljer altså bättre än KM gjorde.Kommer alldrig att sluta undra, men visst Minolta gick ihop med konika en gång i tiden. ligger nog en liten hund begraven,som sagt olympus verkar ha överflöd av pengar..Mvh. Bengt

Tänk om det är så - vilket kommande tester får utvisa - att HX1 ger bilder som inte skärms för sig.

Jag är inte överdrivet förtjust i superzoomar, men äger ändock två - därför att de är vettiga resekameror och fungerar ihop med många av mina tillbehör till Sony a700. Om HX1 levereras bättre bilder än KM A2, och det har den ytligt sett potential till, kommer jag att överväga att skaffa den och fasa ut M A1, och göra rockad i övrigt.

Alla kameror, oavsett märke eller modell, är kompromisser, något annat har vi inte råd med. Jag vill ha kameror som fyller mina behov, oavsett vad "vetebettrar" i Tjockhult anser om just den kamera som fyller mitt behov.

Jag gnäller inte. Jag hoppas bara att inte alltför många går på de vanliga försäljningsargumenten utan veta vad det är de egentligen borde leta efter. Därför blev jag en aning förvånad över mottagandet av denna modell, som inte direkt är någon revolution.

Men låt mig inte störa. 20x zoom är säkert jättekul.

Vad borde vi leta efter då..??? Det måste väl vara upp till var och en vilket behov av kamera man har eller ???

Vad borde vi leta efter då..??? Det måste väl vara upp till var och en vilket behov av kamera man har eller ???
Naturligtvis. Att jag argumenterar lite kring denna kameratyps brister är för att eventuella intressenter ska ta sig en funderare på om det är rätt för dem. Kameran är säkert utmärkt för vissa, men jag tror faktiskt att många som inte är så insatta ofta köper snacket om "mycket zoom" utan att det egentligen är vad de behöver.

Det är ju ingen nyhet direkt att tillverkarna lockar kunder genom att späcka kamerorna med "prestanda" som ser ut att ge oändlig mångsidighet på pappret, men som ofta istället gör kameran tämligen medioker på allt.

Allt är inte guld som glimmar;-)

Jag är också klart nyfiken på denna nya långzoomare.... En sådan kanske blir den som till sist gör processen kort med vår Canon s3is som gjort samt gör sitt jobb väl ..

Men börjar kännas som dax att byta ut kanske snart mot en lite vassare kamera ..

Synd dom inte ploppade dit en blixtsko.. Men faran är väl att den då blir för bra så det missas systemkameraköpare troligen.... Så dom aktar sig kanske för det just nu i alla fall..

Sedan är det lite skit samma för min del.. Eftersöker jag perfektare bilder tar jag med mig systemaren i alla fall.. Det är därför jag har en systemare jueee...

räcker det inte med 20x zoom kan man ju alltid hänga på en sån här, förlänger 1,7x.....

Bilagor

• 3345215900_f65bd9762c_o.jpg
    3345215900_f65bd9762c_o.jpg
    40.5 KB · Visningar: 253
-

Det var väldigt vilken rent översvallande omtänksamhet om "folk som inte kan något om kameror" som uttrycks här....

med måånga ord ...

Lite speciellt är det väl när det gäller en produkt som inte har testats än !?
Eller ens kommit ut på marknaden ?
Än mindre provats av någon här (på FS) !? + !?

- - - - -

* Att ha ett öppet sinne betyder inte nödvändigtvis att man
är vare sig kravlös eller naiv.

* Personligen är jag allergisk mot förutfattade meningar och dogmatiskt raljerande.

- - - - -

Ang. HX 1 ("Häxan"):

letsgodigital.org står det:
"Optical viewfinder........... No"
"Electronic viewfinder....... No"
MIN FRÅGA : Är det en viewfinder jag ser på kameran ?
- Hoppas inte svaret blir.... "No"... ;)

För övrigt hade jag missat detdär med blixtsko.
( Fler hjärnor tänker på fler saker = bra )
Inte heller verkar den ha filtergängor.

Men vinklingsbar display har den, och en massa ( till synes intressanta ) grejer.

Ska bli spännande att se vad den presterar.

IRL!

Edit:

Röntgenbild

Vinklingsbar 3" display - och... är det inte en viewfinder ?

Senast ändrad:
Jag orkar inte spekulera i vad som syns på produktbilder - det finns särskilda forum för det ( dyxum.com och dpreview.com ). Jag noterar bara att de första specs som släppts, gör Häxan intressant och avvaktar de första "hands-on"-bedömningarna.

Är den fortfarande intressant efter det, blir det ett besök hos en återförsäljare och en egen titt på underverket - se'n får jag väl fråga exteprisen om jag får köpa den ;D.

Sony själva skriver:

"Wievfinder - - - electric".

Punkt. Slut. ( Får vänta på mer info, mao. )

.

.

En till sak som "Häxan" inte har - och det är kanske det allra synnaste, enligt mej - är RAW format.
Attans.
:(

Nja - varför "måste" den ha RAW?

Det hänget helt på hur den kommer att segmenteras mot marknaden - inte f-n är det en studiokamera = inget behov av RAW eller PC-synk ut. Finns förmodligen fler avskalningar som gjorts med segmenteringen i minnet och kassaboken i bakfickan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar