Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nykomling i Sonyfamiljen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar. Per, Men sopa banan. Panasonic var en tuffing. Men varför 125 iso på Häxan. Tar mig en källar sval öl och mår ganska gott. Glad Påsk. Bengt.

Tydligen fixar Häxan även iso 80 utom i Autoläge, citat från DP:

All those resolutions (and many more) are available as options in settings. The 125 ISO is the lowest it will go in an Auto mode, except for P mode (my favorite), where it will auto-set as low as 80 ISO. In Manual mode, ISO can be set as low as 80.

Glad Påsk ;) / Per
 
här var det tydligen ett svalt intresse.....ingen som tycker eller tänker nått om Häxan ???

själv reagerade jag på testet av Evf:n "som man tittar i en lång tunnel" och mycket lik Pana FZ28....någon som har erfarenhet av den kameran och sökaren?
 
Det som slår mig till att börja med, är vad makalöst omfattande testet är. Att tänka på att Canon serien av långzoomar i stort sett hela tiden, fått mycke beröm för sin bildkvalitet, då oftas vid iso 80 även panasonicen ligger mycket bra till, Jag uppfattar nog Hexan som ganska likvärdig, om vi håller oss till bildkvaliteten, Hexan har ju sedan några andra ess i rockärmen, som sticker ut. Jag vill nog även läsa Fotos test när den kommer. När den första tillverkaren kommer med mer märkbar större sensor, kan vi nog vänta oss ytterligare bättre kvalitet. Men det blir nog en avvägning för att inte förlora zoomförmågan, den lilla sensorn är väl i dagens läge förutsättning förzoomens kapacitet. Dom öser ut kompakter i en strid ström, och fyller på med lite väl fantasifulla finesser ibland. Det verkar inte hända så mycke med sensorerna.Kommer ihåg en tidig Panasonic fc20 någonting den hade ljusstyrka 2,8 över hela området. Vänl.Bengt.
 
Det som slår mig till att börja med, är vad makalöst omfattande testet är. Att tänka på att Canon serien av långzoomar i stort sett hela tiden, fått mycke beröm för sin bildkvalitet, då oftas vid iso 80 även panasonicen ligger mycket bra till, Jag uppfattar nog Hexan som ganska likvärdig, om vi håller oss till bildkvaliteten, Hexan har ju sedan några andra ess i rockärmen, som sticker ut. Jag vill nog även läsa Fotos test när den kommer. När den första tillverkaren kommer med mer märkbar större sensor, kan vi nog vänta oss ytterligare bättre kvalitet. Men det blir nog en avvägning för att inte förlora zoomförmågan, den lilla sensorn är väl i dagens läge förutsättning förzoomens kapacitet. Dom öser ut kompakter i en strid ström, och fyller på med lite väl fantasifulla finesser ibland. Det verkar inte hända så mycke med sensorerna.Kommer ihåg en tidig Panasonic fc20 någonting den hade ljusstyrka 2,8 över hela området. Vänl.Bengt.

Sant! Drömmen hade ju varit kompakt med en fullframe sensor 28-500 zoom....men tyvärr går inte den ekvationen ihop....inte just nu i alla fall ;)
 
Nu är den beställd....Hexan alltså ;) ScandPhoto var först på plan med 10 st. i lager dessutom billigare än CyberPhoto.
Väntar med spänning...kommer om några dagar:eek:)
 
... å då är Du bara så hm-hm snäll och testar av bara hm-hm och skriver en hm-hm bra recenaion - vi är några till som står och "rycker i dörren".
 
Det som är bra med kameran är att man stannat upp i pixeelhysterin, plus filmmöjligheterna med stereoljud. annars tycker jag det är synd att man inte satsar på lite större sensorer.
 
Det som är bra med kameran är att man stannat upp i pixeelhysterin, plus filmmöjligheterna med stereoljud. annars tycker jag det är synd att man inte satsar på lite större sensorer.

Jag undrar om inte tillverkarna står inför ett dilemma här. Fuji har en modell med större sensor (kan inte måtten). Men den modellen verkar vara duktigt tung, närmara sig DSLR i vikt. Dom börjar bli ganska bra långzoomarna, men hur stor sensor kan vi kräva utan att förlora större zoomområde. Långzoomaren kan vara en stark konkurent till dslr, med tanke på allt i ett konceptet. En sensorstorlek typ 13*10 + en smidig konvertor, borde inte bli dyrt tycker man. frågan man kan ställa sig hur bra får långzoomaren bliva. Vänl.Bengt.
 
Jag undrar om inte tillverkarna står inför ett dilemma här. Fuji har en modell med större sensor (kan inte måtten). Men den modellen verkar vara duktigt tung, närmara sig DSLR i vikt. Dom börjar bli ganska bra långzoomarna, men hur stor sensor kan vi kräva utan att förlora större zoomområde. Långzoomaren kan vara en stark konkurent till dslr, med tanke på allt i ett konceptet. En sensorstorlek typ 13*10 + en smidig konvertor, borde inte bli dyrt tycker man. frågan man kan ställa sig hur bra får långzoomaren bliva. Vänl.Bengt.

ja det är just det...hur bra får det egentligen bli? någon testare på en av sidorna hävdade just att under bra omständigheter var det ytterst svårt att skilja Hexan från en DSLR med motsvarande optik. Jag misstänker att man inte vill sätta i för stora sensorer i de här koncepten....för vad händer då med systemarna ?
 
Redan idag är nog en bra nyare långzoom bättre val än en startseriesystemare för en helt ny användare om man betänker systemarens sedan kommande krav på flera dyra optiker för ens kunna jämföras med en bra modern långzoom´s användningsområde..... Så vad skulle skälet vara för en tillverkare att slå lhjäl startseriekamerorna ifrån systemvärlden?

Iofs om dom ersatte startseriekamrorna helt och det segmentet "startseriesystemare" försvann skulle det kunna bli förklarligt... Och kvar blev bara dyrare segmenten... Det kunde iofs vara en väg att gå..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.