@Mats:
Om du skall hoppa på Sonytåget igen, vilket jag kan förstå, är avhängigt att Sigmaadaptern börjat att fungera, är det då kanske inte bättre att satsa på något av de senaste husen i A7-serien istället?
Då får du ju möjligjet till lite mer "nativeoptik" om det på något sätt skulle balla ur med framtida användning av tredjepartsadaptern?
Jag föredrar, rent kamerahusmässigt, normalt A6000-serien framför A7, men faktum kvarstår att Sony har blivit mycket bättre med släpp av nya objektiv på sistone, men då nästan bara FE-optik (inte i närheten så mycket på E-sidan).
Det är ju lite synd att både betala för, och släpa runt på en massa fint glas, som man direkt croppar i kameran och aldrig kan utnyttja helt kan jag själv tycka (oavsett om det är Sony, Canon eller Nikon).
Jo, FF har sin tjusning och jag har varit helt såld på det tidigare och haft några såna kameror och en del häftig optik för dem, inklusive de flesta Zeiss-gluggarna till A-mount och Sigma 120-300/2,8 till Nikon.
Fina grejer, men STORT och DYRT.
Nu n'r sensorerna blivit så bra mm. så har jag fastnat för APS-C. Även om A7-kamerorna inte är nämnvärt myckt större än "kamerorna som tidigare kallades NEX" så blir optiken det.
Sen är visserligen de där nya GM-objektiven fina, men de är rackarns dyra och ligger utanför min budget.
A7RII kostar dubbelt så mycket som A6500 och då tycker jag ändå att priset på 16000 för A6500 är avskräckande.
Sen håller jag sakta men säkert på att lära mig filma och bli duktig på det och håller på med ett större projekt inom det området.
Tar man då A7RII som har 4K så filmar den med det i två lägen. Dels med hela sensorn där line-skipping och pixel-binning används, men det som den är känd för är crop-läget till super-35 (APS-C avskalad till 16:9).
Det var när jag först läste om det som jag direkt tänkte:
"WOW! Det betyder att det kommer att komma en APS-C med den funktionen på hela sensorn"
Exakt så blev det och Sony släppte A6300 och då hängde jag på låset och köpte den direkt. Var väl en av de allra första som fick den kameran i min hand.
Bra filmegenskaper där man utnyttjar hela den stora FF-sensorn finns ju bara i A7SII, men den kameran blir så specialiserad och har sina alldeles egna problem och nackdelar tycker jag. Dessutom så rasar priserna iväg alldeles för mycket för att det ska passa mig.
Sedan finns det fördelar med adapterade objektiv som inte enkelt går att fixa med native-objektiv.
Nu har jag t.ex. inhandlat en kran!
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007451962/ifootage/jib-mini-crane-m1-ii
Kolla
här hur man kan använda den.
Då vill man kunna justera fokusering remote, vilket också behövs med en steadycam eller gimbal. Därför skaffade jag en Aputure DEC-adapter som jag sedan bytte till en DEC LensRegain (samma fast med inbyggd speed-booster) när jag fick för mig att gå över till m4/3. Jag får väl byta tillbaka igen då helt enkelt (har inte fått Lensregain levererad än, men Scandinavian Photo är bra att ha att göra med, så de löser det säkert).
Då med ett sådant objektiv som Sigma 18-35/1,8 så funkar det kalasbra.
(Vet inte om jag nämnt det tidigare, men Sigma 18-35/1,8 är ett alldeles underbart och fantastiskt objektiv på alla sätt
)
Vid filmning så är en zoom väldigt bra. Det är därför jag har efterlyst en bra ljusstark normalzoom till E-mount. Primes finns ju och det är ju inte viktigt för att kunna göra en zoomning i en sekvens, det _kan_ man göra i enstaka fall, men undeviker det gärna.
Nä, skälet är istället att dels slippa byta objektiv mellan tagningar vilket är jobbigt omman har en massa rigkomponenter på kameran och skådisar m.fl- måste vänta emellan, men det är också viktigt för att kunna hitta precis rätt utsnitt i en scen. Vid stillbildsfoto kan man ju alltid ta till lite runtomkring och sen beskära som man önskar, men vid filmning så är de möjligheterna begränsade.
Hursomhest så har jag gått på APS-C av ett antal genomtänkta skäl.
Nu har det ju med all tydlighet visat sig att det där med genomtänkta beslut inte alltid är min starkaste sida
Så, vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte. Dagens A7-linje lockar mig inte riktigt, men en A7III med moderat upplösning, snabb utläsning, 4K med hela sensorn osv. kan mycket väl falla mig i smaken.
Speciellt om Sigma nu släpper sina Art-zoomar 16-35/2,8, 24-70/2,8 och sports 70-200/2,8 med stellar performance till överkomligt pris.
Som sagt. Vi får se.
Nu ska de befintliga Sony-kamerorna säljas och sedan en A6500 inhandlas är planen (idag). Det är ju den där foto-mäsan nu i februari och vi får se om Sony lanserar nåt nytt då.
/Mats