Nja...det där stämmer väl inte riktigt?
Den fungerar väl betydligt bättre på Sony A7RII än version I?
Jo, det stämmer att jag har påstått det, ungefär åtminstone.
Jag har provat den på A6300 där den nu efter den senaste uppgraderingen till firmware version 1.03 funkar bra. Alltså, den sätter fokus med AF-S, vilket den inte gjorde innan och den tvekar inte. Med AF-C funkar den som den ska och följer fokus tills man är still på ett mål, då fokuseringen också stannar. Tidigare höll den på och knattrade hela tiden runt fokusområdet.
Jag har också provat den på A6000. Där funkar den inte lika bra som på A6300 (gissar att skillnaden är samma mellan A7RII och A7R. Däremot så fungerar den, fast lite sävligare än på den nyare kameran. Tidigare funkade det inte alls.
Faktum är att innan fw-uppgraderingen så var den i princip helt oduglig med de objektiv som jag testat med. Med Canon 85/1,8 så hängde den kameran så man måste starta om den t.ex. och med Sigma 18-35/1,8 så satte den inte fokus alls och med Sigma-telet 150-600/5-6,3 så funkade inte AF-S alls tidigare och med AF-C så kunde den ibland hitta fokus, men med ett väldigt knattrande runt fokusområdet hela tiden, också när motivet inte ändrades.
Med fw 1.03 så funkar det alldeles perfekt med telet också, både AF-S och AF-C. Dock inte lika snabbt som med en DSLR (Canon 80D som jag jämfört med), men inte långt ifrån.
Jag har hört uppgifter om att den fungerat med tidigare fw-versioner, men det är inte den erfarenheten jag har.
Så det är en DRASTISK skillnad med den senaste fw-uppgraderingen från den 13 december. Glöm i princip allt som skrivits och sagts innan dess, det är en avgörande skillnad.
Hur bra den funkar på A7R respektive A7RII kan jag ite uttala mig om, men jag skulle gissa att den faktiskt fungerar med bägge nu och riktigt bra på A7RII.
/Mats