Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nykomling i Sonyfamiljen

Produkter
(logga in för att koppla)
Då språket inte är "mitt bästa" så fattar jag väl inte allt. och än svårare blir det då översättningen är aningen förvirrande här o var..

men i grunden verkar väl kameran bra ,(?) fast med några anmärkta punkter att arbeta med i programvaran som jag förstår saken...Raw tex...Och ren kritik för blixtskon saknas..

vad som liiite känns knepigt är att se bilder med i stort sett samma skarphet och färger som en systemare har då den används med ganska kostsam optik. . Och detta med en kamera som är så i förhållande billig med så stort omfång...Samt så liten så den får plats i en liiiten liten väska.. fast detta är ju inte enbart denna Häxan som det passar in på.. Men ändå.. varje gång man ser det funderar jag i alla fall om man inte borde sälja av rubbet och bara använda en sådan där liten rackare i stället... Samt byta då varje modellbyte som sker då kosten ändå inte blir så stor emellan modellerna som kosten för optik till en systemare kostar sett på fem tio år..

Dessutom så skriver dom om just "G" optiken att den benämningen kommer från minoltatiden och att den var typ som Carl Z är i nivå idag.... Samt att Sony verkar om jag fattar saken rätt satsa på denna typ av optik nu själva just i denna kameratyp.... Intresant för framtiden det kanske ?...betyder det att CZ kommer få inhemsk konkurranse av ny "Sony G" optik även i systemarnas värld tro...?

Men . Jag kan fattat mycket saker fel i texten då språket inte är min starkaste sida som sagt...

Fast som sagt.. Köper man sådana här kameror kan man byta varje årsmodell ju i stället...

Det är nog bäst man behåller sin gamla idag lite trötta Canon s3is så man ändå ser skillnader i bilderna som gör det motiverat med stor tung dyr systemkamera att släpa med sig i en likaså stor tung väska med massa prylar som krävs för använda kameran..... ;-) .

Då språket inte är "mitt bästa" så fattar jag väl inte allt. och än svårare blir det då översättningen är aningen förvirrande här o var..

men i grunden verkar väl kameran bra ,(?) fast med några anmärkta punkter att arbeta med i programvaran som jag förstår saken...Raw tex...Och ren kritik för blixtskon saknas..

vad som liiite känns knepigt är att se bilder med i stort sett samma skarphet och färger som en systemare har då den används med ganska kostsam optik. . Och detta med en kamera som är så i förhållande billig med så stort omfång...Samt så liten så den får plats i en liiiten liten väska.. fast detta är ju inte enbart denna Häxan som det passar in på.. Men ändå.. varje gång man ser det funderar jag i alla fall om man inte borde sälja av rubbet och bara använda en sådan där liten rackare i stället... Samt byta då varje modellbyte som sker då kosten ändå inte blir så stor emellan modellerna som kosten för optik till en systemare kostar sett på fem tio år..

Dessutom så skriver dom om just "G" optiken att den benämningen kommer från minoltatiden och att den var typ som Carl Z är i nivå idag.... Samt att Sony verkar om jag fattar saken rätt satsa på denna typ av optik nu själva just i denna kameratyp.... Intresant för framtiden det kanske ?...betyder det att CZ kommer få inhemsk konkurranse av ny "Sony G" optik även i systemarnas värld tro...?

Men . Jag kan fattat mycket saker fel i texten då språket inte är min starkaste sida som sagt...

Fast som sagt.. Köper man sådana här kameror kan man byta varje årsmodell ju i stället...

Det är nog bäst man behåller sin gamla idag lite trötta Canon s3is så man ändå ser skillnader i bilderna som gör det motiverat med stor tung dyr systemkamera att släpa med sig i en likaså stor tung väska med massa prylar som krävs för använda kameran..... ;-) .

översättningen ja...den blir aldrig riktigt som man tänkt sig...men den blev relativt ok om man jämför med den svenska dito...då blev det riktigt komiskt :)

Apropå stor tung utrustning ja. Körde med analog Minolta Dynax utrustning med dito stor väska och 3 - 4 objektiv under många år.
Men märkte att det var sällan jag orkade hänga på /använda mer än en glugg på fototuren.
Gjorde slag i sak och sålde ut rubbet för drygt 3 år sen, för att testa en "superzoom" nämligen Panasonics FZ30 med 12 ggr zoom. Något jag definitivt inte ångrat...det har blivit fler betytligt intressantare bilder beroende på att jag alltid har rätt "objektiv" med mig dessutom en betydligt lättare "combo".

Vad jag saknar mest på den är snabbheten vid bildserier....något som jag tror att "häxan" kommer att backa upp med.

Däremot kommer jag inte att pensionera FZ:an riktigt än, för den är suverän på macro ;)

Häxan

En lite märklig test på något sätt, förstog inte riktigt eller vad dom skrev. Upplägget var lite konstigt, och inte så jättebra betyg vad jag kunde se. Men det var ingen färdig kamera för leverans, så en del saker kan komma att ändras. Statsbilden som var tagen på kvällen, tyckte jag var väldigt bra. Dom skriver att många har stora förhoppningar om cmos, Nya Canon långzoom har det samma. Men dom kommer att bli besvikna. På tal om bildkvalitet så minns jag en bild för några år sedan tagen med en Sony P200 kompakt också stadsmiljö som var mycket bra, den hade väl 7,1 mp tror jag. Jag håller med dig om att bildkvaliteten hos många kompakter kan vara överaskanda bra, det är lite känsligt detta att kanske inte DSLR:n alltid är överlägsen kompakten. Det stora skärpedjupet på kompakten som förvåna mig stort första gången jag såg det, gör ju att den skärpemässigt är nästan idiotsäker. Iso och mörker är väl inte kompaktens bästa vänner, hitta fokus snabbt bla. men en normal sommardag oj vad dom kan överraska. Vänl.Bengt

stämmer exif infon 3200iso av nattbilden på kyrktornet måste jag säga att "häxan" verkar otroligt kompetent.....

Häxan-Test

Genom Pricerunner, och test av panasonic, stötte jag på en testsite som heter infosync. Där fick Häxan fina beröm, med flera testbilder som såg mycket bra ut. Jämförde med Canons nya långzoom var det X1 is någonting, allafall toppmodellen. Sony-Häxan vann den matchen Bengt.

Verkar ju riktigt lovande!

Min översättning av deras "conclusion":

"Efter att grundligt ha kört med både Canon SX1 IS och Sony DSC-HX1 idag, sätter vi Sony HX1 främst. Canon PowerShot SX1 IS utgör visserligen en monumental förbättring jämfört med deras SX10 IS, men vi har våra reservationer när det gäller bild- och 1080P video-kvalitet. Sonys HX1 ramlade plötsligt ner från skyn med "stellar" bild- och video-kvalitet. Båda dessa långzoomare är emellertid förproduktions-modeller, så vi återkommer senare med djup-tester på båda. Stay tuned."

Kan inte låta bli att nu bli än mer nyfiken vad nästa generation systemare kommer innebära då denna kamera verkar få tummen upp..

Envis motståndare till superzoomar är jag trots allt oerhört nyfiken på Häxan. Jag vill se vad hon går för - de aptitretare som kommit ger mersmak.

Verkar ju riktigt lovande!

Min översättning av deras "conclusion":

"Efter att grundligt ha kört med både Canon SX1 IS och Sony DSC-HX1 idag, sätter vi Sony HX1 främst. Canon PowerShot SX1 IS utgör visserligen en monumental förbättring jämfört med deras SX10 IS, men vi har våra reservationer när det gäller bild- och 1080P video-kvalitet. Sonys HX1 ramlade plötsligt ner från skyn med "stellar" bild- och video-kvalitet. Båda dessa långzoomare är emellertid förproduktions-modeller, så vi återkommer senare med djup-tester på båda. Stay tuned."

Dom tog en bild på bland annat tärningar på ett bord. när jag klickade på Nikons P90 (samma site) hade den kameran samma bild, även Canon. Häxan bilden var klart bäst, liksom hela bilden ljusare, bättre exponerad. Kul. /Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar