Mina herrar, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina drastiska sågningar av MC-11. Jag borde ju ha verifierat och sett till att ha senaste version innan jag gav mig in på att beklaga mig så himla mycket.
Jag har uppdaterat firmware i både adaptern, objektiven och kameran nu och varit ute i dagsljus och provat.
A6300 + MC-11 + Sigma 18-35/1,8 HSM Art
Funkar helt klockrent!!!
Sätter fokus utan tvekan, snabbt och korrekt. med AF-S med både maxbländare F/1,8 och nedbländat på alla brännvidder i zoomområdet
Funkar också hur bra som helst med AF-C, utan att den ligger och knattrar hela tiden. Håller man kameran stilla på ett motiv och med halvt avtryck nere så stannar fokuseringen på rätt ställe och närman flyttar till ett annat område så återupptar den fokuseringen, mjukt och smidigt.
Bilderna blir knivskarpa.
Den är inte alldeles blixtsnabb i fokuseringen, ungefär som med Sony 18-105/4. Tror att det beror på att objektivet inte är gjort för supersnabbhet.
Har jag förresten nämnt att det här är ett fantastiskt objektiv?
Jag gör det igen för säkerhets skull. Sigma 18-35/1,8 är AWESOME!!!
Jäklar vilket trevligt objektiv det här är på alla sätt och vis. Det är superfantstiskt på alla sätt. Vilken känsla och välbalanserat och inte alls klumpigt som en del påstår.
A6300 + MC-11 + Sigma 150-600/5-6,3 OS HSM Contemporary
Funkar också hur bra som helst på alla brännvidder!!!
AF-S låser bestämt och rätt utan tvekan.
AF-C följer och sätter fokus exakt, mjukt och smidigt.
Håller inte på och knattrar med fokuseringen vid AF-C som det gjorde innan, utan bara när det ska hitta ett nytt fokusområde. När motivet är stilla så håller den inte på och fokuserar om.
Det är inte riktigt lika snabbt som med optisk sökare på Canon-kameran, men ganska nära. Helt klart bra.
Provade också med teleconvertern, men det funkade inte. Den försöker och försöker, men missar fokus och börjar om. Ibland på 15 meters avstånd så lyckas den sätta fokus i AF-S med TC,men inget som fungerar i praktiken. Det var dock inte väntat, eftersom det krävs speciella AF-system för att kunna fokusera med så ljussvaga objektiv.
Canon 50/1,8 STM och 85/1,8 USM
85an funkade ju inte alls tidigare innan uppgraderingen, då det hakade upp sig och låste kameran så att man måste starta om den.
Nu funkar det perfekt!!!!!
50an var tidigare långsam och fokuserade, men fick exponeringsmätningen att spåra ur.
Nu funkar det hur bra som helst. Snabbt och exakt.
A6000 + MC-11 + Sigma 18-35 och Canon 50/1,8 och Canon 85/1,8
Ta mig sjutton, det funkar ju med A6000 också!
Sigman funkar riktigt bra. 85an hyggligt, men inte alls lika snabbt som på A6300 och 50an tar tid på sig att finlira sig in på slutet, men funkar gör det och fokuseringen sitter.
Det här är ju helt galet ju!
Sigma har alltså lyckats få till det till slut!!!
Jaha, det är det sista jag gör med kameran som nu ska packas in i kartong för att säljas tillsammans med två stycken A6000 och en drös med andra grejer till Sony-systemet.
Vojne vojne,vad har jag gett mig in på?
Nä, ändrar inte mina planer nu bara för att problemen med adapter är lösta. Går ju att återanskaffa senare om man skulle vilja det, men då en A6500 istället. Vi får se hur det blir med det längre fram. Nu får det bli m4/3 ett tag framöver. (Den där jäkla Canon-klumpen känns ju iofs inte direkt sexig, men det den gör bra är att den funkar med det långa telet och teleconverter, så den får stanna så länge på nåder.)
En sak till.
Sigma 18-35/1,8 HSM Art är fantastisk!!!
Ni som inte känt och klämt på den än, gör det!
Den funkar ju också på Sonys kameror med MC-11.
/Mats