** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons 14-24 klart överskattad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu kommer vi till nutid.
Ove Nilsson med god erfarenhet av Canon och deras vidvinkliga zoomar köper en 14-24 som har höjts till skyarna, bla av mig, han upptäcker att de bilder han vanligtvis kan ta med sina vidvinkliga objektiv i bla motljus blir sämre med Nikon 14-24 än med sina Canongluggar .
Han kan inte använda objektiven på samma sätt som han är van vid då resultatet innebär kraftigare flare i bilderna från Nikons 14-24.

Har Ove fel?

Hej, igen Ove.

Som jag tidigare har nämnt håller jag med om de dåliga motljusegenskaperna. Använder optiken dagligen i jobbet och det är svårt att undgå detta.

Men jag märker att du går upprepar att du tycker att även distortionen är stor.

Enligt Photozone's mätningar av distortionen, så har t.ex. Canon 16-35 (och de flesta andra vidvinkelzoomar) betydligt kraftigare distortion på 16 mm än vad Nikons 14-24 mm har.

http://www.photozone.de/canon-eos/175-canon-ef-16-35mm-f28-usm-l-lab-test-report--review?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...4-24mm-f28-g-ed-n-test-report--review?start=1

Sedan kan man förstås subjektivt uppleva att det är på det ena eller andra sättet. Kanske just pga av den kraftiga förvrängningen som 14mm vidvinkel ger.

Vill bara påpeka detta igen. Så gott som alla håller med om de dåliga motljusegenskaperna, så det är väl egentligen inget som skulle behöva leda till en eldig diskussion.

Mvh

David

Nu kommer vi till nutid.
Ove Nilsson med god erfarenhet av Canon och deras vidvinkliga zoomar köper en 14-24 som har höjts till skyarna, bla av mig, han upptäcker att de bilder han vanligtvis kan ta med sina vidvinkliga objektiv i bla motljus blir sämre med Nikon 14-24 än med sina Canongluggar .
Han kan inte använda objektiven på samma sätt som han är van vid då resultatet innebär kraftigare flare i bilderna från Nikons 14-24.

Har Ove fel?
Enligt Erik Johansson (tozz), så ja...

Men enligt dom bilder som Ove bifogat där han visar hur han tar sina bilder så uppvisar Nikonlinsen riktigt usla motljusegenskaper.

Hej, igen Ove.

Som jag tidigare har nämnt håller jag med om de dåliga motljusegenskaperna. Använder optiken dagligen i jobbet och det är svårt att undgå detta.

Men jag märker att du går upprepar att du tycker att även distortionen är stor.

Enligt Photozone's mätningar av distortionen, så har t.ex. Canon 16-35 (och de flesta andra vidvinkelzoomar) betydligt kraftigare distortion på 16 mm än vad Nikons 14-24 mm har.

http://www.photozone.de/canon-eos/175-canon-ef-16-35mm-f28-usm-l-lab-test-report--review?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...4-24mm-f28-g-ed-n-test-report--review?start=1

Sedan kan man förstås subjektivt uppleva att det är på det ena eller andra sättet. Kanske just pga av den kraftiga förvrängningen som 14mm vidvinkel ger.

Vill bara påpeka detta igen. Så gott som alla håller med om de dåliga motljusegenskaperna, så det är väl egentligen inget som skulle behöva leda till en eldig diskussion.

Mvh

David

det var väl utmärkt .

Ove du är inte ensam om att se att 14-24 motljusegenskaper inte är så bra som andra vill hävda, speciellt de som inte har som du fotograferat med de två och inte har samma erfarenhet som du..

Man kan därmed dra slutsatsen att detta objektiv kunde vara bättre på en punkt flare i jämförelse med andra objektiv exv 16-35 från Canon.

Lägg ner!!

Vad är det vi diskuterar egentligen? Inte är det 14-24:ans motljusegenskaper för där tycks de flesta av oss vara överens utan kärnpunkten tycks mer ligga på Oves (med flera) tillkortakommanden i att diskutera! Och vad har det med 14-24:ans egenskaper att göra?

Oves sätt att uttrycka sig tycks reta rätt många. Sluta läs då! Ingen tvingar er att ta del av en diskution som ni inte gillar. Observera att jag inräknar mig själv i ovanstående ! Det är rätt många av oss som skulle behöva en kurs i hur man skriver på svenska. Fler än Ove skulle behöva lära sig det :)

Ps. ett tips. Jag tröttnade på att tillrättavisa inlägg som det dräller av i denna tråd och har istället lutat mig tillbaka och njuter av barnsligheterna istället. Det finns bra info här o där i denna pajastråd och mellan godbitarna är det mesta riktigt roligt att läsa.

Att vuxna människor kan bete sig på detta sätt? Absurt!!

Stäng tråden.
Tack Ove att du har visat att det skiljer i flareegenskaper och i en viss typ av fotografering, jag visste inte detta, men så har jag ingen 14-24 heller att jämföra med.Bra att veta om man skulle lyfta ut en 14-24 vilket jag har varit på väg att göra ett antal gånger.

Ove:
Äntligen fattar du, det tog sin tid men nu så! Ett objektiv kan inte vara bäst på allt, det är således inte så svårt att greppa att 14-24 inte är bäst på motljusbilder. Det betyder inte att objektivet är överskattat eller att det inte förtjänar de priser och beröm det fått, för det gör det. Att erbjuda folk att ta rollen som korkad eller blind och kalla alla som tycker något du inte tycker är bra för fanatiker eller köpta av företag kallas i de flesta forumkretsar för trollande.

Att Mikael förstärker min misstro för Svenska medier tackar jag för, jag har längd undvikit svensk fotopress just för det är så undermålig kvalité på det mesta, att "glömma" testa motljus på en vidvinkelzoom är helt oacceptabelt om man ska vända sig mot folk som köper optik för 15kkr.

Photosession: Hitta inte på saker är du snäll, att du misstolkar och inte läser förklaringarna är inte mitt fel.

Jag har länge försökt komma på en bra metafor för denna tråden, nu har jag äntligen lyckats, Ove och Mikael:
Ni köper en cd med 12 ljudspår, ni har hört att 8 spår ska vara bra, rent av super. Ni köper skivan och kommer hem och märker att de 4 resterande spåren är dåliga och då klagar ni på skivbolaget för att det inte står på förpackningen att spår 9-12 är dåliga?
Är det skivans fel eller är det erat fel? Åter igen, det är lätt att ge någon annan ansvaret, men som konsument bör man faktiskt tänka lite längre än så (enligt mig iaf, det är uppenbart att ni inte tycker det).

Ove: om du ska göra "tester" och du vill att folk sak lyssna, försök då vara vetenskaplig och klargör din metodik, att lägga upp några bilder och säga "titta, flare" och sen lägga upp bilder som inte är tagna vid samma tillfälle, inte med samma utrustning eller med samma inställningar och säga "titta, ingen flare" vinner du inget nobelpris för.

Mikael: varför ansöker du inte om att vara forumvärd? Du älskar ju att försöka styra och ställa (inte för att någon lyssnar), tyvärr verkar du helt missat hur en forummiljö fungerar, vilket är lite trist.

För övrigt så har optiken sett lika dan ut sen den kom ut vad jag vet, enbart genom att titta på den kan man alltså dra slutsatser om att motljus kommer att ställa till problem, okej, jag erkänner, det står inte på lådan, men vilka tillverkar nämner dåliga egenskaper på förpackningen? Jag köpte min glugg i Mars i år, då fanns det åtskilliga inlägg/recensioner om detta, jag får väl anta att Ove köpt sin nyligen, att han inte lyckats hitta en enda resurs om ämnet verkar tämligen ofattbart, fast han kanske bara läser svenska medier, isf är mitt tips att lägga ner det :)

Lås tråden? Jo tack, runt sida 2 borde den varit låst.

Björn Rörsletts namn har dykt upp ett antal gånger i denna tråd och hans opartiskhet har ifrågasatts. För protokollets skull så kan det vara intressant att läsa om vad han egentligen skriver om 14-24 och dess motljusegenskaper:

"The sophisticated nano-crystal coating applied on the inside of the front element helps reduce flare and ghosting, but eliminating these issues completely is an impossibly tall order. Having said that, I got much less flare and ghosts than with virtually any other wide lens I've used so far."

Läs den fullständiga texten på http://www.naturfotograf.com/index2.html

Min uppfattning är också att nanocoatingen marknadsfördes som närmast undergörande, jag minns att jag tänkte på att det var något jag måste ha på min nästa glugg. Jag hade mycket väl kunna köpa 14-24:an i tron att motljusegenskaperna i alla fall skulle vara betydligt bättre kontrollerade än vad Ove visat att de inte är. Mikael var väl en skurk i sammanhanget då..;-)

Sedan urartar som sagt samtalstonen som i så många trådar på FS. Fler av oss borde anstränga oss för att hyfsa tonen, och jag tycker FS behöver en ordentlig debatt om hyfs och etikett, det är helt enkelt för jävligt hur många går på.

Till sist tycker jag det är mer intressant hur Ove kommit fram till att exponeringsmätningen i D700 är så dålig med tanke på Nikons traditionellt goda ljusmätning. Underligt att inte fler reagerat på det, det är ju mycket allvarligare.

"D700 exponerar uselt vid flertal situtationer.Min gamla 5D exponerar bättre."
"Det är säkert mitt fel att nikons kamera inte kan mäta ljuset rätt."

Lägg ner!!

Vad är det vi diskuterar egentligen? Inte är det 14-24:ans motljusegenskaper för där tycks de flesta av oss vara överens utan kärnpunkten tycks mer ligga på Oves (med flera) tillkortakommanden i att diskutera! Och vad har det med 14-24:ans egenskaper att göra?

Oves sätt att uttrycka sig tycks reta rätt många. Sluta läs då! Ingen tvingar er att ta del av en diskution som ni inte gillar. Observera att jag inräknar mig själv i ovanstående ! Det är rätt många av oss som skulle behöva en kurs i hur man skriver på svenska. Fler än Ove skulle behöva lära sig det :)

Ps. ett tips. Jag tröttnade på att tillrättavisa inlägg som det dräller av i denna tråd och har istället lutat mig tillbaka och njuter av barnsligheterna istället. Det finns bra info här o där i denna pajastråd och mellan godbitarna är det mesta riktigt roligt att läsa.

Att vuxna människor kan bete sig på detta sätt? Absurt!!

Håller med dig till fullo! Hittade precis tråden och läst igenom den rekordlånga (på kort tid har den växt dessutom) ¨

Håller med dig Leo,för min del har jag i vart fall lärt mig en del, bland annat att inte övervärdera tester i olika sammanhang. I vart fall någon enstaka test utan i så fall mer den samlade bild man får av tester och olika fotografers personliga uppfattningar. Här tycker jag att Oves argument har varit i vart fall mig behjälplig. Jag fäste mig i att han faktiskt redovisade bilder över vad han menade! Någonting som fler borde ta efter och som Tore så ofta efterlyser. Vad gäller Oves anmärkning rörande exponeringen brydde jag mig inte så mycket av den anledningen att han hade sin kamera upp och ned. Jag utgår ifrån att matrixmätningen inte var konstruerad för detta. Nu finns det andra trådar där man ventilerar just detta.

Sedan det här med tonläget i debatten. Enligt min uppfattning så beror detta på att man tolkar texter på helt olika sätt än man gör vid ett normalt samtal där även memik och kroppsspråk spelar roll. Om jag tex skriver "men nu snackar du väl ändå skit" så upplerver man som läsare detta som en ren oförskämdhet jämfört om jag sade detta under ett för övrigt vänligt och städat samtal. Jag är övertygad om att flera av dessa "hårda ord" som utdelats i denna tråd kanske ändå i grund och bottten inte är så illa menat. Men hur som helst, jag tycker att det hela slutat ungefär oavgjort och vill gärna sluta med att rekommendera alla att gå in på Oves hemsida och titta på hans bilder.....Jag menar den där grabben är inte född bakom en byrå, maken till bra bilder får man leta efter.
Mvh
JB

Alla har olika referenser för vad man accepterar för brister i en optik.Vissa kanske kanske inte ens använder 14-24 utomhus o lägger aldrig märke till det jag har visat.Har aldrig gått in i denna tråd för att hävda att någon annan optik skulle vara bättre utan bara visat att 14-24 inte uppfyller mina krav för motjusegenskaper.Varför jag tog upp denna tråd är inte för att jag vill kasta skit på nikon etc det var bara för att jag har aldrig haft en optik som är så dålig i motjus.Jag tycker även att canons 16-35 den nya inte heller är optimal i motjus speciellt om den inte är nerbländad. Det har jag skrivit om i andra trådar.
Även tydligen Björn har samma uppfattning
"The sophisticated nano-crystal coating applied on the inside of the front element helps reduce flare and ghosting, but eliminating these issues completely is an impossibly tall order. Having said that, I got much less flare and ghosts than with virtually any other wide lens I've used so far."

Sedan att en viss person här på fs börjar provocera från sitt första inlägg skapar bara en trist forumstämning.Hans sista inlägg går i samma anda.
Jag har haft min Nikonutrustning sedan augusti månad, som jag skrivit tidigare så köpte jag 14-24 utan att testa den men hur många är det som testar all sin optik innan köp? Eftersom bla tre svenska tidningar hyllat den så köpte jag grisen i säcken men att då få höra att man ska vara en dålig fotograf etc förstår jag mig inte på.Någon gång måste vara första gången man använder utrustningen o det är svårt att förutse allt i förväg. Varför jag köpte Nikon utrustningen var för att jag helt enkelt ville testa o se vad jag själv tycker.Har kört för litet med kameran för att kunna ge ett omdöme om hela paketet så att säga men antar att det är en vanesak o tror inte det skulle vara svårare att dra in brödfödan med Nikon än med canon eller som förut Hasselblad o pentax mellanformatssystem.
Jag kommer åka på ett längre jobb nästa vecka o kommer mixa med Nikon/Canon men kommer tyvärr inte ha fått med mig nya 5D mark2 eftersom den är försenad o kommer tidigast i slutet av November.

Tack för dina ord Janne! Jag försöker hinna lägga upp mer bilder från fler länder eftersom jag har varit i rätt många men har svårt att få tid för det, men det är på gång.

Med de bilder vi har sett i den här tråden så kan vi inte svara varken ja eller nej på den frågan.

Ja, alltså Ove har förstås rätt i att han har funnit objektivet oanvändbart. Det är ju närmast en definitionsmässig sanning.

Däremot behövs ett riktigt jämförande test för att ta reda på om Nikon 14-24 är mycket sämre än andra liknande objektiv. Vi ser fram emot ditt test, Mikael!

Däremot behövs ett riktigt jämförande test för att ta reda på om Nikon 14-24 är mycket sämre än andra liknande objektiv. Vi ser fram emot ditt test, Mikael!
Ser också fram emot ett sådant test, men gör då ett "ärligt" urval och ta med objektiv med ungefär samma optiska konstruktion/förutsättningar, vad gäller motljus. Dvs gluggar som 14-24:an, Canon/Nikon 14/2,8, Sigma 20/1,8, kanske Sigma 12-24 och Zeiss-vidvinklarna som tidigare nämnts (även om de inte är zoomar).

Canons 16-35 och Nikons 17-35 är inte intressanta om man avser jämföra liknande optiska konstruktioner (däremot kan de ju i nödfall bli en "nödvändig ersättare", såsom Ove beskrivit i tråden). Att dessa båda är bättre i motljus, än optik som har frontliser välvda som en tennisboll, kan jag berätta redan nu. Det behövs nog inga större tester för att komma fram till det.

Även tydligen Björn har samma uppfattning

Citatet går knappast att tolka på något annat sätt än att han tycker att Nikon 14-24 har bäst motljusegenskaper av alla vidvinklar han har provat. Det är snarare motsatsen till dina erfarenheter.

Ser också fram emot ett sådant test, men gör då ett "ärligt" urval och ta med objektiv med ungefär samma optiska konstruktion/förutsättningar, vad gäller motljus. Dvs gluggar som 14-24:an, Canon/Nikon 14/2,8, Sigma 20/1,8, kanske Sigma 12-24 och Zeiss-vidvinklarna som tidigare nämnts (även om de inte är zoomar).

Canons 16-35 och Nikons 17-35 är inte intressanta om man avser jämföra liknande optiska konstruktioner (däremot kan de ju i nödfall bli en "nödvändig ersättare", såsom Ove beskrivit i tråden). Att dessa båda är bättre i motljus, än optik som har frontliser välvda som en tennisboll, kan jag berätta redan nu. Det behövs nog inga större tester för att komma fram till det.

Jag håller inte alls med dig. Jag bryr mig inte om hur ett objektiv är konstruerat. Jag använder det för dess egenskaper, inte hur det är konstruerat. Om jag hade köpt en 14-24:a (vilket jag alltså inte har) så hade jag använt det som vilket objektiv som helst. Dvs att det skall fungera för det tilltänkta användningsområdet. Funkar det inte till det så passar jag, oavsett hur konstruktionen är ...För mig så är alltså 16-35, 17-35 klockrena konkurrenter. De saknar några millimeter i vidvinkeln men å andra sidan saknar ju 14-24 ett antal sådana på "telesidan". Även Contax och Zeiss 18mm + 21:an räknar jag som konkurrenter. Funkar inte 14-24 och jag behöver en vidvinkel med ca 17-18 mm brännvidd så funkar ju alla ovan upppräknade......Att zoomarna är mer mångsidiga som täcker fler fasta brännvidder är en helt annan sak......

Ett annorlunda tips för er som kör med APS-C kameror. AF-S16-85 är överraskande bra på 16mm.......Framför allt dess motljusegenskaper :) Ingen hjälp för Ove men för andra kanske....

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar