Dito.
Jag vet faktiskt inte varför jag engagerar mig i frågor som denna. Har absolut inget emot att någon kritiserar en produkt, medmänniska eller vad det nu kan vara så länge som det är sakligt gjort. Ni får alltså väldigt gärna kritisera mig men se till att göra det sakligt annars....
Men tyvärr så drunknar sakligheten i denna tråd i en massa osaklighet som i alla fall jag känner kommer från i stort sätt samma håll. Jo jag vet att tonen eller sättet att diskutera inte borde få sätta nivån och inte heller är den ursprungliga sakfrågan men en diskution brukar per definition betyda att fler än en person skall vara med och att man brukar resonera med varandra på ett sakligt sätt. Vill du gnälla utan att någon skall störa i så finns det bättre forum forum för det.
Jag har skummat igenom tråden än en gång för att se vad det är vi "bråkar" om. Och tyvärr Ove så håller jag inte med dig alls när det gäller Nikonians känslighet mot kritik över 14-24:an i denna tråd. Någon enstaka skribent har kanske en lite för sentimental ton för att vara helt opartiska men överlag så anser jag det vara rätt bra nivå på kärleksförhållandet till sitt "eget" märke precis som det brukar vara i Canonforumet. När du Ove är med i en diskution så glider tråden allt som oftast in på dessa kärleksförklaringar eller rättare sagt ditt påstådda osentimentala förhållande till din utrustning. Jag tror dessvärre att det är ytterst få här på FS som håller med dig om din opartiskhet.
Vad är det då du "gnällt" över Ove?
- 14-24:an mindre bra egenskaper i motljus. Håller med dig till fullo men det var som sagt ingen överraskning för de flesta av oss som surfat runt lite:
- Distortionen i samma nämnda glugg! Som Photozone, DPreview mfl kommit fram till så är den minst lika bra som vilken annan glugg som helst inom samma brännviddsområde även fasta. Och dessutom är det en zoom och en supervidvinkel! Om den sedan inte är bra nog för dina krav är en annan sak och då förstår jag ditt problem men det är inte direkt på detta sätt du framställt dina synpunkter.
- Nikons kantighet! Kan inte heller varit någon överraskning om du bara hållt i en Nikonkamera före ditt köp. Men du kanske köpte den på postorder?
- Alla manöverorgan går åt fel håll! Vänd på dem via menyerna om det nu är så svårt att förändra dig.
Var det något mer? Nix! Hur många av ovanstående faktorer är sakliga? En enda enligt mitt sätt att se på saken och den är inte ens en nyhet....Motljusegenskaperna! Tyvärr så är inte denna diskution saklig....