Annons

Nikon tappar sin andra plats på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är här du tänker helt fel.

Sony Imaging Solutions är endast en av kunderna till Sony Semiconductor, och dessutom en ganska liten sådan sett till den totala omsättningen.

De (Sony Semiconductor) har inte något större beroende av att ha Sony Imaging Solutions kvar som kund, och inte mer än Nikon, som är en ungefär lika stor och viktig kund (kanske tom. viktigare). De är ytterligare en intäktskälla, som alla andra kunder, men inte mer än så.

Givetvis har dock, omvänt, Sony Imaging Solutions ett väldigt stort beroende av Sony Semiconductor som leverantör. Men det är exakt samma sak för Nikon. Man kan säga att bägge sitter i samma båt (tänker på att du är förtjust i liknande ordspråk och "floskler" 🙂).

Det är Sony Semiconductor som styr och regerar (inte Sony Imaging Solutions).

Jag skriver i praktiken. Om du hade rätt i ditt påstående så skulle väl Semiconductor i så fall sälja A9 sensorn till den som vill ha den redan dag ett den är färdig för leverans eller hur om någon ville köpa? De kan säkert på pappret hävda att de äger tekniken men det är ju uppenbarligen inte så det fungerar enligt både vad som tidigare läckt och vad den verkliga utvecklingen sedan Nikon fick ensamrätt på 36 MP sensorn visat. Varken sensorn i A7r II eller A7s eller A7s II har hamnat hos Nikon ännu. I den första intervjun pekades just sensorerna i A7s-versionerna som sensorer som stoppats för spridning av just strategiska marknadsskäl.

Även jag har ju jobbat i en koncern med två bolag i viss symbios. Helt separata bolag men det fanns helt naturligt visa band mellan personalen i de olika bolagen och även viss systemintegration som andra kunder saknade. Det betydde att man jobbade i samma koncern. Här i Sonys fall är det ju dessutom så att det inte var särskilt länge sedan man delade upp bolaget efter nya linjer. Har du aldrig hört talas om ad hoc-grupper. Du kan inte som någon i den andra tråden jämföra Sonys olika kamerarelaterade bolag med ett japanskt Zaibatsu-konglomerat från krigstiden eller Nokia som tillverkar telefoner, bildäck och gummistövlar. Taskigt med synergier där eller hur men här hos Sony finns de i allra högsta grad och är livsviktiga för en rationell utvecklingsprocess. Jag skulle bli verkligt förvånad om någon vågat störa de kanalerna på allvar. Inget tyder väl på det med tanke på vilket tekniskt momentum Sony har idag.

Semiconductor kan inte leva i ett tomrum och skulle denna affär inte sitta ihop marknadsmässigt så skulle det överhuvudtaget inte finnas något som helst behov för Sonys läckta klassificeringssystem för sensorer. Tro inte ens för en sekund att Sony inte kommer att utnyttja sin tekniska dominans på sensorer i sin egen kameraaffär. Allt annat vore tjänstefel. Tro heller inte för en sekund att Sony inte kommer att stoppa spridningen av ny unik teknik om man ser en fördel i att göra det i vissa sammanhang. Däremot kommer de säkert framöver vara betydligt mer försiktiga med att skriva sina konkurrenter på näbben vad de faktiskt gör och öppenheten i den frågan är nog över för överskådlig framtid.

Det är nog snarare Sony Corp. som regerar. De kommer nog se till att föröka optimera sitt resultat och en taskigt fungerande relation mellan två egna bolag som så klart tjänar på en god symbios kommer man nog knappast att applådera eller tillåta om det får negativa effekter på produktivitet och ekonomiska resultat. Du vill få mig att tro att det är helt i sin ordning att svansen viftar med hela hunden. Jag tror inte på det för det är fullständigt ologiskt i ett sammanhang som detta.

Det är fortsatt en ofylld lucka i ditt resonemang och det är varför ett bolag som Semiconductor överhuvudtaget skulle ålägga sig själv ett säljförbud för viss strategiska sensorprodukter. Att man själva inte vill sprida tekniskt unikt know how är fullt begripligt men jag kan inte alls förstå varför de skulle frivilligt åläga sig säljrestriktioner för vissa i andra sammanhang strategiska FF-sensorprodukter. En sensor har inget sammanhang utan ett kamerahus och det är bara när den sitter i ett sådant den kommer att ha marknadsstrategisk betydelse eventuellt på en FF-kameramarknad. Aldrig annars. Det går faktiskt inte ihop överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Jag skriver i praktiken.

Nej, det gör du bevisligen inte.

Du skriver utifrån ett Sonyfans extremistperpektiv där ni övertolkar den religiösa byrån SAR värre, som i sin tur övertolkar andra extremistsajter, som i sin tur övertolkat bibeln och de religiösa ledarna (Sony Imaging Solutions).

Religiösa extremister, med egen agenda, som övertolkar andra religiösa är aldrig en bra kombination för att ha en praktisk uppfattning som överensstämmer med hur verkligheten är befattad.

Om du hade rätt i ditt påstående så skulle väl Semiconductor i så fall sälja A9 sensorn till den som vill ha den redan dag ett den är färdig för leverans eller hur om någon ville köpa?

Jag känner inte till något om den sensorn. Det beror på.

Är sensorn i A9 en hyllvaruprodukt ifrån Sony Semiconductor Solutions standardsortiment, eller är det en customdesign som Sony Imaging Solutions själva betalat utvecklingskostnaden för (som alla kunder för göra som beställer kundspecifika komponenter)?

Att man själva inte vill sprida tekniskt unikt know how är fullt begripligt men jag kan inte alls förstå varför de skulle frivilligt åläga sig säljrestriktioner för vissa i andra sammanhang strategiska FF-sensorprodukter.

Då har du inte någon som helst grundläggande ekonomisk förståelse för hur den här typen av avtal gällande kundspecifika lösningar på halvledarmarknaden fungerar.

Vittnar endast om ren och skär okunskap från din sida. Sorry.

Verkar inte heller som du är villig att vilja förstå (tror inte det endast är ett kapacitetsproblem på din sida).

Om de designar en sensor åt Nikon enligt beställning så blir ju den Nikon-specifik och omfattas inte av något exportstopp antar jag men det innebär väl inget tvång för Sony att prompt dela med sig av sina tekniska landvinningar om man inte vill det vid en given tidpunkt eftersom de alltid kan hävda att en sensor är "Sony"-specifik och då är det ju faktiskt upp till Nikon att stå för kunnandet.
Varför skulle "de", vilka det nu är, konstruera en sensor åt Nikon, eller någon annan? Det kan Nikon säkert själva. Tom du kan snickra ihop en sensor och låta Sony Semiconductor Solutions producera den, precis som den där Sony lådan som gör kameror. Du verkar ha väldigt svårt att skilja de olika företagen åt.

Om du hade rätt i ditt påstående så skulle väl Semiconductor i så fall sälja A9 sensorn till den som vill ha den redan dag ett den är färdig för leverans eller hur om någon ville köpa?
Nej, inte om Sony Semiconductor har utvecklat A9-sensorn åt Sony Imageing med avtal om ensamrätt för den senare (för evigt eller under viss tid).

Precis som man inte skulle få sälja en sensor som utvecklats i samarbete med någon annan kameratillverkare under samma villkor.

Men hur de avtalen ser ut lär vi aldrig få veta.

Nej, inte om Sony Semiconductor har utvecklat A9-sensorn åt Sony Imageing med avtal om ensamrätt för den senare (för evigt eller under viss tid).

Precis som man inte skulle få sälja en sensor som utvecklats i samarbete med någon annan kameratillverkare under samma villkor.

Men hur de avtalen ser ut lär vi aldrig få veta.

Ja det är ju just det jag sagt som bekräftar vad Sonys chef ju sade i intervjun med dPreview långt innan de gick ut och sade samma sak om teknikspridningen långt senare i den intervju som gjordes i Imaging Resource. Skillnaden var bara att man i den första intervjun var mycket mer specifik kring hur man hanterade sin marknadskontroll. Om Sony själva utvecklar sensorer på egna initiativ, så förbehåller de sig rätten att inte sälja dessa sensorer vidare om man ser en konkurrensfördel i att inte göra det på kameramarknaden.

Nyckelgrejen är att märka dessa sensorer som "Sony"-specifika och vad det innebär har vi absolut ingen aning om. Det kan vara specialanpassat men det kan lika gärna handla om att man vill upprätthålla ett teknikmonopol under en viss tid av rena marknadsskäl. Av detta skäl blir en sådan här debatt helt meningslös eftersom vi egentligen inte vet på vilka grunder man stoppar spridning av vissa sensorer men uppenbart är ju att de senaste FF-sensorerna inte spridits ännu efter flera år till någon annan.

Det är därför det ska bli intressant att se hur lång tid det nu tar innan Sonys senaste sensorteknik dyker upp i även konkurrenters kameror. Det är därför jag sagt att det är läge nu att starta tidtagaruret. Vad Sony och andra säger är ointressant. Det viktiga är faktiskt vad som faktiskt sker reellt på marknaden för färdiga kameror och inte i komponentindustrin.

Varför skulle "de", vilka det nu är, konstruera en sensor åt Nikon, eller någon annan? Det kan Nikon säkert själva. Tom du kan snickra ihop en sensor och låta Sony Semiconductor Solutions producera den, precis som den där Sony lådan som gör kameror. Du verkar ha väldigt svårt att skilja de olika företagen åt.

Det kan ju vara billigare att köpa än en standardprodukt som exv. 24 MP sensorerna som många använder än att göra egna. Snabbare kommer man ut med kamerorna också. Finns väl stora skäl till det. Sensorer av klass 3 enligt Sony själva säljs ju till alla ´som vill köpa.

Då har du inte någon som helst grundläggande ekonomisk förståelse för hur den här typen av avtal gällande kundspecifika lösningar på halvledarmarknaden fungerar.

Vittnar endast om ren och skär okunskap från din sida. Sorry.

Verkar inte heller som du är villig att vilja förstå (tror inte det endast är ett kapacitetsproblem på din sida).

Det vore trevligare i diskussionen om du kunde hålla ditt dåliga humör för dig själv. Kan vi inte försöka hålla oss till saken istället?

Det var ju märkligt att du slutade delta just när det började framkomma hur felaktigt du, SAR och resten av Sonykyrkan predikade och spred felaktiga rykten om detta.

Tänk vilken slump! ;)

Jag kan råda dig att delta klart i tråden som finns bevarad i sin helhet här (dessutom rätt underhållande tycker jag, och kan varmt rekommendera även alla andra här att läsa den som inte redan gjort det):

Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169081

Du är nog bara sur för att det kommer att ta ett tag till innan du och andra Fuji-användare kommer att få tillgång till några bakbelysta stackade sensorer från Sony med allt vad det innebär av förbättrade förutsättningar och prestanda.

Jag har redan svarat på dessa inlägg genom att påpeka att jag ser Sonys uttalanden som ett oproffsigt glappande och de korrigeringar som senare skett som skadebegränsningsförsök. Men vi fick i dPreview-intervjun en direkt inblick i hur Sony klassar sina sensorer i tre klasser av marknadsskäl.

Istället för att nu se vad Sony faktiskt gör så blir ni glada åt en skadebegränsningsdementi och sväljer med hull och hår vad de säger. Är inte det lite okritiskt och aningslöst. Det var ju Anders (afe) som i inlägg dessutom lyfter att Sonys spridningsrestriktioner BARA skulle gälla Sonys egenutvecklade sensorer. Jag undrar bara vad som då ändrats i sak av den beramade dementin? Det är ju en stor fet Brask-lapp för att göra precis det de sade att de gjorde i den första intervjun.

Jag säger som Krister Pettersson: Varför säger folk saker? Det var ju så att Sonys World Wide chef för Imaging i klartext till dPreview sade att de hade stoppat spridningen till andra av de sensorer som sitter i den unika A7s och A7s II. Det har ju inte jag påstått utan faktiskt han och jag måste väl ändå tro mer på honom än dig, Anders och andra som eventuellt blivit så frustrerade över det att man kan misstänka att ni blivit faktaresitenta. Det finns fortfarande inga andra än Sony som säljer kameror med den sensorn i eller hur? ... eller ser ni möjligen någon Fujimodell som är på gång som vi andra inte fått tillgång till info om ännu?

Vänta nu bara och se vad som händer framöver. Seeing is believing. Några andra särskilt fasta punkter finns faktiskt inte i detta utom Sonys egna uttalanden i dPreview-intervjun och vad de faktiskt verkar ha gjort med A7s-sensorerna..

Senast ändrad:
Nikon fick ha den marknaden helt för sig själv i nära två år. Med tanke på hur snabba Sony har varit att släppa nya hus så är det lite konstigt.

Efter det har det inte hänt igen.

Inte konstigt. Det var Nikons konstruktion och den var inte så lätt att efterapa.

Marknaden har de fortfarande. Det har fortfarande inte kommit någon kamera som slår D8x0.

Jag är i amsterdam just nu och räknar canon vs nikon. Det är helt jämt. Det är f ö första gången som jag ser fler D810 än D800. Ska fortsätta räkna.

Det vore trevligare i diskussionen om du kunde hålla ditt dåliga humör för dig själv. Kan vi inte försöka hålla oss till saken istället?

Är på utmärkt humör, tackar som frågar! :)

Saken är den att du inte har någon förståelse för hur verkligheten är beskaffad, och bandar ständigt in rykten, falska nyheter, felaktiga påståenden, och blandar (kapacitetsproblem eller medvetet trollande osagt) ihop Sonys olika företag och chefer, och uttalanden huller om buller utan någon som helst saklig kontroll.

Det är fakta.

Om det får dig på dåligt humör så får det vara så. :)

Det kan vara fullt förenligt med uttalandet att Sonysensorn som sitter i A9 inte säljs till andra alls. Detta utesluter inte att en precis lika bra men inte 100% identisk sensor säljs till andra. Det som inte var korrekt var att Sony skulle få de "bästa" sensorerna och alla andra B sorteringen. Det var denna korrektur som skedde. Sonys kameror kan få unika sensorer anpassade för deras kameror precis som Nikon kan få egna sensorer tillverkade av Sony men utvecklade av/för Nikon.

Du är nog bara sur för att det kommer att ta ett tag till innan du och andra Fuji-användare kommer att få tillgång till några bakbelysta stackade sensorer från Sony med allt vad det innebär av förbättrade förutsättningar och prestanda.

Inte alls.

Nu hittar du på egen alternativ fakta och spekulerar vilt igen.

Är väldigt nöjd med min nuvarande linje kameror, och har helt ärligt talat ännu inte uppgraderat till någon Fuji-kamera med senaste generationens sensorer.

Är än så länge enormt nöjd med min X-E1 och X-T10 (X-E1 är första generationen och X-T10 andra generationen). De räcker jättefint till för det som jag använder de till.

Skaffar jag någon ny kamera så blir det isf. en Fuji X-T2, och då är en stor del för att få en vädertålig kamera, bättre sökare och en kamera med möjlighet till lite större bättre grepp. Har dock ingen som helst brådska ens med det (passar på kanske om det kommer någon bra rea, kampanj och cash back i framtiden).

Självklart är det då en bonus med förbättrad AF framförallt, men för krävande sport och annat så kör jag med mina DSLR:er som än så länge slår allt på den spegellösa sidan.

Tycker det är bra, och ganska väntat (har själv förutspått det flera gånger), att Sony släppt A9. Tycker det är ett utmärkt komplement till Sonys linje med många redan mycket fina kamerahus (tvärt emot vad du tror så gillar jag faktiskt mycket med de - är inte så märkesreligiös extremist som vissa andra här).

Både DR och IQ har planat ut ganska kraftigt i utveckling den sista tiden/åren, och sker inga lika dramatiska praktiska förbättringar som tidigare.

Inte konstigt. Det var Nikons konstruktion och den var inte så lätt att efterapa.

Marknaden har de fortfarande. Det har fortfarande inte kommit någon kamera som slår D8x0.

Jag är i amsterdam just nu och räknar canon vs nikon. Det är helt jämt. Det är f ö första gången som jag ser fler D810 än D800. Ska fortsätta räkna.

Var på världens största blomutställning. Kryllade av fotografer. Medelåldern var hög och canon vanligare än nikon tvärtemot gårdagen i centrum. Förvånansvärt många sony men fortfarande lååångt efter canon/nikon.

Det kan vara fullt förenligt med uttalandet att Sonysensorn som sitter i A9 inte säljs till andra alls. Detta utesluter inte att en precis lika bra men inte 100% identisk sensor säljs till andra. Det som inte var korrekt var att Sony skulle få de "bästa" sensorerna och alla andra B sorteringen. Det var denna korrektur som skedde. Sonys kameror kan få unika sensorer anpassade för deras kameror precis som Nikon kan få egna sensorer tillverkade av Sony men utvecklade av/för Nikon.

Bra skrivet, så tror jag också att det är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar