Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är här du tänker helt fel.
Sony Imaging Solutions är endast en av kunderna till Sony Semiconductor, och dessutom en ganska liten sådan sett till den totala omsättningen.
De (Sony Semiconductor) har inte något större beroende av att ha Sony Imaging Solutions kvar som kund, och inte mer än Nikon, som är en ungefär lika stor och viktig kund (kanske tom. viktigare). De är ytterligare en intäktskälla, som alla andra kunder, men inte mer än så.
Givetvis har dock, omvänt, Sony Imaging Solutions ett väldigt stort beroende av Sony Semiconductor som leverantör. Men det är exakt samma sak för Nikon. Man kan säga att bägge sitter i samma båt (tänker på att du är förtjust i liknande ordspråk och "floskler" ).
Det är Sony Semiconductor som styr och regerar (inte Sony Imaging Solutions).
Jag skriver i praktiken. Om du hade rätt i ditt påstående så skulle väl Semiconductor i så fall sälja A9 sensorn till den som vill ha den redan dag ett den är färdig för leverans eller hur om någon ville köpa? De kan säkert på pappret hävda att de äger tekniken men det är ju uppenbarligen inte så det fungerar enligt både vad som tidigare läckt och vad den verkliga utvecklingen sedan Nikon fick ensamrätt på 36 MP sensorn visat. Varken sensorn i A7r II eller A7s eller A7s II har hamnat hos Nikon ännu. I den första intervjun pekades just sensorerna i A7s-versionerna som sensorer som stoppats för spridning av just strategiska marknadsskäl.
Även jag har ju jobbat i en koncern med två bolag i viss symbios. Helt separata bolag men det fanns helt naturligt visa band mellan personalen i de olika bolagen och även viss systemintegration som andra kunder saknade. Det betydde att man jobbade i samma koncern. Här i Sonys fall är det ju dessutom så att det inte var särskilt länge sedan man delade upp bolaget efter nya linjer. Har du aldrig hört talas om ad hoc-grupper. Du kan inte som någon i den andra tråden jämföra Sonys olika kamerarelaterade bolag med ett japanskt Zaibatsu-konglomerat från krigstiden eller Nokia som tillverkar telefoner, bildäck och gummistövlar. Taskigt med synergier där eller hur men här hos Sony finns de i allra högsta grad och är livsviktiga för en rationell utvecklingsprocess. Jag skulle bli verkligt förvånad om någon vågat störa de kanalerna på allvar. Inget tyder väl på det med tanke på vilket tekniskt momentum Sony har idag.
Semiconductor kan inte leva i ett tomrum och skulle denna affär inte sitta ihop marknadsmässigt så skulle det överhuvudtaget inte finnas något som helst behov för Sonys läckta klassificeringssystem för sensorer. Tro inte ens för en sekund att Sony inte kommer att utnyttja sin tekniska dominans på sensorer i sin egen kameraaffär. Allt annat vore tjänstefel. Tro heller inte för en sekund att Sony inte kommer att stoppa spridningen av ny unik teknik om man ser en fördel i att göra det i vissa sammanhang. Däremot kommer de säkert framöver vara betydligt mer försiktiga med att skriva sina konkurrenter på näbben vad de faktiskt gör och öppenheten i den frågan är nog över för överskådlig framtid.
Det är nog snarare Sony Corp. som regerar. De kommer nog se till att föröka optimera sitt resultat och en taskigt fungerande relation mellan två egna bolag som så klart tjänar på en god symbios kommer man nog knappast att applådera eller tillåta om det får negativa effekter på produktivitet och ekonomiska resultat. Du vill få mig att tro att det är helt i sin ordning att svansen viftar med hela hunden. Jag tror inte på det för det är fullständigt ologiskt i ett sammanhang som detta.
Det är fortsatt en ofylld lucka i ditt resonemang och det är varför ett bolag som Semiconductor överhuvudtaget skulle ålägga sig själv ett säljförbud för viss strategiska sensorprodukter. Att man själva inte vill sprida tekniskt unikt know how är fullt begripligt men jag kan inte alls förstå varför de skulle frivilligt åläga sig säljrestriktioner för vissa i andra sammanhang strategiska FF-sensorprodukter. En sensor har inget sammanhang utan ett kamerahus och det är bara när den sitter i ett sådant den kommer att ha marknadsstrategisk betydelse eventuellt på en FF-kameramarknad. Aldrig annars. Det går faktiskt inte ihop överhuvudtaget.
Senast ändrad: