Annons

När ska ockerpriserna på beg 5D:or sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Självklart beror det på skick och antal exponeringar men inte över 18.000. Möjligtvis 19.000, men då ska jag ha ett 24-105 + 4gb minne och ett kamerahus i "Mint condition", dvs perfekt.

Fast helst vill jag bara ha huset, vill inte betala för nån kass zoom-optik faktiskt.
Känns som om du kommer att få vänta på din 5D...

Danlo skrev:
Vad roliga ni är.. :)

Jag så blir arg när tänker på alla människor som blir lurade att betala nypris eller mer för begagnade grejer.. Det är fel och borde vara olagligt helt enkelt.

Ehh..är du allvarlig?

Nej, nu skippar jag att läsa den här tråden. Trams.

Mors!

Tillgång och efterfrågan är basen för all prissättning. Många saker kan säljas för över inköpspris om det råder brist på varorna. Ett relevant pris är vad köparen anser att varan är värd för honom i den situation han just för ögonblicket befinner sig i. En fotograf som befinner sig mitt i en världshändelse och som råkar ut för ett kamerahaveri kan säkert betala det dubbla priset till den som kan skaka fram en kamera på ögonblicket.

Hej

En del kanske har köpt sin tex Canon 5D för 30000kr eller så och säljer den i bra skick och kollar kanske inte vad kameran kostar idag, alla lusläser inte priser på internet.

Man får tänka lite på de som köper kameror för nypris, de förlorar rätt mycket pengar. köpte tex min MarkII för 43000kr, sålde den sedan för ca 20000 kr, dvs 23000kr förlust, vilket jag tycker är rätt mycket, men det är bara att gilla läget.

Sedan får man arga e-mail från beg köpare att man är för dyr men då kan jag tycka att man inte behöver bry sig om annonsen, varför kontakta en överhuvudtaget.

Hade inte "vi" nykamera köpare köpt nya kameror och gjort stora förluster så hade det inte funnits några begagnade kameror på marknaden.

Om man tycker det är dyrt att köpa begagnat så kan man ju testa köpa nytt och känna på hur det känns och då speciellt när man skall sälja till en del begagnatköpare som klagar på en.

Frustrationen hos en del begagnat köpare är helt enkelt att de inte har råd med ny eller begagnad tex proffsutrustning och låter det gå ut över begagnat säljarna som gör stora förluster.

Hälsningar

Omar

Det är mycket enkelt - man låter bli att köpa om man inte gillar priset. Om någon annan köper så är det beviset att denne tyckte att det var värt det.

Det är intressant att vissa som handlar begagnat verkar tycka att det borde vara mer eller mindre gratis, är det riktigt schysst att den som köper nytt ska ta hela smällen med värdeminskning och skänka bort fina prylar till andra? Jag har fått en del roliga mail från folk som kommer med riktiga skambud. Det är bara att svara "lycka till" till dom, eller kanske hellre strunta i att svara på förolämpningen överhuvudtaget. Samma enkla val gäller ju för säljaren - om man inte gillar budet så är det bara att låta bli att sälja.

Om inte priset passar så köp nytt istället då dj-la snåljåpar. ;-)

På nåt sätt tycker jag faktiskt att det är sunt att folk värderar sina beg. kameror lite högt.
Lite som en protest mot att allt är värdelöst efter 18månader nuförtiden
Att sen vissa (rätt många) inte har koll på att nypriserna ofta sjunkit rejält är en annan sak.

Hej

En del kanske har köpt sin tex Canon 5D för 30000kr eller så och säljer den i bra skick och kollar kanske inte vad kameran kostar idag, alla lusläser inte priser på internet.

Man får tänka lite på de som köper kameror för nypris, de förlorar rätt mycket pengar. köpte tex min MarkII för 43000kr, sålde den sedan för ca 20000 kr, dvs 23000kr förlust, vilket jag tycker är rätt mycket, men det är bara att gilla läget.

Sedan får man arga e-mail från beg köpare att man är för dyr men då kan jag tycka att man inte behöver bry sig om annonsen, varför kontakta en överhuvudtaget.

Hade inte "vi" nykamera köpare köpt nya kameror och gjort stora förluster så hade det inte funnits några begagnade kameror på marknaden.

Om man tycker det är dyrt att köpa begagnat så kan man ju testa köpa nytt och känna på hur det känns och då speciellt när man skall sälja till en del begagnatköpare som klagar på en.

Frustrationen hos en del begagnat köpare är helt enkelt att de inte har råd med ny eller begagnad tex proffsutrustning och låter det gå ut över begagnat säljarna som gör stora förluster.

Hälsningar

Omar

Det är nog så nära sanningen man kan komma
Janne

Enicar skrev:
På nåt sätt tycker jag faktiskt att det är sunt att folk värderar sina beg. kameror lite högt.
Lite som en protest mot att allt är värdelöst efter 18månader nuförtiden
Att sen vissa (rätt många) inte har koll på att nypriserna ofta sjunkit rejält är en annan sak.

Håller med de flesta härinne.
Framför allt så är 5d en jäkla bra kamera och attraktiva grejor hamnar såklart högre i pris som begagnade. Utvecklingen har väl inte direkt sprungit ifrån 5:an heller så den står sig fortfarande bra. Anledningen till att folk säljer är nog ofta för att kunna finansiera nånting bättre. Då blir det rejält mycket dyrare så varför slumpa bort grejorna till nån som tänkt sig betala gratis - No no!

Mycket snygga ff bildfiler från den kameran ÄVEN med Canons vidvinkliga L-zoomar. Har egentligen aldrig förstått klagomålen om dålig kantskärpa heller. JANNE

Re: Re: När ska ockerpriserna på beg 5D:eek:r sjunka?

Stefan Mag skrev:
Korkat inlägg. Det finns inga ockerpriser på kameror.Ocker är att utnyttja någons trångmål eller utsatta situation som leder till ekonomisk skada för den i trångmål och vinning för den som utnyttjar situationen, t ex en bonde i ett u-land som måste köpa utsäde på kredit mot så höga räntor att skulden inte kan betalas (mycket vanligt)
Att inte Daniel tycker att priset på en beg 5D motsvarar det han vill lägga ut på en kamera har väl inget med ocker att göra.

Tack för att någon styr upp terminologin även på detta forum. Jag satt just och irriterade mig på användningen av "ocker". Förutom att inlägget var ganska subjektivt färgat. Den som tycker att andras begagnade saker är dyra bör fråga sig vad han/hon själv skulle kunna tänka sig att sälja för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar