Annons

När ska ockerpriserna på beg 5D:or sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Ja, precis vad rubriken säger..

Finns 10 annonser på "köpes" på annonsmarknaden.. Vad kan det bero på? Ingen har hittat det pris de är villiga att betala för en 5D bland säljes-annonserna helt enkelt..

Korkat inlägg. Det finns inga ockerpriser på kameror.Ocker är att utnyttja någons trångmål eller utsatta situation som leder till ekonomisk skada för den i trångmål och vinning för den som utnyttjar situationen, t ex en bonde i ett u-land som måste köpa utsäde på kredit mot så höga räntor att skulden inte kan betalas (mycket vanligt)
Att inte Daniel tycker att priset på en beg 5D motsvarar det han vill lägga ut på en kamera har väl inget med ocker att göra.

Precis som övriga talare håller jag med om att marknaden styr. Jag håller också med om att begagnade 5D är förhållandevis dyra i jämförelse med andra kameror. Typ 19000-20000 är väl inte ovanligt för en begagnad 5D i toppskick. Den kan väl köpas ny för ca 23500. Rätt liten mellanskillnad för en kamera som inte är byggd för att hålla år ut och år in. Jag tror inte en hyfsat skött Mark IIN är många kronor dyrare på begagnatmarknaden. Ockerpriser är väl att ta i men lite sned syn enligt mig. Går man i säljastankar bör man nog göra sig av med kameran nu. När uppföljaren presenteras lär priset direkt sjunka ca 15%.

Fotoprylar är överlag mycket dyrt begagnat. Jämfört med så mycket annat som i princip blir värdelöst i ögonblicket det går över disk.

Personligen vill jag tjäna bra på att köpa begagnat, - annars köper jag hellre med garanti.

Men marknaden styr, - så det är inte mycket att gnälla över. Jag gillar däremot läget när jag ska sälja =) Klart man vill ut ha mest möjligt. Ingen köptvång.

Hej, jag hade tänkt köpa trevlige Peters använda 5D för 14,5 men när han skulle putsa upp den åt mig så råkade en knapp gå sönder så jag antar att den fixas hos canon; kan rekommendera att höra av sig till honom! Hade inte tid att vänta så jag köpte Leifs fina 5D för 17,5 och då ingick batterigrepp och extra sökarskiva + 3 extrabatterier.

Det är faktiskt 3:e gången jag köper 5D och alla gånger har det varit trevliga säljare som med viss tvekan sålt sina klenoder. 5Ds bildkvalitet står sig mycket bra mot 1Ds mkII resp 1DmkIII och kamerastorleken är nättare/diskretare/lättare. Man kan bli frustrerad över långsamheten och knappologin men om man (som jag) t ex byter till 30D (1DmkII, 40D?) så kan det bli frustrerande med bruset vid konsert/sport/inomhusbilder. Även AF verkar aningen sämre på de billigare kamerorna liksom om man t ex anv ljussvaga 24-105/4 i mörka miljöer med 5D.

Jag tycker priserna är höga men rimliga för en så bra kamera som 5D.
mvh/K

Är själv sugen på en 5d, men läser gång på gång i trådar och tester att det är få gluggar som kan
leverera till detta hus. Speciellt "i kanterna".
Är det bara de nya brutaldyra vidvinkel/normal-zoomarna som gäller? Vilka fasta kan rekommenderas?

Du kan använda de de flesta objektiven med bra resultat. Och i prncip alla fasta objektiv ger ganska bra kvalitet.
Men om man lägger ut så pass mycket pengar för en kamera så borde man ju använda någorlunda hyfsade objektiv också.

Jordi skrev:
Är själv sugen på en 5d, men läser gång på gång i trådar och tester att det är få gluggar som kan
leverera till detta hus. Speciellt "i kanterna".
Är det bara de nya brutaldyra vidvinkel/normal-zoomarna som gäller? Vilka fasta kan rekommenderas?

Mitt Carl Zeiss 28/2.8 är skarpt från mitt till kant på en fullformats EOS, det har också bättre kontrast samt bättre teckning i hög- och lågdagrar än Canons motsvarigheter. Det kostade mig bara 2500 kr inkl. CameraQuest -> EF adapter.

Lars Johnsson skrev:
Du kan använda de de flesta objektiven med bra resultat. Och i prncip alla fasta objektiv ger ganska bra kvalitet.
Men om man lägger ut så pass mycket pengar för en kamera så borde man ju använda någorlunda hyfsade objektiv också.

Grejen är att dyrare inte alltid är bättre här. De fasta gluggarna från Canon håller måttet rätt bra, 28/2.8, 28/1.8, 35/2.0 osv. För att inte tala om 85/1.8 som är grym på 5d. Det kan vara så att de till och med håller bättre än 24-70 och 24-105, åtminstone om man kör zoomarna i vidvinkelläget och jämför med de fasta vidvinklarna. Det blir åtminstone rätt svårt att motivera prisskillnaden mot en 24-70 och 24-105 om man bara tittar på skärpa i vidvinkelläget. Zoomen får nog snarare motiveras med sådant som bättre kontrast och färger och mångsidighet. Och byggkvalitet kanske.

Danlo skrev:
Ja, precis vad rubriken säger..

Finns 10 annonser på "köpes" på annonsmarknaden.. Vad kan det bero på? Ingen har hittat det pris de är villiga att betala för en 5D bland säljes-annonserna helt enkelt..

Varför stirra sig blind på just 5D? Priserna på begagnade Canon EOS 1Ds är väldigt humana, 1Ds kostar mellan 12000-15000 för ett hyffsat kamerahus som gått runt 50.000 exponeringar (slutarn är byggd för 150.000). Visst 1Ds är en äldre kamera än 5D men väger man fördelarna och nackdelarna mot varandra så anser i vart fall jag att 1Ds och 5D är ganska så jämnbördiga.

mange78 skrev:
Grejen är att dyrare inte alltid är bättre här. De fasta gluggarna från Canon håller måttet rätt bra, 28/2.8, 28/1.8, 35/2.0 osv. För att inte tala om 85/1.8 som är grym på 5d. Det kan vara så att de till och med håller bättre än 24-70 och 24-105, åtminstone om man kör zoomarna i vidvinkelläget och jämför med de fasta vidvinklarna. Det blir åtminstone rätt svårt att motivera prisskillnaden mot en 24-70 och 24-105 om man bara tittar på skärpa i vidvinkelläget. Zoomen får nog snarare motiveras med sådant som bättre kontrast och färger och mångsidighet. Och byggkvalitet kanske.

Det var ju det jag skrev ?
Att i princip alla fasta objektiv ger bra kvalitet

Lars Johnsson skrev:
Det var ju det jag skrev ?
Att i princip alla fasta objektiv ger bra kvalitet

Jo, det var ett stöd för ditt resonemang. Samtidigt en nyansering av det du skrev på slutet, att om man har en 5d har man råd att skaffa lite ordentliga objektiv. Då menar jag att "ordentliga" i den meningen inte alltid är en kostnadsfråga, utan mer en fråga om fasta kontra zoomobjektiv.

christian_r skrev:
Ja, allt utom DR och brusnivåerna.

Dær ær det natt och dag mellan 1ds mark 1 o 5d.

1ds huset ær dock mycket skønare.

På ISO 100-200 är bildkvaliteten ganska så jämnbördig med en liten, liten fördel för 5D. Det är en hel del som tycker om bruset i EOS 1Ds, det är ganska så filmlikt, faktum är att det påminner en hel del om gammal hederlig Tri-X på ISO 800 och 1250, för mig som kör mycket svartvitt och tycker om filmkorn är det mumma.

Personligen så tycker jag att bilderna blir lite för rena med 5D och 1Ds Mark II.

Men jag håller med dig om att 1Ds huset är mycket bättre än 5D, 1Ds är i sanning ett verktyg.

Edit: För att anknyta till tråden så tycker jag inte att begagnade 5D ska kosta mer än begagnade 1Ds. 12000-15000 kr är rimliga pengar även för begagnade 5D, allt annat är överpriser.

Senast ändrad:
Med ordentliga menade jag mer i kvalitet än i pris.
Men själv skulle jag aldrig lägga mer pengar på kameran än på de olika objektiven som ska sitta på den.
Objektiven varar också mycket längre än kamera-huset.

Daniel hade knappast den juridiska betydelsen av ocker i åtanke utan den mer vardagliga betydelsen överprissatt.

Han tycker helt enkelt att beg. 5D är alldeles för dyra i förhållande till vad han tycker de är värda. Problemet för Daniel är att så länge säljarna inte tycker att hans pris är rimligt blir det ingen affär, det är ju trots allt två parter i en affär.

Det är väl bra att Daniel får lära sig vad ordet och fenomenet ocker betyder. Svenska språket har väldigt många ord och nyanser. Låt oss använda dem rätt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar