Annons

När ska ockerpriserna på beg 5D:or sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enicar skrev:
Det är väl bra att Daniel får lära sig vad ordet och fenomenet ocker betyder. Svenska språket har väldigt många ord och nyanser. Låt oss använda dem rätt
Skall vi vränga ord och nyanser kan vi lika gärna gå till böckerna direkt, så här skriver Svenska Akademien i sin ordbok:

OCKER: förhållandet att ngn vid utlåning av pängar tar oskälig ränta l. (i allmännare anv.) vid affärstransaktion o. d. tillskansar sig en oskälig vinst, ockrande; i fråga om nutida förh. (i sht jur.) med särskild tanke på att detta sker under utnyttjande av ngns trångmål, beroende ställning, oförstånd o. d.
Jag lägger mig dock inte i frågan om vad som är rimligt pris för nämnda kamera eller om man öht kan anse det vara "oskälig vinst" att sälja något med 30-50% förlust jämfört med inköpspriset. Så länge det finns köpare som är villiga att betala det säljarna begär kommer priset att hållas uppe.

Emil-G skrev:
...
Så länge det finns köpare som är villiga att betala det säljarna begär kommer priset att hållas uppe.
Det är precis så marknaden fungerar. Gillar man inte marknadsekonomim och dess konsekvenser,, därför att priset "blir fel", är enda alternativet att inför en renodlad planekonomi. Hr Mugabe, och hans partiapparat, är ett bra exempel på planekonomi, på gränsen till kamikaze-ekonomi. Är det det alternativet vi ska ta till för att komma ner i "rimlig prissättning" på EOS 5D?

tannler skrev:
Det är precis så marknaden fungerar. Gillar man inte marknadsekonomim och dess konsekvenser,, därför att priset "blir fel", är enda alternativet att inför en renodlad planekonomi. Hr Mugabe, och hans partiapparat, är ett bra exempel på planekonomi, på gränsen till kamikaze-ekonomi. Är det det alternativet vi ska ta till för att komma ner i "rimlig prissättning" på EOS 5D?
Ja det vore nog det bästa alternativet till att man får en 5D av staten när man fyller 20

Herregud. De finns inga överpriser på beg kameror. De e ju köparna som bestämmer vad de vill betala, och om de vill betala 19000 för en beg 5d så är de ju de den e värd

Det finns/fanns ju massor av begagnade 350d för 5-6000 när man kunde få en ny för samma pris eller billigare.

Jag skulle aldrig köpa något begagnat som jag kan få nytt för en femhundring extra.

hej

Jag tolkade startinlägget som en ren anklagelse att ingen ville sälja till det priset han var villig betala. Ordet ocker hör då inte hemma i frågeställningen.

Det finns ju de som annonserar ut 300D för över 10 000 på blocket då de betalat en hel del, dessa blir nog inte sålda.

Sen har vi de som vill köpa o lägger en annons här på FS och inleder med:
Inga ockerpriser, den kostar x kronor ny i USA. Ger max 10 000 kronor med tanke på det.

Detta då snittpriset ligger på ca 21 000 med VG.

Då har man ju redan satt sin ribba o blir antagligigen inte kontaktad av någon.

Lägger man däremot en köpes annons i vänlig ton med telefonnummer och budskapet att man diskuterar skick och pris så man är överens om vad man pratar om. Kan ju vara noteverat med ett prisspann på en sparsamt använd o en proffskörd kamera samt mängden tillbehör.

Svårare e det väl inte. Var i vart fall inte det då jag sålde min för 21 000. Det var aldrig snack om pruta eller så. Utan vi blev snabbt överens om att en kamera som gått ca 1500 bilder med lite krams runt var värd det. Sen möttes vi halvvägs i resetid och gjorde affären öga mot öga.

Exakt så fungerar en fungerande marknad - två individer som inte känner sig utnyttjade efter det att affären genomförts. Allt snack om "ockerpriser" luktar bara "Ingen vill sälja till mig - jag betalar för lite".

Vad roliga ni är.. :)

Någon gjorde en jämförelse med 350D.. Jag blir galen när folk säger "jag köpte den faktiskt för 10.000 för två år sen! Menar du att jag skulle gå back på affären!?"

Förresten vet jag inte om orkar gå in på det igen, men helt enkelt, man borde kunna skriva en kommentar till alla begagnatsidors annonser på nätet, precis under annonsen.
Tex:

Annons: 350D+kitoptik fint skick 6000 kr.
Pok! Inga skambud!

Kommentarer:

"Hey! Du kan få den NY för 5000kr på www.billigtbeg.com!(påhittad adress)

"Jag såg att man kunde beställa från hongkong fraktfritt för bla bla på obay.com osv..

"Ska sälja min, du får den för 4000 + frakt! Hör av dig!

Jag så blir arg när tänker på alla människor som blir lurade att betala nypris eller mer för begagnade grejer.. Det är fel och borde vara olagligt helt enkelt.

Dock har jag inte sett några "olagliga" priser på 5D:eek:r än :) men tycker faktiskt att ta över 20.000 för en begagnad som kostar 25.000 ny är lite oförskämt..

Men det är jag det, alla får ju tycka precis som dom vill, även om jag blir glad om ni tycker som jag ;)

Tjohej!

Senast ändrad:
Jag har skickat ett sliskiga mail till en som sålde en 400d för 7500 och varför han sålde den så dyrt sen så säger han att han har sålt den.
Folk måste vara pantade.

Robin Gyllander skrev:
Jag har skickat ett sliskiga mail till en som sålde en 400d för 7500 och varför han sålde den så dyrt sen så säger han att han har sålt den.
Folk måste vara pantade.

Jag har faktiskt också skrivit några gånger och frågat när någon tar ut nypris för en 1 år gammal kamera.. oftast svarar de att den är såld.. lustigt, det kan ju inte vara sant.. eller?

Men om du kan hitta nya kameror så billigt, varför inte köpa en ny då ???
Alla andra kan ju inte sänka priserna för att du är för snål att betala vad de kostar

Jag kanske inte är i akut behov av en kamera just nu men tycker kameror och priser på beg och nya kameror är intressant och värt att diskutera.... och tydligen några fler än jag ;)

Självklart beror det på skick och antal exponeringar men inte över 18.000. Möjligtvis 19.000, men då ska jag ha ett 24-105 + 4gb minne och ett kamerahus i "Mint condition", dvs perfekt.

Fast helst vill jag bara ha huset, vill inte betala för nån kass zoom-optik faktiskt.

När du skrev ditt första inlägg så fanns det 5D för så lågt pris som 14,500 på annons-sidan. Ändå skrev du ingen kunde hitta ett pris de var villiga att betala.

Danlo skrev:
Självklart beror det på skick och antal exponeringar men inte över 18.000. Möjligtvis 19.000, men då ska jag ha ett 24-105 + 4gb minne och ett kamerahus i "Mint condition", dvs perfekt.

Fast helst vill jag bara ha huset, vill inte betala för nån kass zoom-optik faktiskt.

När du skriver möjligtvis 19.000 kr för en 5D i mint condition med 24-105 objektiv och ett 4GB minneskort så vet man att du inte fattat någonting om begagnat marknaden. Och att du är super-snål :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar