Någonting kommer i alla fall att hända, eftersom de nuvarande Sigma 19/2,8 och 30/2,8 inte tillverkas längre som det ser ut. De reas nu på olika håll i världen till halva (det redan mycket låga) priset. Om det blir en 25/1,4 som ersätter båda, eller nya ljusstarkare varianter av de gamla återstår att se. De finns ju för både m4/3 och NEX, men Sigmas 25/1,4-patent gäller en m4/3-glugg. Kanske blir det uppdaterade 19 och 30 mm för NEX och en 25/1,4 för m4/3.
Många krävande fotografer har upptäckt att OM-D och GH3 funkar också för hen hel del professionella tillämpningar. Sigma och Tamron gör ju fullgoda alternativ till Nikons och Canons proffsgluggar. De borde vara intresserade av att göra kvalitetsobjektiv också till den växande kvalificerade m4/3-marknaden.
Sigmas 19/2,8 och 30/2,8 har bara funnits ett halvår men är redan mogna att ersättas tydligen. De har fått goda recensioner. Men med bara 2,8 kan de inte riktigt tävla med 20/1,7, 17/1,8 eller 25/1,4 även om skärpan duger gott. Det kanske Sigma vill ändra på.
Som nybliven m4/3-fotograf har jag saknat det alternativa objektivutbud som fanns när jag hade Canon. Om det blir ändring på det vore väldigt roligt.
Tillägg: Här händer saker medan jag sitter och skriver.....goda nyheter, fast ingen 25/1,4 tydligen