Makten
Aktiv medlem
Som sagt så äger jag båda kameror själv och jag ser denna skillnad så fort jag sitter och behandlar bilder från endera. Hur mycket man än drar i spakarna så saknas det något hos Olympusbilderna.Nu är ju färgåtergivningen inte enbart avhängig av kameran, dvs sensorns färgfilter, utan den är i väldigt stor utsträckning beroende av efterbehandlingen, där sådant som färgmättnad och balans mellan olika färger kan varieras inom väldigt vida ramar. Med tanke på att sensorn i OM-D tillverkas av samma företag som gör de flesta sensorerna till Nikon, vore det förvånande om färgfiltret eller andra delar av sensorn skulle vara av avsevärt annorlunda (eller lägre) kvalité. Om generationen kan ha betydelse, är det möjlitgt att den nyare sensorn är mer trogen mot motivet.
Så skillnaderna som upptäcks mellan de här två kamerorna kan ha med sensorn att göra, men kanske i högre grad på efterbehandlingen, och vi har ingen information som tyder på att det vi ser i resultatet från bilden med Nikon-kameran är mera riktigt än det som Olympus-bilden visar.
Vad man kan analysera, för att se i hur hög grad det är ett fel eller en svaghet hos endera sensorn, är framför allt färgbruset i det berörda området. Om murrigheten beror på färgbrus kan det hänga ihop med större sensel-täthet och mindre ljusbrunnar, och sådant kan man ju faktiskt se om man gör en djupare analys. Men en ren okulärbesiktning av bilden kan inte avgöra vilken som är mer trogen mot motivet, åtminstone så länge man inte har själva motivet att jämföra med.
Sen tror jag att det är helt tvärtom vad gäller färgbrus. Man har valt att utforma CFA för lågt brus och då också tappat färgriktighet, vilket är en naturlig utveckling när alla konsumenter är helt insnöade på brusfrihet.