Skarström
Aktiv medlem
Intressant tråd ang. att inte blända ner i onödan på m43 objektiv.
http://forums.dpreview.com/forums/thread/3339683
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant tråd ang. att inte blända ner i onödan på m43 objektiv.
Nej, det motsvarar 150/3,6 i alla avseenden. Skärpedjupet är samma när mängden insamlat ljus per tid är samma, då bländarvärdet är helt ointressant om man inte tar hänsyn till sensorstorleken. Läs och lär: http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/light.htm#1
Alla som använt olika sensorformat i praktiken torde veta att det stämmer. Jag får i stort sett exakt lika mycket brus vid ISO 200 med OM-D:n som jag får vid ISO 800 med D700, och därför blir bilderna som mest ekvivalenta vid samma skärpedjup, det vill säga vid olika bländarvärden.
Om jag tar en bild med samma iso och största bländare med de två objektiven vi pratar om så får jag något kortare tid med 75an än med 135an.
Det skulle jag inte få om ditt resonemang vore korrekt. Om du hade rätt skulle tiden bli nästan dubbelt så lång med 75an.
Eventuellt brus beror på sensor/procesoregenskaper, inte på objektivet.
Gratulerar till ett mycket bra köp! Jag köpte från samma firma för 1600 kr och tyckte det var ett fynd. Ordinarie pris är ca 3000:- . Mycket bra glugg, välbyggd även om den känns plastig. Riktigt skarp. Olympus skickar som vanligt inte med något motljusskydd och de tar hutlöst betalt men det finns bra sådana att köpa på ebay för en dryg hundring.
Vill du ha likadana bilder så ska du inte använda samma ISO. Ställ in samma tid och lika stor bländaröppning (ej samma bländarvärde eftersom det är en kvot), så kommer båda sensorer att träffas av lika mycket ljus per tid. Men eftersom den ena sensorn är fyra gånger större så får den fyra gånger mindre ljus per yta och måste därför använda fyra gånger högre ISO. Signal/brus-förhållandet blir dock samma eftersom det är hur mycket ljus som inhämtas totalt som är avgörande.Om jag tar en bild med samma iso och största bländare med de två objektiven vi pratar om så får jag något kortare tid med 75an än med 135an.
Det skulle jag inte få om ditt resonemang vore korrekt. Om du hade rätt skulle tiden bli nästan dubbelt så lång med 75an.
Eventuellt brus beror på sensor/procesoregenskaper, inte på objektivet.
ISO-talet och exponeringen är alltså två helt irrelevanta faktorer när man jämför sensorer som är olika stora. Snackar vi film däremot så blir det klurigare, för då får vi helt olika kontrast om vi använder olika ISO-tal.
Vill du ha likadana bilder så ska du inte använda samma ISO. Ställ in samma tid och lika stor bländaröppning (ej samma bländarvärde eftersom det är en kvot), så kommer båda sensorer att träffas av lika mycket ljus per tid. Men eftersom den ena sensorn är fyra gånger större så får den fyra gånger mindre ljus per yta och måste därför använda fyra gånger högre ISO. Signal/brus-förhållandet blir dock samma eftersom det är hur mycket ljus som inhämtas totalt som är avgörande.
ISO-talet och exponeringen är alltså två helt irrelevanta faktorer när man jämför sensorer som är olika stora. Snackar vi film däremot så blir det klurigare, för då får vi helt olika kontrast om vi använder olika ISO-tal.
Det är lite spännande att du hoppar in först nu trots att du valt att ignorera mitt inlägg om den bildjämförelse du länkade till förut. Som sagt; jag föredrar att titta på bilder istället för att läsa vad DxO tycker. Det kan mycket väl skilja endast ett steg i brus, men har de då tagit hänsyn till de mycket dassigare färgerna? Tydligen inte.Enligt DXOmark skiljer signal-brusförhållandet 3 dB mellan E-M5 och D700, vid samma ISO. Det motsvarar ETT bländarsteg, inte två.
Gratulerar till ett mycket bra köp! Jag köpte från samma firma för 1600 kr och tyckte det var ett fynd. Ordinarie pris är ca 3000:- . Mycket bra glugg, välbyggd även om den känns plastig. Riktigt skarp. Olympus skickar som vanligt inte med något motljusskydd och de tar hutlöst betalt men det finns bra sådana att köpa på ebay för en dryg hundring.
Ett tips: Om man har 40-150 för vanliga 4/3, kan man använda motljusskyddet som medföljde den gluggen till den nya gluggen. Det gör jag.
Vill du ha likadana bilder så ska du inte använda samma ISO. Ställ in samma tid och lika stor bländaröppning (ej samma bländarvärde eftersom det är en kvot), så kommer båda sensorer att träffas av lika mycket ljus per tid. Men eftersom den ena sensorn är fyra gånger större så får den fyra gånger mindre ljus per yta och måste därför använda fyra gånger högre ISO. Signal/brus-förhållandet blir dock samma eftersom det är hur mycket ljus som inhämtas totalt som är avgörande.
För övrigt är det ju klart som korvspad att två sensorer som kom med fyra års mellanrum inte passar perfekt i en teoretisk jämförelse. Petar du in en D4 istället så blir det nog bättre korrelation mot fysikens lagar.
Du påstod att 75/1,8 på MFT motsvarar 150/1,8 på FF i allt utom skärpedjup och jag bevisade att du har fel.Förlåt, jag trodde att vi pratade objektiv.
Du påstod att 75/1,8 på MFT motsvarar 150/1,8 på FF i allt utom skärpedjup och jag bevisade att du har fel.