Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

@chris. Kollade din fotoblogg. Många fina bilder! Men, en personlig synpunkt. Jag tror att många av dina bilder skulle komma mer till sin rätt med en mer neutral bakgrund. Den där lila-blå nyansen tar mycket plats.... Hoppas det är ok med en synpunkt. ;-)

Absolut att det är helt ok med synpunkter och kritik. Jag är inte alls känslig för synpunkter på mina bilder.

Eg. så är jag en svartvitsfotograf(60-70-talet) och mina färgbilder är inte och har aldrig varit riktigt ok, eftersom jag inte gillar dem.

Flera av bilderna har jag experimenterat med i Camera Raw och det var kul, men nu vill kag återgå till det svartvita igen, för det är där jag känner mig bekväm och hör hemma :)

/chi

Det spelar ingen roll för dig men jag och kanske någon mer tycker det är intressant att sensorerna nu är så bra att de närmar sig förra generationens fullformat i vissa avseenden. För dig kvittar det såklart.
Det borde vara minst lika intressant att deras testresultat inte stämmer med verkligheten, eller hur?

Har du testat profiler för OM-D för Lightroom 4?
Jag använder inte Lightroom utan ACR för CS5, och har provat två profiler från Huelight. Det blir annorlunda men inte bättre, vilket inte är så konstigt. En färgprofil kan ju inte trolla fram färger från avsaknaden av färger.

Det borde vara minst lika intressant att deras testresultat inte stämmer med verkligheten, eller hur.

De testar förmodligen inte det du avser? Det går ju testa massa olika parametrar.

Hursomhelst hoppas jag du hittar ett system som erbjuder det du söker. Jag och andra här i tråden är nöjda brukare så jag låter diskussionen gå vidare.

En vidvinkel är absolut på shoppinglistan. Sen vore ett teleobjektiv av hög kvalité typ 200 f2.8 - 4 väldigt intressant. 75 mm på m43 är varken fisk eller fågel för mig.

chi_sweden:
En till som sålt sin D7000 och gått till m43 :) Förbättrad autofokus i OM-D jämfört med D7000 för stillastående motiv och en liknande sensor från Sony gör att jag är nöjdare nu som sagt, APS-C verkar tappa många till m43 om man läser forumen. Olympus 45 och 9-18 hade jag gärna haft. Nöjd med dem?

Olympus 45:an är helt suverän- Är nog mest nöjd med den gluggen!
Olympus 9-18 är mycket bra, men 45:an är bättre :)
Panasonicen 45-200 gillar jag också, men den är tyvärr rätt tung tycker jag, iaf om man ska ha den med sig varje gång man knallar ut.

P.s Står bokstäverna OM för Olympus?

/chi

Edit: Kolla dessa testbilder istället och jämför rakt av:

D700: http://216.18.212.226/PRODS/D700/FULLRES/D700hSLI00200.JPG
OM-D: http://216.18.212.226/PRODS/omd-em5/FULLRES/EM5hSLI00200NR2D.JPG

Om man är lite för snabb så tycker man nog att OM-D-bilden ser bättre ut för att den är skarpare. Men kolla färgerna istället. Korgväven skiftar i olika gula nyanser med D700, medan den bara är gråbrun med OM-D. Det är som att det ligger nån slags grumlig hinna som tar bort all lyster ur färgerna med den sistnämnda, och det är just vad jag tycker mig se i mina bilder.

Skillnaden mellan testbilderna är att D700 ger lite mer gult. Det ser man bland annat på det röda garnet som är lite för orange på D700-bilden medan det är lite för magenta på E-M5. Sanningen tror jag ligger någonstans mitt emellan.
Jag har märkt att E-M5 tenderar att göra röda nyanser lite för magenta. Jag har nämligen en röd bil och den blir för det mesta lite för magenta, något som inte händer med min E-P1. Detta är dock enkelt att justera med slidern för den röda färgen i Lightroom.

Ja, just det, det enda negativa jag upplever med Panasonic GX1 är att OM man kör med deras
Panasonic Elektroniska sökare DMW-LVF2 så kan man tydligen inte använda separat blixt eftersom LV2 sitter i blixtskon.

Någon som har en idé på hur man löser detta?

/chi
.

Det borde vara minst lika intressant att deras testresultat inte stämmer med verkligheten, eller hur?

Jag använder inte Lightroom utan ACR för CS5, och har provat två profiler från Huelight. Det blir annorlunda men inte bättre, vilket inte är så konstigt. En färgprofil kan ju inte trolla fram färger från avsaknaden av färger.

Kanske läge för LAB i PS då....det brukar ju trolla på en del....;-)

Det spelar ingen roll för dig men jag och kanske någon mer tycker det är intressant att sensorerna nu är så bra att de närmar sig förra generationens fullformat i vissa avseenden. För dig kvittar det såklart.

Har du testat profiler för OM-D för Lightroom 4?

Jag kör "vivid" i min OM-D. Efter att tips om att AF-C skulle fungera bättre med ökad kontrast. Har inte utvärderat det klart än.

Tror nog färguppfattningen är rätt personlig (till en viss del) . Själv upplever jag d700 bilden översaturerad, och om-d mer "naturlig" och detaljrik. Tycker inte att du har fel i din uppfattning, men ser det just som sådan - en uppfattning.

För att vara mer exakt så tror jag det bara är det gula som är övermättat på d700. Titta på det röda i Fiddlers-etiketten. Där saknas det snarare mättnad. Färgen är inte rent klarröd, som jag antar att den ska vara.

För att vara mer exakt så tror jag det bara är det gula som är övermättat på d700. Titta på det röda i Fiddlers-etiketten. Där saknas det snarare mättnad. Färgen är inte rent klarröd, som jag antar att den ska vara.

Du har säkert helt rätt om hur det är.
Vad jag ville säga var att färgåtergivning går ju att justera till ens egen smak. Tycker att alla kameror skiljer på den fronten, men att det är nåt man justerar själv i slutändan till ens egen tycke å smak.

De testar förmodligen inte det du avser? Det går ju testa massa olika parametrar.
Precis, och då är det ju dumt att tro att deras sammanvägda resultat är någon slags sanning när de utelämnar viktiga parametrar.

Skillnaden mellan testbilderna är att D700 ger lite mer gult. Det ser man bland annat på det röda garnet som är lite för orange på D700-bilden medan det är lite för magenta på E-M5. Sanningen tror jag ligger någonstans mitt emellan.
Jag har märkt att E-M5 tenderar att göra röda nyanser lite för magenta. Jag har nämligen en röd bil och den blir för det mesta lite för magenta, något som inte händer med min E-P1. Detta är dock enkelt att justera med slidern för den röda färgen i Lightroom.
Jag tycker att det är en jäkla skillnad över huvud taget. Titta på den högre penseln eller det gröna plastlövet strax nedanför. Och att öka mättnaden hjälper knappast. Jag som äger båda kameror ser naturligtvis detta tydligare eftersom jag vet redan från början vad jag saknar när jag tar bilder själv.

Tror nog färguppfattningen är rätt personlig (till en viss del) . Själv upplever jag d700 bilden översaturerad, och om-d mer "naturlig" och detaljrik. Tycker inte att du har fel i din uppfattning, men ser det just som sådan - en uppfattning.
Jag avser inte mättnaden utan alla små nyanser som helt enkelt fattas i Olympusbilden.

Intressant tråd, framförallt som jag kommer att sälja av min tunga aps-c-utrustning (hälften så tng med m43) för nya e-pl5. Tänker börja med pana-leica 25 1.4. Vad är effekten av att köra oly-hus och pana-gluggar? Hört att oly-husen inte kompenserar för alla fel fr panasonic-objektiv - vad har ni för erfarenheter av det?

Intressant tråd, framförallt som jag kommer att sälja av min tunga aps-c-utrustning (hälften så tng med m43) för nya e-pl5. Tänker börja med pana-leica 25 1.4. Vad är effekten av att köra oly-hus och pana-gluggar? Hört att oly-husen inte kompenserar för alla fel fr panasonic-objektiv - vad har ni för erfarenheter av det?
E-M5 kompenserar för geometrisk distorsion i alla fall, och det är nog det enda man behöver bry sig om. CA kan man lätt bli kvitt i råkonverteraren om det är en vettig sådan.

En tråd med allt om M43 kan ju bli lite stökig, och inte blir det bättre för att jag nu drar in GH1:an i samtalet. Det måste vara en av kameravärldens mest oväntade pärlor. Jag köpte en för de berömda videoegenskaperna, som måste betraktas som enastående för 350 dollar. Min förväntan var att den skulle vara ganska kass som stillbildskamera, men den är helt makalöst bra. Färgerna är mycket mjuka och lättjobbade, och jag tycker inte det är några problem alls att använda den upp till 1600 iso med en Nikon 35/2 på adapter. Den länkade bilden är tagen på 1600. Helt enkelt en kamera som är kul, oproblematisk, liten och mångsidig.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2787519.htm?set=mp

Jag sålde som sagt min APS-C utrustning och kör just med Olympus-hus med PL 25. Aldrig haft problem med CA. Har läst att vissa tycker att Panasonic 12-35 kan lida av mer CA men inte testat själv. Som sagt går det korrigera bort i efterbehandlingen. Lycka till med m43!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar