Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Kan du inte bara hänvisa till rätt websida?
Det är för sent på kvällen för kamp. :)
 
Kan du inte bara hänvisa till rätt websida?
Det är för sent på kvällen för kamp. :)

Det är rätt hemsida, men du måste mejla dom och fråga hur du skall göra för att köpa. Det finns ingen klicka för köp-knapp. Deras filosofi verkar vara; vi gör så fina produkter att kunderna hittar oss.
Det är värt besväret ochdu blir inte blåst.
NU börjar det bli sent.
 
Pananasonic Lumix DMC-GM1

Köpte en Panasonic GM1 på Cyberphotos rea (1990 kr). Vad sjukt liten den är! Tänkte ha den som komplement till min E-M5. Man kan ha t ex en 14/2.5 (på bild) på den medans man har någon längre brännvidd på den större, telezoomen kanske. Blir nog bra! Eller så har man bara den där 20/1.7 (på bild) och har den som enda kamera. Ja jag vet inte, det får visa sig :) den är nog bra att filma med också.
 

Bilagor

  • _1130332-Edit.jpg
    _1130332-Edit.jpg
    63.8 KB · Visningar: 59
  • Panasonic GM1 vs Olympus E-M5 (500px).jpg
    Panasonic GM1 vs Olympus E-M5 (500px).jpg
    49.9 KB · Visningar: 81
  • My cameras 150113.jpg
    My cameras 150113.jpg
    43 KB · Visningar: 64
  • Panasonic GM1 with 12-35.jpg
    Panasonic GM1 with 12-35.jpg
    45.5 KB · Visningar: 72
Köpte en Panasonic GM1 på Cyberphotos rea (1990 kr). Vad sjukt liten den är! Tänkte ha den som komplement till min E-M5. Man kan ha t ex en 14/2.5 (på bild) på den medans man har någon längre brännvidd på den större, telezoomen kanske. Blir nog bra! Eller så har man bara den där 20/1.7 (på bild) och har den som enda kamera. Ja jag vet inte, det får visa sig :) den är nog bra att filma med också.

Hur är bildkvaliteten?
 
Måste varit en kort rea, finns inte idag vad jag kan se. GM1 med pankakszzomen är ju en lysande fickkamnera.
 
Det är ett iShoot. Beställde direkt från deras hemsida. Väldigt skönt grepp fast det lägger på lite vikt också.
https://www.flickr.com/photos/dannesholk/14010241235/in/set-72157634287049377

Tror inte jag har sett en tidigare. Har själv ett J.B. Camera Designs grepp och kan nu knappt tänka mig att använda kameran utan det. Kameran sitter så mycket säkrare i handen när man går runt och fotar så att den blir nästan som en del av handen. Stor fördel också om man har ett större blixt på kameran.
 
Apropå grepp! Någon som greppat bästa greppet till GM1? Jag är inne på att beställa typ en självhäftande gummibit liknande den jag har på XZ1 ovan. Borde bli avsevärt mycket bättre. Eller det kanske finns nått annat bra (smidigt) alternativ?
 
Pananasonic Lumix DMC-GM1

Har några snabba intryck av GM1 efter att ha lekt tre dagar...

Måste börja med att nämna att jag jämför dels med E-M5 som är min "riktiga" systemkamera samt XZ-1 som är min resekamera (kanon för det!).


  • Råformat. Filerna blir stora, ca 19Mb Olympus blir runt 5Mb mindre med samma Mpix.
  • Elektronisk slutare och inga pip = Super stealth mode! Användbart. Elektronisk också bra vid time-lapse ibland.
  • Fokus peaking är ju underbart!
  • IBIS saknar jag! (mycket!) men det skulle göra huset större iofs.
  • Touch-gränssnittet är riktigt bra, går att fippla i menyer med bara touch! Rent allmänt har de lite mer genomarbetat gränssnitt än Olympus tycker jag det känns som. E-M5 saknar t ex lättåtkomliga custom settings.
  • Avsaknad av EVF. Inget jag stör mig så mycket på faktiskt.
  • Blixten är bra, går att vinkla uppåt också. Hellre det än nya GM5 utan blixt och med EVF.
  • USB-laddning saknas! Både bra och dåligt men jag skulle föredra det på en mindre fickmodell som denna.
  • Batteritid dålig! Men det laddas ju upp rätt snabbt iofs (låg kapacitet). Ett extra batteri är ett måste.
  • Greppet! Det är inge vidare grepp i den, på XZ1'an som är lite lik på detta vis har jag en självhäftande gummibit som gör det väldigt bra.
  • Storleken lite väl liten, men det är ju iofs grejjen med denna, att den är så liten som det bara går. Men det blir lite problematiskt med de objektiv som är lite större om man samtidigt ska ha ett stativfäste där (det går inte). Vikten är också väldigt blygsam vilket är trevligt!
  • Alltså, inte många objektiv "passar" där rent estetiskt, de är för tjocka. Men som sagt, denna är gjord för att vara så liten som det bara går. Sådana som passar är, förutom pannkakszoomarna, 14/2.5 ; 45/1.8 ; 25/1.8 ; 60/2.8 macro och de andra som inte har större diameter än fästet.
  • Mycket finesser som är bra, t ex den virtuella horisonten, HDR, time-lapse, stop-motion-hjälp och annat. Mycket behöver man inte men mycket är bra också.
  • WiFi funkar kanon. Brukar använda telefonen, man ser preview och har åtkomst till menyer och kan ställa fokus och ta bilden. Mycket bra t ex i kombo med stop-motion-assistenten som jag lekte med idag.

Personligen, eftersom jag har en XZ-1 så tycker jag inte den passar som enda resekamera eller så. Men om man vill ha en smidig kamera i systemet så är denna den minsta som finns! Man kan ju lätt ha den i en ficka utan objektiv eller jackfickan med pannkaka på. Jag ska också ha den som komplement till E-M5 på den seriösa fotorundan, t ex ha 14mm på den i fickan redo för att ta ett vidvinkelskott medans jag har E-M5 i väskan med något annat objektiv på, telezoom kanske.
Skulle man ha en lite mer seriös enda-kamera kanske det vore bättre om man kikade på E-PL eller något sådant.

Avslutar med en till video jag gjorde ikväll, lekte med stop-motion-finessen! :)
(obs! disk-klippet där i fick jag använda E-M5 pga batteritorsk i GM1'an, men de andra klippen är med GM1).

https://www.youtube.com/watch?v=hohXTAtLLaM
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.