Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Kolla även in E-PL7.
Tack för tipset. Har sett den också. Var och testade den idag bara för det :) blev inte jättesugen om jag ska vara ärlig. Svårt det där. Har ju allt jag behöver nu egentligen så jag får hålla till godo med det tills något går sönder.

Testade lite andra kameror också. Många som imponerar, fast inte hela vägen ut. Dock var RX100 III den som imponerade mest. Vilken optik det är på den! Och skön att fota med. Lite tung är den, och lite dyr, men det är ju inte så konstigt kanske. Helgrym kamera. Skulle jag inte haft något system utan bara EN kamera skulle det ha varit den.
 
jaha! Där var den! Trodde inte det var till GM1 faktiskt för jag försökte hitta den där :) men jag köpte två andra istället.

Nikon D200 gummigrepp
Flip Bac G4

Testade båda på mina två kameror, tyckte inte det passade med någon till E-M5 som jag hoppades på, men till GM1 passade båda. Dock G4'an var lite väl biffig och man behöver hålla fingrarna så långt in mot objektivet så det var inte optimalt, satte dit Nikon-greppet istället. Fick skära bort 1mm just där vid ljussensorn så det inte skymmer, det var precis på håret. Men blev rätt bra tycker jag, dock hade ju såklart en såndär varit bättre men denna kostade bara $5 så det får duga tillsvidare.
 

Bilagor

  • Kameragrepp.jpg
    Kameragrepp.jpg
    76.2 KB · Visningar: 37
  • Lumix GM1 grepp.jpg
    Lumix GM1 grepp.jpg
    57.8 KB · Visningar: 47
Köpte också lite ström.

En sådan DC-coupler med nätadapter 8,4V så man kan spänningsmata kameran från elnätet. Bra bra! Det är liiiiiiten lucka på batteriluckan som man fäller ut för att kabeln ska gå ut där :)

Två sådana här nya batterier också. Blir ju bra det, de var dock 600mAh och inte 700mAh som det stod i annonsen (men jag ska få partial refund).
 

Bilagor

  • Lumix dc-coupler.jpg
    Lumix dc-coupler.jpg
    66.7 KB · Visningar: 45
jaha! Där var den! Trodde inte det var till GM1 faktiskt för jag försökte hitta den där :) men jag köpte två andra istället.

Nikon D200 gummigrepp
Flip Bac G4

Testade båda på mina två kameror, tyckte inte det passade med någon till E-M5 som jag hoppades på, men till GM1 passade båda. Dock G4'an var lite väl biffig och man behöver hålla fingrarna så långt in mot objektivet så det var inte optimalt, satte dit Nikon-greppet istället. Fick skära bort 1mm just där vid ljussensorn så det inte skymmer, det var precis på håret. Men blev rätt bra tycker jag, dock hade ju såklart en såndär varit bättre men denna kostade bara $5 så det får duga tillsvidare.

Kul grej med ett D200 grepp!
Bra ide
Franiec greppet är i eloxerad aluminium så det kan vara risk att skava av eloxeringen, gummi är kanske bättre
 
Mera godis att dregla till. Olympus är på hugget och plånboken lär bli allt tunnare.......

http://www.dailycameranews.com/2015/01/olympus-7-14mm-f2-8-pro-cp-2015/

Löjligt pris på objektivet, 1800USD.
Ett FF Nikon 14-24 F2,8 kostar 2000USD och väger mer än dubbelt så mycket..(Glas kostar)
I 12-40 och 40-150 fallen tycker jag prisnivån har varit rimlig jämfört med FF-objektiven men inte i detta fall.
Dock skulle jag inte ha något emot att ha ett...
 
Dprewiev har tittat närmare på nya OM-D E-M5 II.

För den intresserade,

http://www.dpreview.com/previews/olympus-om-d-e-m5-ii

Min personliga uppfattning är att "sidogånjärnet" för dispayen är ett jättkliv bakåt som dessvärre gör att jag inte vill ha kameran.

Tilt-dispay är lysande för handhavandet, men att fälla ut den åt sidan och vrida runt den för att kunna se på den känns som flera steg för mycket. Dessutom blir det svårare att på ett vettigt sätt använda touch-funktionen med högertummen.

Trist, tråkigt och onödigt. Det enda som är bra med det är att dispalyen kan skyddas när man inte använder kameran, men då kan man väl lika gärna ha ett löst skydd om man är rädd att repa kameran när man inte anväder den.
 
Min personliga uppfattning är att "sidogånjärnet" för dispayen är ett jättkliv bakåt som dessvärre gör att jag inte vill ha kameran.

Tilt-dispay är lysande för handhavandet, men att fälla ut den åt sidan och vrida runt den för att kunna se på den känns som flera steg för mycket. Dessutom blir det svårare att på ett vettigt sätt använda touch-funktionen med högertummen.

Trist, tråkigt och onödigt. Det enda som är bra med det är att dispalyen kan skyddas när man inte använder kameran, men då kan man väl lika gärna ha ett löst skydd om man är rädd att repa kameran när man inte anväder den.

Det låter som om du bara gissar, jag har använt Panasonic kameror i flera år och den skärmen är överlägsen allt annat. Bara det faktum att du kan stänga skärmen är av stort värde.
För mig är den nya skärmen ett stort plus.

PS: Panasonics G + Gh kameror har den skärm som nu Om får.
 
Det låter som om du bara gissar, jag har använt Panasonic kameror i flera år och den skärmen är överlägsen allt annat. Bara det faktum att du kan stänga skärmen är av stort värde.
För mig är den nya skärmen ett stort plus.

Gissar är lite starkt, jag har förvisso aldrig ägt någon med sådan skärm, men väl testat.

Vad är det som du upplever bättre/enklare med den typen av skärm än en tiltskärm?
Att det är bättre vid fotgrafering i porträttläge kan jag köpa, men i övrigt så upplever jag handhavandet ordentligt mycket osmidigare.
 
Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! :) ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det! :)

Kom ihåg att söka tillstånd för kameraövervakning, om du sätter upp kameran där allmänheten kan komma med på bild. :-(

http://www.op.se/blaljus/polisen-beslagtog-hans-gopro-kamera
 
Vad är det som du upplever bättre/enklare med den typen av skärm än en tiltskärm?
Att det är bättre vid fotgrafering i porträttläge kan jag köpa, men i övrigt så upplever jag handhavandet ordentligt mycket osmidigare.

Frågan är visserligen inte ställd tlil mig, men jag svarar ändå.

Jag har kameror med både tilt- och vridskärm. De har olika för och nackdelar.

En tiltskärm är enklare att manövrera, men är inte så användbar när man vill ta stående bilder, och den går inte att fälla in baklänges så att displayen blir skyddad. Den fungerar riktigt bra att använda som "schaktsökare" för lite smygfoto.

En vridskärm är mer flexibel. Den är inte heller idealisk för stående bilder, men det fungerar bättre än en tiltskärm. Den fungerar för självporträtt, vilket väl är en enorm fördel idag. :)
Jag vill nog också påstå att en vridskärm är bättre för video.

Som pekskärm fungerar båda sorterna precis lika bra när de är infällda, men det är riktigt att en utfälld vridskärm är lite bökigare att peka på.
 
Har också haft båda. Vridskärm på E-3 och nu tiltskärm på E-M5, tycker E-M5'ans är bäst (mycket bättre). Har displayskydd på min också så skydd har jag ju lite ändå. Nå jag blev då riktigt osugen på att uppgradera när jag såg det där. Väntar och hoppas E-M1 mk2 blir mer lockande.

Men det är ju då min högst personliga uppfattning.
 
Har också haft båda. Vridskärm på E-3 och nu tiltskärm på E-M5, tycker E-M5'ans är bäst (mycket bättre). Har displayskydd på min också så skydd har jag ju lite ändå. Nå jag blev då riktigt osugen på att uppgradera när jag såg det där. Väntar och hoppas E-M1 mk2 blir mer lockande.

Men det är ju då min högst personliga uppfattning.

Nå´t fel på E-M1 som finns nu? Jag är jättenöjd med den, bästa m43-kameran jag ägt. Köpte min i förrgår. :)
 
Trist, tråkigt och onödigt.
Nej, absolut inte! Snarare en mycket välkommen nygammal nyhet, som jag saknat sedan jag hade min Panny G2.
Tilt-displayen är begränsande då den bara fungerar i landskapsläge. Den här displayen möjliggör spännande bildvinklar även i porträttläge. Underbart!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.