Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Håller på och packa inför en Italien-resa. Hela fotoutrustningen med två hus, sex objektiv och väska väger bara 3 kg!
Följande innehåller väskan:
E-M5
E-PM2
12/2
15/8
17/1,8
45/1,8
75/1,8
40-150/4-5,6
Väskan har dessutom ett stort fack ledigt för exempelvis en vattenflaska och något annat.

Tillbaka från resan kan jag konstatera att 40-150:an använde jag aldrig. 75:an använde jag bara ett fåtal gånger och 15:an använde jag enbart som kamerahuslock.
Inte oväntat var 17-millimetern den mest använda gluggen men 12:an kom inte så långt efter. Jag hade definitivt nytta av 12:ans ljusstyrka när jag fottade inne i grottor, vinkällare och liknande.
Nedan ett exempel från grottstaden Matera.
https://lh4.googleusercontent.com/-jifM6uwenm8/UkSbO9QEFAI/AAAAAAAADYM/SBbDvbbZKJA/s800/Matera%2520130911-113.jpg
 
Vad använde du för väska?

Jag har en Lowepro Stealth Reporter D200AW som jag tar som handbagage. Den rymmer hela urtustningen och en del andra saker. Den köpte jag ursprungligen till min E-1.
I det incheckade bagaget har jag en Lowepro ILC Classic 100 (tom under flygresan). Den rymmer ett kamerahus med objektiv plus två smågluggar plus plånbok och smartphone. Telefonen använder jag för geotaggning av bilderna.
Normalt bar jag runt på den lilla väskan, men alternativet att ta den stora väskan fanns, om jag trodde att jag skulle behöva använda mer utrustning.
 
Gammal blixt på ny kamera

Jag kom på att jag skulle prova att använda en gammal blixt, Olympus T32, på en E-M5. T32 har, enligt efterforskningar på nätet, inte för hög triggerspänning för att steka en E-M5. (Däremot ska man absolut inte använda de ännu äldre Olympusblixtarna QA300 och QA310; de har alldeles för hög spänning för att en E-M5 ska klara av det).

T32 har ett autoläge med en fotocell i O:et i Olympus-logon på framsidan. Det fungerar alldeles utmärkt att ställa in lagom bländare på E-M5 efter vad reglagen på blixten visar med rätt ISO inställt. T.o.m uppåtvinklad reflektor går bra (fast i mitt vardagsrum med trätak orkade den inte riktigt med på ISO 200; vitt tak är nog att rekommendera). Bilderna blir rätt exponerade.

På den andra bilden kan man se styrpanelen på blixten. (Ursäkta det hårda blixtjuset från den inbyggda blixten på en GF3).

T32 har också fördelen att den lyser ut ganska brett, motsvarande 24mm på småbild. Det innebär att det går att zooma ut helt med M.Zuiko 12-50/3.5-6.3 utan att behöva oroa sig för mörka kanter på bilden.

T32 är visserligen inte extremt liten men den är inte så värst hög, vilket gör att den balanserar hyfsat bra på en E-M5. Risken för röda ögon är uppenbar vid direkt blixt, men den har som sagt en uppåtvridbar reflektor som man kan använda om omständigheterna medger det.

Den största anledningen för mig att skaffa en modern blixt är möjligheten till trådlös blixtstyrning. För vanligt blixtrande duger T32 alldeles utmärkt.
 

Bilagor

  • P1000062_small.jpg
    P1000062_small.jpg
    199.9 KB · Visningar: 89
  • P1000063_small.jpg
    P1000063_small.jpg
    188.3 KB · Visningar: 94
Resväska

Tillbaka från resan kan jag konstatera att 40-150:an använde jag aldrig. 75:an använde jag bara ett fåtal gånger och 15:an använde jag enbart som kamerahuslock.
Inte oväntat var 17-millimetern den mest använda gluggen men 12:an kom inte så långt efter. Jag hade definitivt nytta av 12:ans ljusstyrka när jag fottade inne i grottor, vinkällare och liknande.
Nedan ett exempel från grottstaden Matera.
https://lh4.googleusercontent.com/-jifM6uwenm8/UkSbO9QEFAI/AAAAAAAADYM/SBbDvbbZKJA/s800/Matera%2520130911-113.jpg

Intressant vad andra tar med sig på resan.
Åker jag med bil/MC åker E3, 7-14, 12-60 och 50-200 samt en 1,4x förlängare och ett kolfiberstativ med.

Men önskar jag lätt utrustning på resan med flyg där sevärdheter oftast besöks till fots. blir det som nu senast på resan till Istanbul:
EPL-5, 9-18, 14-150 samt ett Fisköga. I väskan fanns även extra batteri och ett par extra minneskort, ministativ och blixt. Allt packad i en löjligt liten Messenger-väska av läder som inte skrek fotoutrustning på något sätt. I väskan fanns även en kompakt reseguide och solglasögon. Ett enbensstativ fanns nedpackad resväskan och bars med vid behov. Kom fram till att utrustningen var optimal för ändamålet och har svårt att se mer fotokvalitet / vikt eller volym. Saknade jag då något? Jo möjligen en ljusstark normal eller kort tele som t.ex. Leicas 25/1,4 eller Olympus 45/1,8. Inte för skärpan (Den räcker till och blir över med zoomarna ovan) och inte heller för kortare skärpedjup då jag tvärtom oftast söker så stort skärpedjup som möjligt, utan just för ljusstyrkan.
//L
 
På min kommande resa så kommer jag ha med Pana GX1, Pana 14/2,5, Sigma 30/2,8, och Oly 40-150. Känns som ett bra kit med tanke på vikten. Hade gärna haft med nya GM1 kitzoomen 12-32 istället för 14 och 30. Jag får väl se vad ekonomin räcker till under 2014.

För ett år sedan reste jag med GF3, 14/2,5 och 45/1,8. Tog väldigt liten plats men lite stort intervall.
 
Jag reser snart på en kort resa och kommer att ha med Olympus E-M5, Panasonic 14/2.5, Oly 14-150/4-5.6, Oly 45/1.8 samt antingen Oly 12-50/3.5-6.3 eller Oly 14-42/3.5-5.6. Det senare är lite mindre och aningen bättre optiskt så det lutar åt det. Plus lite småkrafs.

Alltihopa går med lätthet ner i en Caselogic Reflexion axelremsväska som också har ett fack för en surfplatta.
 
Imponerande mörkerprestanda

Igår kväll var jag ute för att fotografera uppsläppning av thailändska rislyktor från Observatorielunden i Stockholm.
Jag är imponerad av att kameran lyckades fokusera så pass snabbt i det dåliga ljuset och att kvaliteten blev så bra. Lyktorna far iväg ganska snabbt när de väl lyfter.
Kameran är en Olympus E-PM2 och på den satt mitt 45/1,8. Alla bilder är tagna med full bländaröppning och 3200 ISO.
Lite överraskande är också att jag kunde ta alla bilderna utan att ta av mig handskarna. Det var kallt igår kväll!
Här är mitt reportage med bilderna:
http://fpes.se/2013/11/20/lysande-ceremoni-hedrade-de-doda/#more-189351
 
Mycket bra bilder. Hade du bara fokuspunkten i mitten eller flera för att kunna pricka in det så bra?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Den här gången använde jag bara fokuspunkten i mitten (liten fokuspunkt) och riktade om.
I vanliga fall brukar jag använda pekskärmens funktion för att välja fokuspunkt och exponera i ett svep. Men det kunde jag inte göra nu, eftersom jag hade handskar på mig.
 
Ska i veckan delta i en större middag och försöka ta lite foto och då vore det bra om dom blev hyggliga :) Använder en E-PL5 + Pana 20/1.7 + blixt FL36. Kommer nog inte att få någon tid med kamerainställningar mm. och jag behöver råd om bländarval för inomhusfotografering och mitt objektiv.
Jag hade tänkt och börja med bländare runt 2.5 för jag vill ha en hygglig skärpa över hela bilden eller bör bländaren ligga högre? Sen får jag hoppas att det finns ljus så att slutartiden över 1/60. Mer, blixten. Ska den stå på auto TTL mode eller? Sen ställer jag vitbalansen på blixt.

/Lennart
 
Ska i veckan delta i en större middag och försöka ta lite foto och då vore det bra om dom blev hyggliga :) Använder en E-PL5 + Pana 20/1.7 + blixt FL36. Kommer nog inte att få någon tid med kamerainställningar mm. och jag behöver råd om bländarval för inomhusfotografering och mitt objektiv.
Jag hade tänkt och börja med bländare runt 2.5 för jag vill ha en hygglig skärpa över hela bilden eller bör bländaren ligga högre? Sen får jag hoppas att det finns ljus så att slutartiden över 1/60. Mer, blixten. Ska den stå på auto TTL mode eller? Sen ställer jag vitbalansen på blixt.
De flesta m4/3-objektiv har sin bästa skärpa vid f/4 (källa: läst nånstans på internet :), men jag tror inte att du blir missnöjd med skärpan på större bländare med Panasonic 20/1.7. Jag har nyligen skaffat det objektiv och gillar det skarpt(!).

Om du inte vill hålla på och ställa in en massa så är väl auto-TTL bästa blixtinställningen.

Slutartiden spelar ju bara roll för bakgrunder som befinner sig långt bort (som alltså inte blixtljuset lyser upp) vid blixtfoto, så om dessa inte är intressanta så kan du lika gärna ställa kameran på M och slutartiden på snabbaste blixtsynktiden. Om du kör med A-läget och låter kameran ställa in slutartid finns risken att det blir så lång slutartid att sånt som inte fryses av blixten blir suddigt pga rörelse- och/eller skakningsoskärpa, men det kan bli rätt fint ibland också.

Provfota och gör lite experiment i förväg så har du lite erfarenhet att luta dig på när det gäller.
 
PMD: Tackar för input, snabbaste blixtsynktiden? Är nybörjare på blixtaggregat och foto, är blixtsynktiden någon specifik egenskap som min FL36 har?

/Lennart
 
Ska i veckan delta i en större middag och försöka ta lite foto och då vore det bra om dom blev hyggliga :) Använder en E-PL5 + Pana 20/1.7 + blixt FL36. Kommer nog inte att få någon tid med kamerainställningar mm. och jag behöver råd om bländarval för inomhusfotografering och mitt objektiv.
Jag hade tänkt och börja med bländare runt 2.5 för jag vill ha en hygglig skärpa över hela bilden eller bör bländaren ligga högre? Sen får jag hoppas att det finns ljus så att slutartiden över 1/60. Mer, blixten. Ska den stå på auto TTL mode eller? Sen ställer jag vitbalansen på blixt.

/Lennart

Frågan är om du behöver använda blixt med tanke på E-PL5:ans utmärkta bildkvalitet på höga ISO. Jag använder nästan aldrig blixt på middagar och liknande.
Problemet med blixt är att den ofta gör mer skada än nytta när det gäller bildresultatet. Det är nog bara när huvudmotivet ligger hopplöst i skugga som blixt är att föredra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.