Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Ser bra ut. Lite "tuffare" design på den där. Lite mer grepp också där ser ju bra ut.

Å så lär den ha var den gamla 16 MP sensorn, men den ska kunna ge 40 MP med hjälp av "sensor shift", som Hasselblad H5d-200. Jag hade sett fram emot en mer högupplöst sensor. Det finns ju s k 1"-sensorer med 20 MP och Samsung har 28 MP i APS-C-format. En 24 MP 4/3 sensor borde varit möjlig. Men om Olympus har trixat till det hela så att 40 MP med sensor shift fungerar även handhållet så är den nya kameran mycket intressant. Om det bara funkar på stativ blir användningen mer begränsad och då vete sjutton om inte en EM-1 är ett bättre val om man vill uppgradera från E-M5.

Men visst ser den attraktiv ut. Bättre rattar och knappar, verkar genomtänkt.
 
Greppet ser ju bättre ut, gillar greppet med som jag fick med den första delen med batterigreppet till e-m5. Tycker det är synd att det inte finns en bra tumknapp för (t.ex.) focus på baksidan.
 
Å så lär den ha var den gamla 16 MP sensorn, men den ska kunna ge 40 MP med hjälp av "sensor shift", som Hasselblad H5d-200. Jag hade sett fram emot en mer högupplöst sensor. Det finns ju s k 1"-sensorer med 20 MP och Samsung har 28 MP i APS-C-format. En 24 MP 4/3 sensor borde varit möjlig. Men om Olympus har trixat till det hela så att 40 MP med sensor shift fungerar även handhållet så är den nya kameran mycket intressant. Om det bara funkar på stativ blir användningen mer begränsad och då vete sjutton om inte en EM-1 är ett bättre val om man vill uppgradera från E-M5.

Men visst ser den attraktiv ut. Bättre rattar och knappar, verkar genomtänkt.

Det är ju bara vilda spekulationer men Olympus kanske "sparar" en rejäl sensoruppgradering till nästa version av E-M1. Det är ju trots allt den modellen som är flaggskeppet i deras spegellösa flotta. Än så länge iaf.......
 
Någon som har och använder en Metz 52 blixt med sin M43 kamera?

Jag har en Olympus E-M5 och tänker skaffa mig en TTL-kompatibel blixt. Har nästan bestämt mig för en Panasonic FL-360L (jag vil gärna ha något lättare och mer kompakt en den Nikon SB-26 jag redan har), men Metz 52 är lockande på grund av styrkan.

Vad jag har hört är att AF assist ljuset på Metz 52 inte fungerar eller fungerar begränsat på M43 kameror. Detta är en funktion jag gärna skulle vilja ha, då jag ibland fotar i mycket mörka förhållande med en Panasonic 20mm som fokuserar sådär i dåligt ljus :)
 
Behöver inte längre svar på min fråga, då jag oförväntat vann en eBay auktion för en Olympus FL-36 för ett mycket bra pris. För lite över 600 spänn kan jag tänka mig prova om FL-36 fungerar bra nog för mig, jämfört med 2000 kronor plus för en Panasonic FL-360L.

Jag har i alla fall min Nikon SB-26 om jag behöver större effekt eller snabbare återhämtning.

Me det är fortfarande bra om någon har svar till min tidigare fråga :)
 
En avgörande funktion är ju om blixten klarar trådlös styrning. Jag har två Metz 48AF-1 som jag styr trådlöst från min E-M5.
 
E-M5 vs GM1

Tog jämförande bilder E-M5 vs GM1 idag. Tycker inte man ser någon skillnad även fast man anstränger sig. Det är något med färgövergången i skuggan men det kan lika gärna bero på någon färg-kalibrering eller sådär, vitbalans blev nämligen ganska olika. Men iaf, om någon vill kolla:
https://www.flickr.com/photos/dannesholk/16142101797/
eller om någon rentav vill plocka ner råfilerna med hela bilden för en djupare jämförelse:
https://db.tt/m4Xg6qao
...
Har också fotat alla m43-prylar bredvid varandra:
https://www.flickr.com/photos/dannesholk/16327175532/
 
Har börjat fundera på om inte E-P5 vore den bästa för mig egentligen. Men den kostar ju en slant, använder ärligt talat inte EVF'en speciellt mycket på E-M5'an. Den är dock väldigt skön att fota med. Lite tung bara tycker jag. Inget man gärna springer runt med i jackfickan. Ska nog ta och kika på en sådan senare nångång :)

GM1 förresten, den är ju fantastisk, men det här hjulet börjar jag störa mig lite på. Det är svårt att snurra det ynkliga hjulet utan att trycka på det. Hmm. Men iaf, den filmar väldigt bra den kameran, bortsett från att den inte har PDAF då. Men iaf. Jag har beställt en "DC-coupler" som gör att man kan spänningsmata den från elnätet via "batteriet". Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! :) ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det! :)
 
Har börjat fundera på om inte E-P5 vore den bästa för mig egentligen. Men den kostar ju en slant, använder ärligt talat inte EVF'en speciellt mycket på E-M5'an. Den är dock väldigt skön att fota med. Lite tung bara tycker jag. Inget man gärna springer runt med i jackfickan. Ska nog ta och kika på en sådan senare nångång :)

GM1 förresten, den är ju fantastisk, men det här hjulet börjar jag störa mig lite på. Det är svårt att snurra det ynkliga hjulet utan att trycka på det. Hmm. Men iaf, den filmar väldigt bra den kameran, bortsett från att den inte har PDAF då. Men iaf. Jag har beställt en "DC-coupler" som gör att man kan spänningsmata den från elnätet via "batteriet". Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! :) ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det! :)

Håller med, GM1 filmar riktigt bra, använder den oftare än min GH3a faktiskt..
 
Har börjat fundera på om inte E-P5 vore den bästa för mig egentligen. Men den kostar ju en slant, använder ärligt talat inte EVF'en speciellt mycket på E-M5'an. Den är dock väldigt skön att fota med. Lite tung bara tycker jag. Inget man gärna springer runt med i jackfickan. Ska nog ta och kika på en sådan senare nångång :)

GM1 förresten, den är ju fantastisk, men det här hjulet börjar jag störa mig lite på. Det är svårt att snurra det ynkliga hjulet utan att trycka på det. Hmm. Men iaf, den filmar väldigt bra den kameran, bortsett från att den inte har PDAF då. Men iaf. Jag har beställt en "DC-coupler" som gör att man kan spänningsmata den från elnätet via "batteriet". Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! :) ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det! :)

Kolla även in E-PL7. Jag är supernöjd med min. Den är byggd som en stridsvagn och har mycket bra funktioner. Jag köpte min med kitzoomen 14-42 MZ som inte alls är så tokig. Robin Wong har skrivet en rewiev om kameran (och även om objektivet men den recensionen ligger under hans rewiev av OM-D E-M10).

http://robinwong.blogspot.it/p/olympus-gear-review.html

Kitet finns här

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL7svart1442
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.