Leaflet
Aktiv medlem
Skarpa rykten om den kommande OM-D E-M5 II.
http://petapixel.com/2015/01/15/first-leaked-photos-olympus-e-m5ii/
http://petapixel.com/2015/01/15/first-leaked-photos-olympus-e-m5ii/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser bra ut. Lite "tuffare" design på den där. Lite mer grepp också där ser ju bra ut.
Å så lär den ha var den gamla 16 MP sensorn, men den ska kunna ge 40 MP med hjälp av "sensor shift", som Hasselblad H5d-200. Jag hade sett fram emot en mer högupplöst sensor. Det finns ju s k 1"-sensorer med 20 MP och Samsung har 28 MP i APS-C-format. En 24 MP 4/3 sensor borde varit möjlig. Men om Olympus har trixat till det hela så att 40 MP med sensor shift fungerar även handhållet så är den nya kameran mycket intressant. Om det bara funkar på stativ blir användningen mer begränsad och då vete sjutton om inte en EM-1 är ett bättre val om man vill uppgradera från E-M5.
Men visst ser den attraktiv ut. Bättre rattar och knappar, verkar genomtänkt.
Vad ska man med så många Megapixel till?
Hoppas den blir avsevärt bättre för video. Hade varit gött
Mera godis att dregla till. Olympus är på hugget och plånboken lär bli allt tunnare.......
http://www.dailycameranews.com/2015/01/olympus-7-14mm-f2-8-pro-cp-2015/
Den visades redan, bakom glas dock, på fotomässan i höstas. Mycket intressant. Pris 9-12000 kr sa en man från Olympus som jag pratade med. Även det kommande 300 mm telet visades där.
Har börjat fundera på om inte E-P5 vore den bästa för mig egentligen. Men den kostar ju en slant, använder ärligt talat inte EVF'en speciellt mycket på E-M5'an. Den är dock väldigt skön att fota med. Lite tung bara tycker jag. Inget man gärna springer runt med i jackfickan. Ska nog ta och kika på en sådan senare nångång
GM1 förresten, den är ju fantastisk, men det här hjulet börjar jag störa mig lite på. Det är svårt att snurra det ynkliga hjulet utan att trycka på det. Hmm. Men iaf, den filmar väldigt bra den kameran, bortsett från att den inte har PDAF då. Men iaf. Jag har beställt en "DC-coupler" som gör att man kan spänningsmata den från elnätet via "batteriet". Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det!
Har börjat fundera på om inte E-P5 vore den bästa för mig egentligen. Men den kostar ju en slant, använder ärligt talat inte EVF'en speciellt mycket på E-M5'an. Den är dock väldigt skön att fota med. Lite tung bara tycker jag. Inget man gärna springer runt med i jackfickan. Ska nog ta och kika på en sådan senare nångång
GM1 förresten, den är ju fantastisk, men det här hjulet börjar jag störa mig lite på. Det är svårt att snurra det ynkliga hjulet utan att trycka på det. Hmm. Men iaf, den filmar väldigt bra den kameran, bortsett från att den inte har PDAF då. Men iaf. Jag har beställt en "DC-coupler" som gör att man kan spänningsmata den från elnätet via "batteriet". Det tillsammans med inbyggd funktion för time-lapse kommer ju bli bra skoj! ser fram emot att lägga på fiskögat och ta en heldag från soluppgång till solnedgång, en sådan klassiker! Har tidigare aldrig fått till det riktigt bra, men snart så kommer det!