Eftersom vi nu var inne på denna fråga följer här ytterligare utvikningar i ämnet. Jag har en hel massa gluggar som borde vara bättre än den allmänt påtsått mediokra kitgluggen 12-50. Men jag märker när jag använder den att den inte alls är så dålig. Det blir riktigt bra, bara ljuset är bra nog. Är det mej det är fel på? Kan jag ju undra då.
12-50 motsvarar 24-100 på en FF-kamera, och då ligger det nära till hands att jämföra med EF 24-105/4 L som ju är en mycket omtyckt glugg. Kollar man SLRGear som testat båda objektiven med 12 mp sensor så ser man att 12-50 på EPL-1 verkar vara lite skarpare än 24-105 på 5D. Och det är ju inte dåligt. 24-105L är en av Canons proffsgluggar. Kolla själva! SLRGear anger ett "blur index" som verkar vara baserat på färdigt bildresultat så det borde vara jämförbart mellan systemen.
En site som jag rekommendar varmt är Roger Cicalas blogg på lensrentals.com. Roger som basar för denna uthyrningsfirma testar regelbundet de objektiv de hyr ut med imatest och resultatet vad gäller skärpa presenteras i linjepar/bildhöjd och är alltså systemoberoende även de. Det hävdar han själv i alla fall, fast han skriver någonstans att han får 816 inlägg när han skriver det.
Hur som helst så har han testat en massa objektiv och letar man lite kan man göra intressanta jämförelser. Och då framgår att 12-50 inte precis är bäst bland m43-objektiv men att det hävdar sig väl mot flera 24-70 och 24-105-objektiv för FF. Ungefär samma prestanda som EF 24-105 även här. (Canons nya 24-70L II är skyhögt över de andra dock. För 20 000:- eller vad det nu kostar.)
http://www.lensrentals.com/blog/2012/05/standard-range-micro-43-imatest-results
http://www.lensrentals.com/blog/2013/01/canon-24-70-f4-is-resolution-tests
Nu är ju inte skärpa allt här i världen ska vi komma ihåg. Det finns många andra egenskaper hos objektiv och de kameror de sitter på som påverkar resultatet. Det går ju inte att komma ifrån fördelen av en större sensor. Men har man nu en m43 för att det är smart och bekvämt så behöver man inte känna sig vara i bakvattnet vad gäller skärpa i alla fall, inte ens om man använder en kitglugg som 12-50. Och andra m43-objektiv är mycket skarpa, t ex Pana 12-35 och Oly 75 som enligt flera testare är det skarpaste de någonsin mätt upp.
Nu avslutar jag med ett citat av Henri Cartier-Bresson: "Sharpness is a bourgeois concept". Men ändå. Det kan aldrig var fel med skärpa. Och Henri C-B själv använde minsann Leicor med skarpa gluggar, trots sitt yttrande.