PMD
Aktiv medlem
Har inte Olympus någon däromkring?
Närmast är väl 17/2.8 och 17/1.8, men de är ju en del vidvinkligare än 20/1.7.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har inte Olympus någon däromkring?
Närmast är väl 17/2.8 och 17/1.8, men de är ju en del vidvinkligare än 20/1.7.
Har också noterat att 20 1,7 börjat jaga så fort ljuset tryter. Är Olys dito likadant?
Aha, okej. Vad jag har förstått så är 1,8 skarpare/bättre än 2.8?
kolla Mings test av dessa tre: http://blog.mingthein.com/2012/11/17/olympus-zd-17-1_8/
Har länge varit sugen på ett objektiv med lite lagom lång brännvidd och stor bländare. SLRmagic har gjort några sådana (kolla Adorama), finns även några andra (förut Oly och Nokton). Men så av en händelse råkade jag se att det finns CCTV-objektiv ("övervakningskameror") med C-fattning att köpas, samt adapter då. Alla helt manuella och steglös bländare, finns några olika:
25/1.4 (har inte kollat på den, finns även f/1.2)
35/1.7 (Fujian) - $10 där jag kollade
50/1.4 (? ser lika ut) - $25 där jag kollade
Köpte nyligen Panasonics 25/1,4 och är riktigt nöjd med den. Funderade länge mellan 20/1.7 och denna. Skillnaden i brännvidd är större än vad det låter. Jag har tidigare kört med D90 och en 35/1.8 och 25:an passade mig betydligt bättre än 20/1.7. Även om den kanske är dubbelt så stor är kombon med en E-M5 fortfarande smidig.Vetefan hur jag ska göra, fotar ju så ofta i svagt ljus och blir vansinnig om den jagar och inte lägger skärpan rätt.
Kanske ska fundera på Summilux 25/1.4 i stället.
Steve Huff provade ett SLR Magic 26/1.4 för ett par år sen. Han tyckte visst att det var lite kul.
Någon som vet var man handlar Lumix bakre objektivlock?
tack men det var inte riktigt rätt, jag vill ha den som är mot huset alltså (heter inte det bakre?).http://www.blocket.se/ostergotland/...ock_Huslock_Bakre_lock_33248940.htm?ca=11&w=3
Kan det va nåt?
(om det inte spelar nån roll vad som står på dom.)
Det brukar heta "huslock", så det verkar rätt.tack men det var inte riktigt rätt, jag vill ha den som är mot huset alltså (heter inte det bakre?).