Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulera i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ilsknar till...

Nä,
ju mer jag funderar på det här, desto mer irriterad blir jag. Vad i hela friden pågår här? Kära David och red, vad sysslar ni med?

För många medlemmar i den här sajten står BILDEN i centrum, vad den kommunicerar.

Jag orkar inte ens formulera hur fel jag tycker det här är. Jag känner som andra uttryckt det, jag känner mig mer och mer olustig över att ha mina bilder här.

Bara för att vara rak i kommunikationen. Jag kanske blir mer konstruktiv om några timmar, då jag svalnat.

-Christian

Det kameran ser....

Orkar inte läsa alla inlägg så kanske detta redan sagts....men egentligen borde inte bilder tagna med diverse filter, infrarödfilm mm klassas som manipulerade. Enligt Fotosidans definition så är det vad kameran ser som är utgångspunkten för klassningen. Vad fotografen ser (oavsett vad som sedan hamnar på filmen) är däremot subjektivt och därför tycker jag att denna utgångspunkt är bra.

Har nu själv gått igenom alla bilder jag har på fotosidan (dock ej min portfolio) och det var inga problem att sortera dem enligt redaktionens definition tycker jag. Fick dock sända några frågor, bl.a om toning innan jag fick full klarhet men nu tycker jag faktiskt att denna indelning är ganska bra, efter att förut ha varit ganska kritisk.
Hälsn, Nils.

Senast ändrad:
Kan inte bli många "bilder" kvar om man betänker att dom flesta har ett skylight ellet UV-filter på linsen.
Inte att förglömma linser som är anitreflexbehandlade och behandlade för kromatisk abberation!

Nu återstår väl endast hålkameran, men då har vi ju filmen som manipulerar verkligheten!

I övrigt så instämmer jag med Sonnarens inlägg tidigare.

Jag väljer att inte aktivt ta beslut om de bilder jag lägger upp är manipulerade eller inte. Det låter jag betraktaren fundera över. Önskvärt för min del är det ska krävas ett aktivt val i rutan för manipulation för svaren ja eller nej. Därför vill jag e ett tredje val "ej angivet av fotografen" som standard. PÅ detta vis löser vi hela diskusionen och bilder som klockrent inte är manipulerade enligt definitionen är sökbara och bilder som är manipulerade är sökbara, samt bilder där fotografen inte valt att fundera över om bilden är manipulerad eller inte är sökbara. Begreppen kan gärna kombineras på söksidan genom att välja att söka efter manipulerade / icke manipulerade, med tilläggs valet inkludera bilder där fotografen inte har definierat manipulationen, enligt tidigare förlslag i detta inlägg.

hasse lundberg skrev:
Kan inte bli många "bilder" kvar om man betänker att dom flesta har ett skylight ellet UV-filter på linsen.
Inte att förglömma linser som är anitreflexbehandlade och behandlade för kromatisk abberation!

Detta är inte manipulation efter definitionen.

Man bör väl skilja på manipulation i efterhand och vad som görs i kameran. Min åsikt är dock att vissa bilder manipuleras från verkligheten i kameran, men att dessa inte ska behöva stämplas som manipulerade på en sajt som denna (eller annars heller.)

Bilder som retucheras kraftigt i efterhand, där man tar bort eller lägger till objekt eller där man ändrar ett orginal drastiskt från orginalet tycker jag man ska ange är manipulerade. Dock tycker jag att man kan göra det i sin egen bildbeskrivning. Kryssalternativet behövs inte, och särskilt inte med de definitioner som anges.

Jag tycker f ö inte att jag har fått riktigt svar på hur jag enligt definitionen borde märka IR-bilder och bilder tagna med pol eller softfilter. Hur ska man märka en medvetet underframkallad bild som misshandlats (analogt om det har betydelse?)för att få fram ett resultat långt från verkligheten? Faktum är att jag inte tycker definitionen håller vad manipulation som bör anges är i mina ögon..

Är det verkligheten det handlar om eller efterarbetet?

Senast ändrad:
Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till:

Plocka bort den gemensamma manipuleringsdefinitionen, men behåll det separata fältet för manipulation. Låt sedan fotografen själv kryssa för om bilden är manipulerad eller ej. Anser man sig själv ha gjort förändringar i bilden så kryssar man för "ja" och fyller i vad manipulationen består av.

Som flera tidigare har nämnt..kan det vara lämpligt att ordet manipulation byts ut mot ett annat mer positivt laddat ord.

Personligen kommer jag nog göra en "paus" från fotosidan för ett bra tag framöver. Det är helt enkelt inte lika givande att vistas här längre. Bättre då att koncentrera sig på sitt eget bildskapande och komma tillbaka med nya friska tag så småningom. Kanske har det då också skett en mängd positiva förändringar på sajten.

/JP

Vad är manipulation?

Gillar inte ordet, det för direkt tankarna mot förändringar som har för avsikt att lura eller leda någon, ofta med fel intentioner...

Per definition enligt Fotosidan, kan det ta sig lite lustiga former - ett långt regelverk med många olika detaljer som på olika sätt tillåts eller inte. Fotosidan säger givetvis att det inte handlar om tillåtelse/ej tillåtelse från deras sida. Och att det inte handlar om att bilder inte är tillåtna. Däremot påverkar det ovillkorligen hur fotografen själv vill att bilden ska marknadsföras.

Som det är nu blir det lite lustigt: en färgbild kan överföras till svartvitt i efterhand utan att vara en manipulation. Ett bruntonat sepiafilter är plötsligt manipulation. Vadå, i båda fallen frångås ursprungsverkligheten. Fast ALL FOTOGRAFI per dessa definitioner är manipulationer. Fotografi och verklighet kan ALDRIG bli det samma!

Hur är det med beskärning? Jo, det är ingen manipulation. Varför inte? Alla vet att en beskärning grovt kan förändra ursprungsbilden och ge ett helt annat budskap.

Har skyndat mig att gå genom mina bilder och bockat i så att mina bilder inte ska upplevas på fel sätt. Vill inte att mina bilder ska ses som manipulerade så där rakt upp och ned - och hur detta kan färga bildbetraktarens seende.

Det är bättre som det var förut. Det ligger i varje medlems eget samvete att självmant ange hur bilderna har kommit till. Och sedan låta det vara upp till var och en att själv låta detta påverka kommenterandet.

Jag personligen tycker: Ta bort ordet manipulation eller omanipulation ur sammanhanget. Det handlar istället om förarbete och efterarbete.

I förarbetet, tiden innan exponeringen, ingår: alla former för filter, dubbel-/multiexponeringar, speciella utsnitt, förvrängda perspektiv mm. Även en udda exponering som synnerligen är manipulering får en annan "färg" om det definieras som förarbete.

I efterarbetet ingår: sandwich, koloreringar, ändring från färg till svartvitt, beskärning, speciellt mörkrumsarbete, digital behandling mm.

Det är bättre att kunna erbjuda två grupperingar till medlemmarna när bilderna ska "fyllas i". Och sedan lämna lite olika detaljer till varje.

Men sedan låta det vara upp till var och en att fylla i dessa. På samma sätt som det nu är med annan teknisk information. Vissa anger kamera, objektiv, bländare, slutartid mm till sina bilder. Andra anger inget. Av olika orsaker, men kanske mest för att fotografen själv tycker det är oväsentligt.

Jag själv väljer konsekvent att låta bli att kommentera bilder som är efterbehandlade i datorn - då detta enligt mig är bilder som inte kan diskuteras på fotobildmässiga grunder. Men detta är mitt val.

Det är fotografers bilder jag bedömer, inte PS:are. Jag är av den fulla övertygelsen att om en bild inte kan bli tillräckligt bra genom fotografisk process, så är fotografen som fotograf inte tillräckligt bra - och utifrån detta diskuterar jag bilderna.

Förarbete är svårare än efterarbete. Alla kan i efterhand se brister. Få kan se brister innan de trycker av. Klassisk problemställning bland fotografer.

Jag är ingalunda kritisk till digitalt efterarbete. Men tycker att detta bildskapandet frångår det fotografiska i så stor grad så att dessa bilder behöver ett annat forum. Med annat diskussionsunderlag.

Vet att många nu kommer attackera mig (anhängare till det digitala) och att man egentligen bör sätta BILDEN i främsta rummet och INTE tekniken.

Men det är inte svårare än om jag går till mig själv. En oljemålning som ser ut som ett fotografi kan ALDRIG bli ett fotografi. På diskussionspremisser. På samma sätt som ett måleriskt fotografi ALDRIG kan bli en målning.

Oljemålning och fotografi är båda BILDER, men fortfarande är ett fotografi ett fotografi och inget annat.

Ursäkta mitt långa inlägg (och även något ostrukturerade). Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Förarbete och efterarbete var det...

Terje

Senast ändrad:
Re: Ilsknar till...

cwe skrev:
Kära David och red, vad sysslar ni med?

För många medlemmar i den här sajten står BILDEN i centrum, vad den kommunicerar.

Jag orkar inte ens formulera hur fel jag tycker det här är. Jag känner som andra uttryckt det, jag känner mig mer och mer olustig över att ha mina bilder här.

oj vad jag håller med!
först tycker jag att reglerna haltar nåt fruktansvärt. sen bara ATT det finns regler känns jobbigt, särskilt som ordet manipulation har fått sån neggo-klang.
och det har börjat bli häxjakt på dom som "manipulerar" sina bilder.
jag tycker ändå att det är väl BILDEN som är det viktiga. inte tekniken bakom.
jag är ganska trött på vad som tycks vara en evig trend, att bara titta på HUR man gjort bilden och inte på SJÄLVA bilden.

Re: Det kameran ser....

Graal skrev:
Orkar inte läsa alla inlägg så kanske detta redan sagts....men egentligen borde inte bilder tagna med diverse filter, infrarödfilm mm klassas som manipulerade....

Det må så vara men då är klassingen för mig som betraktare tämligen meningslös.

Syftet med klassningen är enligt beskrivningen:

"....för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden..."

och det ska motsvara:

"... ett foto som kan användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet..."

Det är olyckligt att man lagt in förtydligandet där uttrycket "..vad kameran såg.." ingår eftersom den skrivningen i praktiken tar udden av det som skulle förtydligas och öppnar för tolkningen att allts som registrerats av kameran uppfyller kravet. I extremfallet att vilka filter som helst oavsett hur de påverkar bilden skulle vara OK för en bild som ska användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet.

Har jag förslag på förbättringar då underlättar det givetvis om jag vet hur fotografen arbetar och vad hon/han har för syfte med bilden. Från att en gång i diskussionens början varit positiv till detta har jag svängt och ser inte hur detta sätt att klassa bilder kan vara till någon hjälp för mig (kan det hjälpa andra är det givetvis ypperligt)

Men det är inget stort problem - jag kommer inte att fylla i rutan och jag kommer inte använda det i mina sökningar. Däremot kommer jag nog att skriva något om hur jag klassar mina egna bilder på min sida som info för den som är intresserad.

Kategorierna "Dokumentär" och "Montage" skulle hjälpa mig i min tolkning av bilder och givetvis rent allmänt info om vilka verktyg fotografen använt för att i bästa fall kunna ge med tips kring dessa men det är en annan sak...

Sedan har jag förstått att det för vissa naturfotografer är oerhört viktigt under vilka omständigheter bilden kom till. All respekt för detta men vore det då inte enklare med en kategori för den typen av bilder ("NaturDokumentär" ?) som refererar till en klart uttalad policy . (Det jag kan komma på är just dokumentär- och naturbilder där detta behov är tydligt men det finns kanske fler..)

Jag ska inte attackera dig Terje. Istället håller jag i stort med om allt du tar upp i ditt inlägg. "Förarbete" och "efterarbete" tycker jag låter sunt!

Jag är helt öppen för ett annat likvärdigt ord istället för manipulering. Det är något negativt laddat, men det är kanske så att vi själva satt den referensen. Läser man SAOL och liknande så betyder ordet inte alls ngt särskilt negativt. Men kom gärna med förslag.

Christel, efter diskussion med dig och med andra så har toning tagits bort som manipulering. Gjorde det sent igår, men har glömt meddela det. Du nämnde inte något annat som frukstansvärt haltande i vår mailkonversation igår, så när toning tagits bort, så förmodar jag att det är konsensus. Eller?

Re: Re: Ilsknar till...

Estethia skrev:
jag tycker ändå att det är väl BILDEN som är det viktiga. inte tekniken bakom.
Ni är fler som skriver så här. Just fotografiskt så tycker jag att tekniken bakom är jäkligt intressant och viktig, därmed inte sagt att någon metod är fel. Jag använder själv både analogt mörkrum, dator, filter, plastfolie, vaselin och vad det nu kan vara..

Det jag tycker är hemskt är om folk utifrån en ikryssad ruta antar att bilderna är gjorda annorlunda än vad de är. Jag är stolt över de jag fixat i PS, liksom jag är stolt över de från kameran eller mörkrummet men jag vill att dessa metoder ska vara tydliga och att de inte ska missuppfattas eller blandas ihop på den enskilda bilden.

Jag tycker tekniken för att nå resultatet är viktig! och jag tycker det är upp till fotografen att ange metoden som brukats.. (dock inte via ett "heltäckande" fält som nu införts.)

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
Jag är helt öppen för ett annat likvärdigt ord istället för manipulering. Det är något negativt laddat, men det är kanske så att vi själva satt den referensen. Läser man SAOL och liknande så betyder ordet inte alls ngt särskilt negativt. Men kom gärna med förslag.

Christel, efter diskussion med dig och med andra så har toning tagits bort som manipulering. Gjorde det sent igår, men har glömt meddela det. Du nämnde inte något annat som frukstansvärt haltande i vår mailkonversation igår, så när toning tagits bort, så förmodar jag att det är konsensus. Eller?

Kort svar från mig: vad ordet manipulation betyder och hur det uppfattas av andra är två skilda saker. Det är därför jag föreslår en annan lösning.

Terje

Jo, och du ville ha förarbete och efterarbete? Så om jag tar bort att grässtrå så markerar jag bilden som förarbetad?

Du missuppfattar mig David! Jag vill inte ha dessa två orden som enbart två ord att "bocka i". Jag vill ha de som namn på två grupperingar med olika detaljer under varje som man sedan KAN "bocka i" om man vill. På samma sätt som det är valfritt att ange vilken kamera man valt. Fylls det inte i med teknisk information syns INGET undet bilden...

Terje

PS! Att skapa en bild är faktiskt att manipulera. Oavsett hur dokumentär man än är så går det ALDRIG att återge verkligheten precis som den ser ut. Ett fotografi gäller inte som bevis i rätten - det var ett bra tag sedan...

Aha, ok. Men vilka bilder kommer du att kommentera utifrån dessa fält och med tanken på att du inte vill diskutera efterbandlade (manipulerade) bilder? Du kommer ju aldrig att få reda på om det är efterbandlade eller inte, eftersom det är frivilligt.

De bilder som är markerade Efterbehandlade kommer du inte att kommentera, och resten vet du inte. Det blir ju märkligt.

Ditt förslag kommer inte att ge dig den informationen du vill ha. Möjligtvis om vänder frågorna.

Det blir i så fall MITT val. Per idag kan det säkert vara så att jag kommenterat någon bild där fotografen har "manipulerat" på ett sätt som jag tar avstånd från. Men valet är MITT!

Sedan hoppas jag att artiklar om etik och moral i olika medier (bl.a. här på FS) kan skapa en etisk grund hos fotografer.

Moralpredikan:
Gör inget du skäms för att ange i efterhand!

Terje

Tillägg: Har inget emot efterbehandlade bilder, så länge bilderna är fotografisk efterbehandlade...

Hmm. fast jag tycker dock att valet i högsta grad fortfarande är ditt, oavsett med ditt förslag eller nuvarande. Finns ju ingen skillnad när det gäller huruvida vilka bilder du vill kommentera eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar