dragon
Aktiv medlem
Då kan ju jag ge mig i kast med att slänga ur mig följande:
Varför är det intressant att veta hur bilden skapats? Jag anser (som några av redan tagit upp) att begreppet "manipulerad" inte säger så mycket egentligen utan mer ger en negativ klang.
Varför inte bedömma bilder efter hur de ser ut när fotografen väljer att presentera dem? Oavsett hur det är producerad eller manipulerad?
Visst kanske man önskar att man vill få visa fotografens skicklighet, men med ett dåligt material kommer man inte, redigering till trots upp till en riktigt bra bild. Så duktiga fotografer tar bättre bilder och kan då producera ännu bättre slutresultat.
Innan den digitala tekniken kom så kunde ju de som var skickliga i mörkerrummet framställa bättre bilder än de som inte var lika duktiga. Nu när mörkerrummet flyttats in till programvaror, är det då någon skillnad? Krävs det inte att de som vill visa upp sina vassaste alster även kan behärska verktygen? Varför begränsa oss och inte använda de hjälpmedel som finns tillhands?
Varför är det intressant att veta hur bilden skapats? Jag anser (som några av redan tagit upp) att begreppet "manipulerad" inte säger så mycket egentligen utan mer ger en negativ klang.
Varför inte bedömma bilder efter hur de ser ut när fotografen väljer att presentera dem? Oavsett hur det är producerad eller manipulerad?
Visst kanske man önskar att man vill få visa fotografens skicklighet, men med ett dåligt material kommer man inte, redigering till trots upp till en riktigt bra bild. Så duktiga fotografer tar bättre bilder och kan då producera ännu bättre slutresultat.
Innan den digitala tekniken kom så kunde ju de som var skickliga i mörkerrummet framställa bättre bilder än de som inte var lika duktiga. Nu när mörkerrummet flyttats in till programvaror, är det då någon skillnad? Krävs det inte att de som vill visa upp sina vassaste alster även kan behärska verktygen? Varför begränsa oss och inte använda de hjälpmedel som finns tillhands?