forstheim skrev:
... Men har jag två exakt likadana bilder framför mig så kan metoden man använt sig av spela roll för vilken bild som upplevs som bäst. ..
Jag tror du pekar på en viktig skiljelinje här som gör diskussionen lite knepig. Ska begreppet "manipulerad" tillämpas utifrån producentens eller konsumentens perspektiv?
Ser vi det ur betraktarens perspektiv (vilket jag tycker är det viktiga) tycker jag som sagt den beskriving av begreppet Ulf S gjorde tidigare i tråden är enkel och entydig. Då handlar det om en relativt teknikoberoende definition vars begränsning ligger i att den inte inkluderar "dokumentärbilder" där fotografen styrt och ställt för att få till en bild
innan fotograferingen och sedan framställer den som en skildrig av verkligheten ur observatörens perspektiv.
I det andra perspektivet lägger vi fast en teknisk produktionsnorm ("dia", mörkrum utan tiltbar bälg till förstoringsapparaten, avmaskningsram som inte får lutas, vissa kombinationer av kemikalier, visa funktioner i digital bildbehandling, o.s.v....) och "omanipulerat" blir då en bild som framställts inom ramarna denna processbeskrivning. I detta fall är alltså fokus på
hur bilden framställts och inte i bildens innehåll - en "omanipulerad" bild kan ha ett innehåll som är hur manipulativt som helst eftersom det inte handlar om detta.
I det senare fallet blir då begreppet "manipulerad" närmast en synonym till "fusk" därför att någon exempelvis valt att korrigera perspektivet i PSP (1000 spänn) istället för med ett shiftobjektiv (10.000 spänn).
[IRONI]Det senare alternativet anses då visa på ett större engagemang och skicklighet medans det första indikerar en slapp forograf som bara knäpper på och sedan av en händerlse, när hon/han leker med bidbehandlingsprogramet eller skruvar på förstoringsapparaten, råkar få till en exakt likadan bild som den skicklige...;-) [/IRONI]
Detta handlar inter om rätt eller fel men vi måste vara tydliga med vilken sorts norm det är vi pratar om annars jämför vi hela tiden äpplen och päron...