FlyerOne
Aktiv medlem
Men EOS 6D är väldigt tyst när man ställer den i "tyst läge". Jag tror inte att en Sony A7 är tystare, faktiskt.
Jo, men fördröjningen innan bilden tas ökar också. Och 6D är vad jag sett långsammare än de flesta "prosumerkameror" redan i "högljutt läge". Får väl ändå anses vara ett handikapp vid gatufotografering?
Detta är tvärtemot vad som gäller för spegellösa kameror (i alla fall Sonys). Där innebär elektronisk förstaridå att "lagget" blir kortare. Beror i och för sig inte på att Canon har dåliga ingenjörer, utan på att de använder en spegel. Och när denna ska fladdra långsammare (för att bli tystare) så tar det oundvikligen längre tid. Med en spegellös kamera så bortfaller ju denna fördröjning helt, och istället elimineras den fördröjning som stängning och öppning av den mekaniska förstaridån annars ger. Sony uppger att slutartidsfördröjningen inte är mer än 20 ms med elektronisk förstaridå vald (jag har inte själv mätt upp detta).
Vet inte ifall 6D är tystare i "Silent Mode" än vad A7 eller A7S är med elektronisk förstaridå vald, men 6D är i vart fall rejält mycket mera högljudd även i sitt tysta läge jämfört med RX1 med sin centralslutare eller A7S med helelektronisk slutare vald.
.