ANNONS
Annons

Bästa kameran för gatufotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men EOS 6D är väldigt tyst när man ställer den i "tyst läge". Jag tror inte att en Sony A7 är tystare, faktiskt.

Jo, men fördröjningen innan bilden tas ökar också. Och 6D är vad jag sett långsammare än de flesta "prosumerkameror" redan i "högljutt läge". Får väl ändå anses vara ett handikapp vid gatufotografering?

Detta är tvärtemot vad som gäller för spegellösa kameror (i alla fall Sonys). Där innebär elektronisk förstaridå att "lagget" blir kortare. Beror i och för sig inte på att Canon har dåliga ingenjörer, utan på att de använder en spegel. Och när denna ska fladdra långsammare (för att bli tystare) så tar det oundvikligen längre tid. Med en spegellös kamera så bortfaller ju denna fördröjning helt, och istället elimineras den fördröjning som stängning och öppning av den mekaniska förstaridån annars ger. Sony uppger att slutartidsfördröjningen inte är mer än 20 ms med elektronisk förstaridå vald (jag har inte själv mätt upp detta).

Vet inte ifall 6D är tystare i "Silent Mode" än vad A7 eller A7S är med elektronisk förstaridå vald, men 6D är i vart fall rejält mycket mera högljudd även i sitt tysta läge jämfört med RX1 med sin centralslutare eller A7S med helelektronisk slutare vald.
.

--- Min erfarenhet (om än ringa) av "gatufoto med pekskärm" är med Olympus E-M5. Det är en rätt liten och diskret kamera så man kan fotografera tämligen obemärkt med den genom att utnyttja pekskärmen.
Min erfarenhet är att den absolut viktigaste egenskapen ifall man vill kunna fotografera obemärkt med en kamera är att det går att vinkla ut skärmen (utan att autofokusen för den skull blir glaciärlångsam), så att man kan hålla kameran framför magen istället för framför ansiktet. Då glömmer folk kameran efter typ två sekunder... Ifall kameran har pekskärm eller ej saknar betydelse i detta avseende, enligt min mening.

Och nä, jag gillar inte alls pekskärmar. De kladdas ner mycket fortare så att reflexer ökar och synligheten av skärmbilden blir sämre.

Detta är tvärtemot vad som gäller för spegellösa kameror (i alla fall Sonys). Där innebär elektronisk förstaridå att "lagget" blir kortare. Beror i och för sig inte på att Canon har dåliga ingenjörer, utan på att de använder en spegel. Och när denna ska fladdra långsammare (för att bli tystare) så tar det oundvikligen längre tid. Med en spegellös kamera så bortfaller ju denna fördröjning helt, och istället elimineras den fördröjning som stängning och öppning av den mekaniska förstaridån annars ger.
Jo, spegeln ger förvisso en icke försumbar fördröjning.

Med en spegelfri kamera, eller en spegelreflex som har "live view", kan man utlösa slutaren snabbare. Det bästa är om kameran har en pekskärm så att man kan sätta ett finger på skärmen där man vill ha fokus och att kameran utlöser slutaren så fort den har fokuserat. (Jag har en spegelfri kamera med denna finess, Olympus E-M5, och en spegelreflexkamera, Canon EOS 70D). Det är väldans praktiskt och gör att man kan vara mycket diskret med sitt fotograferande.

Jag slår ett slag för Sony RX100III.

Liten, förhållandevis snabb även i jämförelse med större kameror och bra bildkvalité upp till ISO1600 (vilket är helt fantastiskt med tanke på den lilla sensorn). Den sista 1/4-delen ut mot kanterna blir inte jätteskarpt men resten har förbluffande mycket detaljer.

Dessuom ett behändigt zoomomfång motsvarande 24-70mm.

Jo, men fördröjningen innan bilden tas ökar också. Och 6D är vad jag sett långsammare än de flesta "prosumerkameror" redan i "högljutt läge". Får väl ändå anses vara ett handikapp vid gatufotografering?

6D i tyst läge + 35/2 IS är den kombo jag kör. Fungerar utmärkt. Det är säkert lite mer fördröjning i tyst läge, men det är inget jag tänker på. Få motiv hinner försvinna för att det tar en tiondels sekund längre tid att ta bilder.

Jag tror att skillnaden i avtryck mellan 6D i tyst läge och andra kameror är mindre än skillnaden i autofokushastighet mellan olika kombinationer av kameror och objektiv. 6D har snabb autofokus med många objektiv.

Vet inte ifall 6D är tystare i "Silent Mode" än vad A7 eller A7S är med elektronisk förstaridå vald, men 6D är i vart fall rejält mycket mera högljudd även i sitt tysta läge jämfört med RX1 med sin centralslutare eller A7S med helelektronisk slutare vald.
.

Min erfarenhet av A7 i normalläge mot läget med elektronisk förstanivå är att man får en enkelsmäll istället för en dubbelsmäll. 6D smäller inte alls utan har ett mer diskret dämpat ljud.

Men som jag sagt tidigare: Betydelsen av diskreta kameror vid gatufoto är överdriven.

Men som jag sagt tidigare: Betydelsen av diskreta kameror vid gatufoto är överdriven.

Det håller jag med om. En viktig faktor är själva handhavandet,, att kameran är lättjobbad och att man snabbt kan göra justerringar. Den viktigaste faktorn för mig är att kameran ger högupplösta bilder med mycket detaljer, vilket påverkar slutresultatet och underlättar redigeringen. Där verkar Sonys bättre kameror vara ett bra val?

Som slutkläm skulle jag välja en FF med bra lins som också ger större toleranser vid höga ISO-tal och sannolikt mer detaljer. Vilken kameramodell är en smaksak.

/Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar