Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
inte länge till snart. förstår inte riktigt vad problemet ligger. tycker själv att dom som är aktiva inom press ska få ha sina press leg å om du som vanlig amatör fotograf vill fota nått så e det ju oftats inte nått problem. men pressfotograferna ska ha förtur. svårare än så e det inte. själv har jag aldrig blivit nekad av nån att fota.
 
tycker inte heller att det är nåt problem, vill jag ha ett "presskort" så gör jag mej ett... o vill jag fota så fotar jag *s* däremot skulle jag sällan ge någon förtur ;-)
 
jag gjorde ett för skojs skull i word. testa å gå in på pressområdet när sjösättningen av Götehborg. inga preblem det va t.o.m säpo vakter som kollade. eftersom kungen precis skulle komma. så vips hade man tillgång till hela pressområdet. har aldrig behövt använda det efteråt. så jag vet inte om det funkar nån annanstans dock.
 
När jag kollade Slottsprinten, en skidtävling runt slottet så föste funktionärerna oss så nära kungen det gick. Det var nog våra stativ som funkade som presskort. Alla "riktiga" fotografer hade stora plastkort hängande runt halsen, inte tusan gav jag dem nåt företräde inte. Fast flera av dem hade stora vita objektiv så de fick nog sina bilder ändå!

Efter invigningen kollade vi målgången från Kungliga hedersläktaren, bara en meter från Karl XVI Gustaf, som faktiskt ännu är den enda människa jag fotograferat med en Dimage A2, som smygpremiärvisades i samband med det evenemanget... men det är en annan historia ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
tycker inte heller att det är nåt problem, vill jag ha ett "presskort" så gör jag mej ett... o vill jag fota så fotar jag *s* däremot skulle jag sällan ge någon förtur ;-)

Mr KG...hur bär du dig åt om du tex vill plåta World hockey Game? Ringer du och anmäler ditt intresse...eller visar du dett ev självtillverkade presskort ellr hur fan bär du dig åt?

Vissa evenemang kan man ju slinka in på utan vidare...det har jag också gjort...men dom verkligt stora grejerna måste du ju vara ackrediterad för....hur gör du då? Du får det att låta så enkelt...
 
Jaja...visst...det funkar säkert ibland. Men tex när World Hockey Games gick av stapeln i Globen i höstas...då var det ingen lek att komma dit med kamera...I`ll tell`ya!!
 
hade du pratat med dom och fått akred. så tror jag inte det hade varit några problem. men vid såna stora saker så får man inte det om man kommer dit 2 timmar innan allt börjar. det får man ansöka om några veckor innan.
 
Parcifal skrev:
Vad jag har förstått så finns det ingen reglering alls på vem som får ge ut presskort.

Jo det finns det. SIF fick nyligen tillstånd trots journalistförbundets protester. Det är inte en nämd under journalistförbundet utan antagligen hos en myndighet.


...Journalistförbundet är den enda organisationen som kan garantera att innehavaren av ett presskort utställt av Journalistförbundet, är en yrkesverksam journalist...

Verkligen konstig mening. Hur som helst garanterar pressfotografernas klubb också att deras medlemmar är yrkesarbetande fotograferande journalister.

I SIFs fall handlar det om folk som är en förutsättning för journalistiskt arbete - alltså tekniker som är ute i fält.
 
ANNONS