Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
om du nu är beredd at skämma ut dig med en inplastad papperslapp, som du dessutom betalt 900:- för..så gör det.

Det som retar mig mest är att det där företaget får fortsätta sin ockerverksamhet utan att någon reagerar.

Dessutom stör det mig att folk överhuvudtaget köper deras tramsprodukter...samt att jag fattar att seriösa fotografer med giltiga presskort blir misstänkta snyltare och kanske blir behandlade därefter.

Ett presskort skall man göra sig förtjänt av....

/ En snubbe utan presskort
 
För det första ser jag inget fel i att införskaffa sig ett sådant kort. Jag förklarade innan att det kan öppna dörrar och tillomed leda till ett äkta välförtjänst pressleg. Det är mitt mål, ett äkta kort. Det är dock dröja några år innan jag får ett sådant- tills dess får ett falskt sådant tjänstgöra.

Det låter som att det är ett moraliskt fel? Inte i mina ögon, om ett sådant kort kan hjälpa dig på traven.
 
Men sluta kalla det för "falskt".
Det är som att kalla en Skoda för en falsk bil. SJF´s kort räknas säkert som "finare" av "riktiga" journalister.

Saxat från SJF´s hemsida:

"Presskort säljs på internet
Vi är medvetna om att det förekommer verksamhet där s.k Presskort säljs på Internet. Tyvärr är det inte så mycket vi kan göra åt det och vi hoppas att folk inte "går på det". Det är inte olagligt att ta in personbevis och trycka upp kort som det står PRESS på. Journalist är ingen skyddad titel som t ex läkare."

Men varför gör du inte ett alldeles själv o spar 900 spänn?
 
Moral och etik....alla har kanske sina tolkningar.

Tänk om det gick att köpa falska Taxileg...sjuksköterskeleg...läkarleg...eller varför inte en polislegitimation ...då kunde man ta sig in var som helst. En legitimation, vad det nu är för leg, är faktiskt till för att försäkra motparten om att man besitter dom färdigheter som krävs för ändamålet. Jag har tex ett leg som gör att jag kan utföra mitt jobb på vissa kännsliga instanser i samhället. Det vore förjävligt om det skulle finnas folk som lubbar runt med falska leg och utge sig för att vara behöriga inom mitt område. Det skulle skada företaget jag arbetar åt...Respekten för yrkesgruppen undermineras.
Ponera att alla amatörer skaffar "presskort" ...vad tror du effekten blir i förlängningen?

Du gör självklart som du vill, men du kommer aldrig få respekt med inplastad papperslapp.

Om den dagen kommer..då jag blir legitimerad fotograf, då kommer jag att vara mäkta stolt ...

/Kenta
 
Skillnaden är att de andra yrkesgrupperna du räknar upp, förutom taxichaufförer tror jag, har skyddade titlar. Att utge sej för att vara läkare är direkt olagligt, advokat samma sak men jurist kan vem som helst kalla sej.

Eftersom vi har pressfrihet i riket så kan jag mycket väl kalla mej för journalist eller fotograf o begära (men inte nödvändigtvis få) tillträde till olika evenemang som jag vill bevaka för min lilla (nät)tidning.

Om bara de "riktiga" tidningarna ska få skriva o bevaka händelser då kan det gå fort utför

Edit: Effekten i längden blir väl att arrangörerna granskar presskorten nogrannare bara och/eller att fler bevakar o rapporterar från händelser o evenemang vilket knappast kan vara till nackdel i en demokrati.
 
Min farfar köpte ett PRESSKORT från Clas Ohlson, Insjön, någon gång på 50-talet, jag tror han betalade, då, en summa av kr. 5:-!
Detta kort har han använt, vid alla sina besök på Råsunda Fotbollsstadion i Solna, samt på Globens föreställningar.
Inte en krona, har han betalt, under alla dessa år!
I somras var inne på en tennis turnering i London, inte ett pund, behövde han betala, där heller!
Kortet är idag så väl använt, visserligen inplastat, med dåtidens textstil, så alla kontrollanter tar honom, för att vara en gammal "fotoräv"!
Han går in med sin Leica M3, med endast en glugg, får alltid en massa fina bilder.
Smågrabbarna, som han säger, har så mycket kameror runt halsen, att de liknar ballongförsäljare, tressar sig genom matcherna, tar en kameran, efter den andra, för att visa sina chefer, att de kan minsann ta bilder.
Inte bättre än farfar iaf, det är säkert!
 
Vad är din poäng Kenta; att bara folk som gått ut journalisthögskolan ska få vara journalister? Menar du att det ska vara någon slags monopol yttrandefriheten?

Ang respekten som jag får från papperslappen är i princip samma respekt som andra papperslappar som; tusenkronorssedlar, "äkta" pressleg; visitkort, etc.. så det spelar väl ingen större roll om jag har ett "äkta" eller "falskt" pressleg.
 
Söderhamns-fotograf skrev:
Hur kommer man åt och få den bästa bilden??
Msåte man ha ett presskort för att få stå längst fram vid sen på en konsert?
Eller får man inte komma och ta bilder på olika händelser om du inte jobbar åt press?
Har ni blivit nekad för att ni inte har legitimerat er som press?
Eller känner du att du har fått större hjälp, en vanlig amatör fotograf?

Själv mejlade jag och frågade om ackreditering inför en hockeymatch (iofs en div 1-match, men jag är inte så "kinkig" ;P)
Det var inga problem alls och jag var sååå välkommen! =D
Det är mitt tips, jag tror det lönar sig i längden. =)

// Linda - en av världens bästa sportfotografer.. när jag blir stor.. ;)
 
Minst 2 kg till i muskler och sen gärna några centimeter till på höjden så är jag nöjd sen.. ;)
När det gäller "stor" i sportfotografvärlden - en av de allra största! =D
 
guldturbo skrev:
Vad är din poäng Kenta; att bara folk som gått ut journalisthögskolan ska få vara journalister? Menar du att det ska vara någon slags monopol yttrandefriheten?

Ang respekten som jag får från papperslappen är i princip samma respekt som andra papperslappar som; tusenkronorssedlar, "äkta" pressleg; visitkort, etc.. så det spelar väl ingen större roll om jag har ett "äkta" eller "falskt" pressleg.

Ja...du har din uppfattning och jag har min.
Personligen har jag större respekt för en fotograf som förtjänat sitt pressleg på hederligt sätt, än en kille som köpt sitt på internet.
Vad yttrandefriheten beträffar så har inte det ett dugg att göra med pressleg...du har lika stor rätt att yttra dig vare sig du har leg eller ej...så där fattar jag inte vad du menar.
Att utge sig för att vara ansluten till något som man inte är,är ur MITT perspektiv lågt.

Poängen som du inte förstod, framgår tydligt av mitt tidigare inlägg.

/Kenta
 
Uuuuäsch! Skulle jag springa omkring på sportarenorna i såna där??! =O Näru, här är det gympa-dojjer som gäller! Bekvämt ska're va'! =P
Dessutom såg de inte särskilt varma ut.. =)
 
Jag håller med Lasses farfar på alla punkter...

Om du vill ha ett Scoop - då måste du nästan ha mygling som ingrediens.. :)
 
nåja, ska man knyta ihop säcken på denna tråd? Jag fick ytterligare ett svar från presskortsföretaget och det stämmer att kortet ej är SIS-märkt, allstå inte giltigt som leg.

i rest my case :)
 
Ett presskort är ett intyg om att en viss organisation backar upp en person. Det enda sättet det kan vara falskt eller ogiltigt på är om det inte är tillverkat i samförstånd med den organisationen. Dvs om jag trycker ett eget kort får jag inte påstå att det är utfärdat av någon annan utan att få tillstånd.

Vad presskort-på-nätet-företaget gör är att säga att i deras ögon är innehavaren av kortet journalist. Jag kan göra samma sak om jag vill. Alltså om jag tycker att min kompis är en duktigt skribent kan jag skriva det på ett papper och ge det till honom.

Värdet av presskortet som nyckel vid eveneman beror av vem som har utfärdat det och vad arrangören tycker om den organisationen.

Presskortet som sådant behöver inte vara giltigt som legitimation. Man kan naturligtvis lika gärna ha ett separat ID-kort.

Det är ett rätt smart system. Istället för att arrangörer behöver hålla koll på vem som ör en duktig fotograf behöver de bara hålla koll på vem som har koll på vilka fotografer som är duktiga.

Har jag fel om jag gissar att det finns en facklig inblandning i presskortets historia? Nån som vet?
 
Parcifal skrev:
Har jag fel om jag gissar att det finns en facklig inblandning i presskortets historia? Nån som vet?

Presskort ufärdas av Svenska Journalistförbundet. Svenska Pressfotografernas klubb och SIF.

Att SIF får ge ut presskort beror på att teknikerna på radion och TV behöver presskort för att få komma in i Riksdagen och andra offentliga byggnader.

Det finns en nämd eller liknande som avgör vilka organisationer som får utfärda presskort.

Utöver presskorten så gör stora medieföretag som Expressen egna ID-kort som det står "Expressen" på. Dessa godtags som regel också.
 
guldturbo skrev:
Är det någon som vet vilka krav som gäller då? T ex kort utfärdat av Svenska Pressfotografernas klubb?

För journalistförbundet gäller att du ska ha jobbat ett halvt år sammanlagt och minst halvtid.

Pressfotografernas klubb hade tidigare een gräns på två år men nu tror jag att de har rättat sig efter journalistförbundets krav.

www.sjf.se
www.pfk.se

Men presskort är inget undermedel. Man komma ofta längre med en välsmord käft och trevligt men målinriktat sätt.
 
froderberg skrev:
Presskort ufärdas av Svenska Journalistförbundet. Svenska Pressfotografernas klubb och SIF.

Att SIF får ge ut presskort beror på att teknikerna på radion och TV behöver presskort för att få komma in i Riksdagen och andra offentliga byggnader.

Det finns en nämd eller liknande som avgör vilka organisationer som får utfärda presskort.

Utöver presskorten så gör stora medieföretag som Expressen egna ID-kort som det står "Expressen" på. Dessa godtags som regel också.

Vad jag har förstått så finns det ingen reglering alls på vem som får ge ut presskort. Den enda nämnd som jag kan hitta information om är journalistförbundets yrkesetiska nämnd. De granskar de enskilda medlemmarnas efterlevnad av de pressetiska reglerna. Förbundet skyltar också med att de är den enda utgivaren av presskort som kan garanterar att innehavaren är en journalist som följer dessa regler. Ett djärvt påstående =)

De skriver så här på sin hemsida.

...Journalistförbundet är den enda organisationen som kan garantera att innehavaren av ett presskort utställt av Journalistförbundet, är en yrkesverksam journalist...

Det är en fantastisk mening tycker jag.
 
ANNONS