Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag vet inte om detta kan vara till hjälp?
Hej J O, och tack för tipset !

Jag skall gå igenom de steg som det redovisas för, men till saken är att jag vill inte ha någon USB-kabel kopplad om det inte är nödvändigt.

Som tidigare nämnts, gillar jag verkligen denna trådlösa tekniken och att slippa ha kablar och sladdar överallt 😊.

Men var/hur vet jag vilket som är drivrutinen jag skall söka och var skall jag söka den !? Förstår att jag skall söka i mappen för Canon under program, men det finns en del att välja på där...
 
Förstår inte varför man återkommande kommer med förslag om att jag skall dra kabel mellan router och skrivare, när jag redan sagt att det inte är praktiskt genomförbart och inte heller aktuellt, oavsett.

Routern står längst in i ett hörn i mitt vardagsrum, och skrivaren precis på motsatta änden av lägenheten, i sovrummet. Avståndet är i närheten av ~ 8 meter.
Det finns längre ethernetkablar än så.

Om du drar tillfälliga kablar så kan du ta bort dem direkt efter att ha gjort dina tester. Vore inte det praktiskt genomförbart?
Jag föreslår inte en permanent lösning utan ett sätt att verifiera eller falsifiera en hypotes om vad som är fel.

Men det är ju inte WIFI som är problemet, PMD, har du inte läst de tidigare inläggen !? Jag har skrivit ut testsida från Windows via Inställningar => skrivare => testsida.

Jag har även skrivit ut bilder via Lr => utskriftsmodulen. Vad som däremot inte går, är att skriva ut via Canons programvara (förkortad till PPL), och det är just den programvaran jag vill använda för mina utskrifter.
Av det du har beskrivit går det inte att dra slutsatsen att WiFi inte är ett problem. WiFi fungerar ju uppenbarligen dåligt tillsammans med ett visst program. Om man kan utesluta att WiFi inte är ett problem (genom att testa och få samma dåliga resultat med kabel) så är det nästan säkert att det är PPL som är problemet. Om det däremot fungerar med kabel så är det knappast PPL som är problemet (i sig). PPL kan dock, i det fallet, fortfararande var en del av problemet. Program interagerar ibland på mysko vis som är svåra att förstå.

Men som sagt, om man kan konstatera att WiFi inte är ett problem så har man kommit en bit på väg. Vid felsökning brukar jag börja med de lättaste testerna först och eliminera en felkälla i taget.

Det är dock en bra idé att försök dra ur ett svar från Canon innan du går och köper ethernetkablar. Om ditt problem är känt av Canon så kanske de har en lösning också.
 
Det finns längre ethernetkablar än så.

Om du drar tillfälliga kablar så kan du ta bort dem direkt efter att ha gjort dina tester.
Tänker inte lägga pengar på något jag inte vill ha, eller behöver.
WiFi fungerar ju uppenbarligen dåligt tillsammans med ett visst program.
Fungerar inte med USB-kabel heller.
Det är dock en bra idé att försök dra ur ett svar från Canon innan du går och köper ethernetkablar.
Det är det jag väntar på, att dom skall kontakta mig i ärendet.
Om ditt problem är känt av Canon så kanske de har en lösning också.
Förhoppningsvis.
 
Du kan inte tänka dig att tillfälligt koppla in en kortare ethernetkabel och flytta skrivaren närmare routern bara för att helt utesluta wifi som felkälla?
 
Du kan inte tänka dig att tillfälligt koppla in en kortare ethernetkabel och flytta skrivaren närmare routern bara för att helt utesluta wifi som felkälla?
Nej, av de enkla anledningarna att skrivaren är tung (även om jag orkar att hantera den själv) men även för att man skall inte flytta omkring skrivaren mer än absolut nödvändigt, då det är känsliga precisionsinstrument, som kan ta skada om jag flyttar runt den.
 
Nej, av de enkla anledningarna att skrivaren är tung (även om jag orkar att hantera den själv) men även för att man skall inte flytta omkring skrivaren mer än absolut nödvändigt, då det är känsliga precisionsinstrument, som kan ta skada om jag flyttar runt den.

Jag har också tittat på Canons Image Prograph 1000 och ett av skälen till att jag valde min Epson P900 var faktiskt vikten. De jobbar ju med helt olika teknik och Canons som jobbar med heta skrivhuvuden drivs väl av ordentliga transformatorer antar jag för det är väl det som gör dem så tynga.

Prograph 1000 väger enligt spec. på Pricerunner 32 kg och P900 som alltså också är en A2-skrivare vägen mindre än halva vikten av en Prograph 1000. Canon-skrivaren drar 37 Watt i drift och Epsons drar 24 vilket också avspeglar detta. Det senare bryr jag mig inte om för skulle man göra det skulle man inte kunna ha en modern TV ens.
 
Min slutsats är att felet beror på en (av två) anledningar; Efter det att jag uppdaterade mjukvaran i skrivaren från 3.0.XX till 4.0.XX så tror jag att problemet uppstod. En alternativ förklaring är att det är något fel i mjukvaran PPL.
Kolla vad XX är i din 4.0-firmware så ska jag kolla vad jag har. Min PRO-1000 uppgraderades också för inte så länge sedan, men efter det har jag inte försökt skriva ut med Canons PPL (Professional Print & Layout är det väl ni syftar på?).
Jag har skrivit ut direkt från DPP (Digital Photo Professional - det är mycket professionellt här - utom jag, kanske). Det fungerade.
 
Nej, av de enkla anledningarna att skrivaren är tung (även om jag orkar att hantera den själv) men även för att man skall inte flytta omkring skrivaren mer än absolut nödvändigt, då det är känsliga precisionsinstrument, som kan ta skada om jag flyttar runt den.
Datorn är väl ändå flyttbar?
 
Det fungerar bara (?) med Canons RAW-filer. Jag använder (bl.a) Nikon, men inte Canon.
Nikons råfiler lär det inte fungera med, men jpeg kan man nog skriva från vad som helst, tror jag.
Men jag tänkte försöka skriva något från PPL för att se om det alls fungerar.

Skrivaren är bara att flytta (bortsett från vikten). Tänk på vad den varit med om på vägen till dig...
Att slänga ut en kabel på golvet är för övrigt en bagatell för test. Det har jag gjort mellan våningarna hemma ibland.
Till min skrivare har jag 25-30 meter kabel eller så. Passerar en router och två switchar på vägen mellan dator och skrivare. Eller om det är tre switchar och ingen router. När jag börjar fundera minns jag inte exakt hur jag drog kablarna.
 
Men jag tänkte försöka skriva något från PPL för att se om det alls fungerar.
Gör så.
Skrivaren är bara att flytta (bortsett från vikten).
Inte aktuellt.
Tänk på vad den varit med om på vägen till dig...
Förvisso, men då var den väl emballerad också, och inte naken (som den är nu). Dessutom har jag (från säkra källor) fått information om att man bör inte flytta skrivare av förekommen anledning. Jag förhåller mig till det.
Att slänga ut en kabel på golvet är för övrigt en bagatell för test.
Det förutsätter att man har en kabel tillgänglig (vilket jag inte har och jag tänker inte köpa någon heller), för att utesluta felkälla. Väntar fortfarande på att representant från Canon skall kontakta mig, för att se om dom kan hjälpa mig.

När dom kontaktat mig och det är uteslutet att det är programvaran som är felkällan, då kan jag fundera på alternativ, inte dessförinnan.

Notera att det fungerade tidigare att skriva ut (via USB-kabel). Låt mig också lägga till att jag (så sent som igår) skrev ut (via router, alltså trådlöst), men genom Lr och det fungerade, men jag vill använda mig av PPL.

Med det sagt kan man konstatera att det är inte brister i kommunikation mellan dator och skrivare som är problemet. Som jag ser det, måste det vara PPL som fallerar.
 
Men snälla, vet du hur mycket kablar och grejer jag har inkopplat, som måste plockas ut !? Alldeles för mycket jobb, helt enkelt 🙄.
Hur mycket är för mycket för felsökning? Vi försöket hjälpa till, men du verkar ytterst ovillig.

Det tar max någon minut att dra ur alla kablar som sitter i en dator om du inte svetsat fast dem …
 
Senast ändrad:
Hur mycket är för mycket för felsökning?
Om du läser vad jag skrev ovan, kan du se att jag skrev ut trådlöst senast igår (via Lr) utan problem, men det går inte att skriva ut via PPL.

Därmed är det uteslutet att felkällan beror på bristande kommunikation mellan dator och skrivare, eller hur !?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.