Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är faktiskt inte ogiltigt om du inte försöker använda det som legitimation. Mig veterligen krävs det inte att ett presskort även är legitimation, kanske jag har det om bakfoten? Sedan är ju utseendet som gjort för misstolkning, så man bör nog akta sig.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Det är faktiskt inte ogiltigt om du inte försöker använda det som legitimation. Mig veterligen krävs det inte att ett presskort även är legitimation, kanske jag har det om bakfoten? Sedan är ju utseendet som gjort för misstolkning, så man bör nog akta sig.

Självklart är det ogiltigt eftersom det inte är ett presskort, utan endast en inplastad replika. Jag mailade företaget och ställde frågan om just giltigheten osv, och fick svaret: Du har inget intresse av våra kort. Ett uttömmande svar...hehe.

900:- för en inplastad papperslapp...det är ju fan ocker...hahaha...
 
Vad är ett giltigt presskort då? det är väl ett presskort som godtas helt enkelt. Det finns såvitt jag vet inga formella krav på ett "presskort" till skillnad mot t ex körkort...

Sen är det upp till arrangören, dörrvakten eller vem det nu är, att godkänna eller underkänna just din närvaro på det aktuella arrangemanget.

Men mitt förslag är att plasta in en bild av dej själv o skriva "FOTOGRAF" stort o tydligt. Det är du ju, så det kan inte vara varken olagligt eller ogiltigt. Däremot kan det vara oanvändbart i många sammanhang, men det är en annan sak ;-)
 
Tidningen MAD hade en klisterlapp någon gång som jag satte på min gamla fotoväska.
Där stod:

pyttelitet: "Svenssons"
JÄTTESTORT: "PRESS"
pyttelitet: "och strykning"

johan
 
HDFS) (KGS skrev:
Vad är ett giltigt presskort då? det är väl ett presskort som godtas helt enkelt. Det finns såvitt jag vet inga formella krav på ett "presskort" till skillnad mot t ex körkort...

Sen är det upp till arrangören, dörrvakten eller vem det nu är, att godkänna eller underkänna just din närvaro på det aktuella arrangemanget.

Jepp. De kunniga vakterna godtar bara presskort som är giltiga ID-kort. Att utfärda presskort med ID-giltighet får bara branchorganisationerna göra. Kort som presskort.nu är falska men inte olagliga.

En del medieföretag som Expressen har också egna kort som accepteras.

I riksdagen är kontrollen noggran och t o m giltighetstiden kollas noga.

I övrigt gäller som KG säger att arrangören accepterar en, oavsett om man visar upp falska presskort, lämnar visitkort eller ringer i förväg. Men nog känns det bättre och är ärligare att få komma in genom att vara ärlig med sina avsikter. Att vilja komma in för att ta fina bilder är inget dålig skäl.
 
dom ända som jag vet tar betalt för att fota är EMA, om du ska fota på deras grejer så krävs det att du köpt en pressbiljett!
 
Tack vare den här tråden tog jag mig mod.

Har planerat att besöka världens största Jaktmässa i USA. Mailade och frågade om ackreditering och svaret kom nästan omedelbart och personligt att visst är jag välkommen att bevaka detta event!

Bara våga så kommer man ofta längre än man någonsin drömt om! Planerar nu för vilka mer jobb jag kan göra medan jag är där borta....

Christer
 
Behövs presskort!

Kanske inte men det underlättar!

Har för nuvarande ett presskort, ett yrkesleg och ett medialg från Svenska Bilsportsförbundet. Alla tre är giltiga och utfärdade av godkända organisationer.
Dessa tre leg gör min vardag mycket enklare när jag behöver springa på olika tillställningar o plåta.
Ilkka
 

Bilagor

  • korten.jpg
    korten.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,665
Re: Behövs presskort!

Finland skrev:
Kanske inte men det underlättar!

Har för nuvarande ett presskort, ett yrkesleg och ett medialg från Svenska Bilsportsförbundet. Alla tre är giltiga och utfärdade av godkända organisationer.
Dessa tre leg gör min vardag mycket enklare när jag behöver springa på olika tillställningar o plåta.
Ilkka

Jag tycker allt att du får dela med dig, du har ju trots allt 3 st. Jag kan själv klistra på en bild på mig :)

Greven
 
Re: Re: Behövs presskort!

Greve Nickon skrev:
Jag tycker allt att du får dela med dig, du har ju trots allt 3 st. Jag kan själv klistra på en bild på mig :)

Greven

ha, det skulle va de va!

Nä men du Daniel, ser i din profil att du jobbar som frilansare. Kolla då på vår hemsida www.media.nu, du kanske platsar i vår frilansarskara.
Ilkka
 
Hmmm..

jag hade en vän som jobbade på ett företag som tryckte olika typer av legitimationer (vaktbolag, flygplatser, sjukhus), han tryckte ett pressleg åt sig själv och det är liknande den som finns på siten som utger persskort. Han tryckte alltså en giltig legitmation. Jag tror att siten som ger ut pressleg är samma typ av företag som min vän jobbade på, och att legen är riktiga ID-handlingar.

jag ska beställa ett - jag återkommer med uppdatering!
 
guldturbo skrev:
Hmmm..

jag hade en vän som jobbade på ett företag som tryckte olika typer av legitimationer (vaktbolag, flygplatser, sjukhus), han tryckte ett pressleg åt sig själv och det är liknande den som finns på siten som utger persskort. Han tryckte alltså en giltig legitmation. Jag tror att siten som ger ut pressleg är samma typ av företag som min vän jobbade på, och att legen är riktiga ID-handlingar.

jag ska beställa ett - jag återkommer med uppdatering!

För att bespara dig onödigt jobb, 900:- samt besvikelse, kan jag tala om att papperslappen som företaget producerar för 900 prutt, är ogiltig!
Giltig legitimation skall du kunna hämta ut pengar med.

För att tillverka giltig legitimation måste man vara certifierad, och det är inte den firman!
Jag har ställde frågan till företaget, och fick till svar: Du är inte intresserad av vårt presskort! Om du läser tråden från början, så framgår det!
 
Det kommer inte att funka!

guldturbo skrev:
Hmmm..

Jag tror att siten som ger ut pressleg är samma typ av företag som min vän jobbade på, och att legen är riktiga ID-handlingar.
jag ska beställa ett - jag återkommer med uppdatering!

Om du syftar på http://www.friamedia.nu/ så har du totalt noll koll. Vi inom media.nu är oberoende mediearbetare som inte vill vara med i Svenska Journalist Förbundet, eller av olika skäl inte platsar där.
För att du skall få ut ett pressleg från oss, krävs att du är medlem hos oss samt kan bevisa att du har inkomst på minst tre basbelopp ( cirka 75.000) per år från journalistiska eller fotouppdrag.

Ilkka
PS: ser att jag har uppgivt fel webadress, den riktiga är http://www.friamedia.nu/.
Sorry.
 
Re: Det kommer inte att funka!

Finland skrev:
Om du syftar på http://www.friamedia.nu/ så har du totalt noll koll. Vi inom media.nu är oberoende mediearbetare som inte vill vara med i Svenska Journalist Förbundet, eller av olika skäl inte platsar där.
För att du skall få ut ett pressleg från oss, krävs att du är medlem hos oss samt kan bevisa att du har inkomst på minst tre basbelopp ( cirka 75.000) per år från journalistiska eller fotouppdrag.

Ilkka
PS: ser att jag har uppgivt fel webadress, den riktiga är http://www.friamedia.nu/.
Sorry.

Vore intressant att höra vad ni inom "friamedia" uppfyller för kriterier för att få ut giltiga pressleg. Ett pressleg skall väl ändå fungera som ID-kort? Har liksom aldrig fattat hur allt det där hänger ihop. Om jag nu startar ett företag..typ "Fria fotografer AB" Vad måste jag då uppfylla för kriterier för att få "pressstatus" ? En ball Nikon + en lagom skitig och insliten fotoväst...eller vad?

Vem är överste och dirigent i sammanhanget?
Skall man vara godkänd hos någon instans inom pressen...och i så fall...vem styr denna instans..osv...? Verkar hur som helst rörigt.
kan någon förklara så vore jag mycket tacksam..

/Ruben Knäppare
Smygfoto AB
 
Re: Re: Det kommer inte att funka!

Helgesson skrev:Vore intressant att höra vad ni inom "friamedia" uppfyller för kriterier för att få ut giltiga pressleg. Ett pressleg skall väl ändå fungera som ID-kort? Har liksom aldrig fattat hur allt det där hänger ihop. Om jag nu startar ett företag..typ "Fria fotografer AB" Vad måste jag då uppfylla för kriterier för att få "pressstatus" ? En ball Nikon + en lagom skitig och insliten fotoväst...eller vad?
Vem är överste och dirigent i sammanhanget?
Skall man vara godkänd hos någon instans inom pressen...och i så fall...vem styr denna instans..osv...? Verkar hur som helst rörigt.
kan någon förklara så vore jag mycket tacksam..

/Ruben Knäppare
Smygfoto AB

Mitt råd till er är att se på hemsidan!
Det verkar som om du tror att vi/jag inte är seriösa. Har jobbat som frilansfotograf i snart 15 år, levererat bilder till inhemsk och utländsk press/medieföretag. Har klistrat in från vår hemsida, vad som krävs!

Detta krävs för att få presskort
Media kan utfärda presskort till medlem som har till betydande del journalistiska arbetsuppgifter för svenskt eller i Sverige verksamt massmedium.
_
Med "till betydande del" förstås att den sökande under de senaste tolv månaderna har haft intäkter motsvarande tre basbelopp för den som innehar F-skattsedel och två basbelopp för den som innehar A-skattesedel. Ett prisbasbelopp är 38 600 kronor för år 2003 och 39 300 kronor för år 2004.
Journalistiska arbetsuppgifter har den som självständigt framställer, väljer, bedömer eller bearbetar redaktionellt material för massmediers räkning och vars arbete är förenligt med vedertagna yrkesregler på området.

Medlem som ansöker om presskort ska kunna dokumentera sin verksamhet genom att bifoga referensmaterial, inkomstverifikationer etc. Den sökande är införstådd med att Media kan kontakta uppgivna referenspersoner eller på annat sätt kontrollera lämnade uppgifter för att inhämta nödvändigt beslutsunderlag.

Medlem som ansöker om Medias presskort ska ha betalat in två kvartalsavgifter och inte stå i skuld till föreningen. Beslutanderätt i presskortsfrågor tillkommer föreningsstyrelsen. Utfärdat presskort är föreningens egendom och återgår till föreningen vid utträde eller uteslutning.

För presskortet uttas en särskild avgift som motsvarar kostnaden för framställande av kortet, för närvarande 300 kronor plus moms, dvs 375 kronor.

Ring gärna Medias kansli, tel 0247-797 468, för ytterligare upplysningar.
_
Ansöknings-blanketten ska skickas till
Medias kansli, c/o Jarosz, Neptuns väg 1, 793 35 Leksand
Men som sagt, se efter på hemsidan, där finns ansökan om medlemskap under en av flikarna, välkommen!
 
Senast ändrad:
Jag har noll koll på friamedia, det är inte det jag pratar om. Så här ser kortet ut från detta företag

märk att det står ID - (Identity Confirmed) stämplat på kortet
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    36.1 KB · Visningar: 3,533
guldturbo skrev:
Jag har noll koll på friamedia, det är inte det jag pratar om. Så här ser kortet ut från detta företag

märk att det står ID - (Identity Confirmed) stämplat på kortet

Ok, det var ju annat. Troligtvis godkänt som leg, men knappast annat. Men o andra sidan, kontrollen är inte alltid så hård, mer än vid statliga presskonf o dylikt.
Ilkka
 
guldturbo skrev:
märk att det står ID - (Identity Confirmed) stämplat på kortet

Det räcker nog inte på banken ;-)
Med den stämpeln avser de att de har kontrollerat att du e du via det personbevis som du har skickat in till dem. Det är inte så himla mycket värt.

Men det ser seriöst ut o funkar säkert i många sammanhang. Jag skulle göra mitt själv istället o spara slantarna...
 
Det som är kruxet är att det där faktiskt inte är en av farbror staten godkänd identifikationshandling såsåm ett körkort eller ett SiS märkt ID-kort. Lägg märke till att presskort.org's kort saknar både SIS märket, märket identitetskort och även hologrammet.

Alltså, försöker du använda det som sådant och utger det som sådant gör du dig skyldig till urkundsförfalskning med straff upp till 2 års fängelse.

Om du därimot är noga med att inte försöka använda det som en ID-kort utan bara som ett press-kort och dom godtar det i.a.f. så borde det vara helt upp till dom som godtar det. Men det är ett vanskligt område att leka med.

Dessutom finns det MASSOR du kan göra även utan presskort. Det går ju att få ackreditering om du ber om det från många. Speciellt om du har ett giltigt skäl att be om det.
 
ANNONS