Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha presskort för att komma längst fram.

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Alltså, försöker du använda det som sådant och utger det som sådant gör du dig skyldig till urkundsförfalskning med straff upp till 2 års fängelse.

------

Men det är ett vanskligt område att leka med.

Nä, det är inte urkundsförfalskning att legitimera sej med ett ogiltigt leg sålänge uppgifterna är sanna...

Varför vanskligt?

Kanske bara blir bedrägeri då. I vilket fall lär det vara olagligt försöka använda det som en äkta ID-handling.

Nä, inte ens det... Det är upp till den du visar det för att godkänna det som leg.

Sålänge det som står i ditt "leg" är sant har du inte begått nåt olagligt. Det finns giltiga svenska pass som inte godtas som leg på banken, men på systemet kan de nog fungera...

Eftersom fotograf (eller press) inte är en skyddad titel kan du dra till med det om du tycker det låter fint ;-)

Ok..

Fria media, 75.000 per år. Det låter som ett oerhört stort krav för att få pressleg tycker jag. Vidare på företagets hemsida finns det argument som jag håller med:

"Vi avgör inte om du är journalist eller inte, det avgör du själv.
Vi frågar inte efter din utbildning, arbetsgivare eller utförda journalistiska arbeten när vi utfärdar ett presskort till dig. Alla är välkomna att ansöka om presskort hos oss. Under en mycket lång tid har det varit svårt att få ett presskort utfärdat utan facklig anslutning och en mängd höga krav att uppfylla. Vi anser att det är fel och att det finns en mängd personer med journalistiskt intresse som blir hindrade av att inte kunna visa upp ett presskort, då många anser att man inte är journalist om man inte har ett. Du som jobbat ute på fältet utan presskort vet säkert hur svårt det är att komma in på mässor, konserter, festivaler, nöjesfält och liknande."

!

Illka!

Du missuppfattade nog mig..jag ifrågasätter inte alls om ni är seriösa eller inte. Jag är helt på det klara med att ni är seriösa.

Daniel!

Är du villig att betala 900:- för en inplastad papperslapp som dessutom är ogiltig? Det verkar som om du VILL tro att det är ett giltigt presskort...

Hehe, Kenta, jag hoppas ni har fel ang kortets giltighet - urkundsförfalskning innebär att jag utger mig vara för en annan person..

Vidare så är det ingen som har sett kortet som detta företag utfärdar och kan därmed inte vara 100 på att kortet är falskt.

Anyways, jag tror att detta kort öppnar många dörrar även om det skulle vara falskt.

guldturbo skrev:
Hehe, Kenta, jag hoppas ni har fel ang kortets giltighet - urkundsförfalskning innebär att jag utger mig vara för en annan person..

Vidare så är det ingen som har sett kortet som detta företag utfärdar och kan därmed inte vara 100 på att kortet är falskt.

Anyways, jag tror att detta kort öppnar många dörrar även om det skulle vara falskt.

Jag tror inte du har läst tråden från början...

Jag har ställt frågan direkt till företaget som skriver ut legget. Kortet ÄR INTE giltigt!!!
Jag var ute efter ett giltigt kort..och företaget avrådde mig från att beställa. Vad är det som är så svårt att fatta, Daniel???

Det kortet är lika "giltigt" som nåt annat. även om det inte går att använda som fotolegitimation på banken. Sen är det upp till arrangören att avgöra om kortet godtas.

En arrangör av presskonferenser kanske vägrar släppa Aftonbladets reportrar medan en fotbollshjälte vägrar prata med utvalda TV-kanaler, oavsett leg...

Resten är revirpinkande av journalister/fotografer som fått "riktiga" presskort. Fortfarande skulle jag printa o plasta in mitt eget om jag kände behov av det...

guldturbo skrev:

Kent skrev ogiltigt - inte olagligt. Kortet är lagligt men ogiltigt som legitimation i banken.

Är man journalist kan man givetvis använda kortet för att visa vem man är lika mycket som man kan skriva det på en lapp. Är man inte journalist är det inte olagligt generellt att påstå att man är det, men i vissa situationer kan det vara en del i ett bedrägligt beteende. Men knappast om man vill in på konsert.

Det finns en del argument mot en del av dessa "falska" presskort:

- det är rätt lätt att komma in på många ställen om man frågar i förväg. Jag har aldrig blivit nekad.
- det är pinsamt att bli ertappad med ett falskt
- presskort behövs för journalister och om ingen längre kan lita på att de är äkta så är det problem

Finns det inga såna där käcka hattar nuförtiden, där PRESS sitter nedstucket lite på sniskan i brättet?

Om jag verkligen är journalist, om än för Nakenhundarnas Riksförbunds Tidskrift, så gör det väl inget vilket vilken sorts pressleg jag har med mej.

Det är lika pinsamt för en "riktig" journalist att bli påkommen för att ha använt sitt pressleg för att mygla sej in nånstans på fritiden. Men det händer nog inte... ;-)

Att "mygla sig in" ligger väl i pressfolkets natur :)

Mitt personliga syfte med ett sådan kort skulle inte vara att glida förbi kön på cafe opera utan att komma in på mässor, kanske mygla mig in backstage och fota några celebs för att sedan sälja bilderna.

Jag menar att det "falska" kortet kanske kan vara en dörröppnare för fotografer/journalister som vill börja frilansa men har svårt att få in en fot i den tuffa branshen.

guldturbo skrev:
Mitt personliga syfte med ett sådan kort skulle inte vara att glida förbi kön på cafe opera utan att komma in på mässor, kanske mygla mig in backstage och fota några celebs för att sedan sälja bilderna.

Då måste du i vilket fall som helst ha ackreditering. Men du behöver inte vara press för att få ackreditering

Jag menar att det "falska" kortet kanske kan vara en dörröppnare för fotografer/journalister som vill börja frilansa men har svårt att få in en fot i den tuffa branshen.

Jodå, det kan funka så eftersom de faktiskt gör ett journalistiskt jobb, men få som köper presskorten är det.

guldturbo skrev:

Som jag skrev i tidigare inlägg var allt jag behövde för att få Pressbiljett till en mässa med 300 dollars entré avgift en fråga om det var ok att fota för frilansuppdrag.

Dessutom får jag fri tillgång till pressrum samt fria måltider.... utan presskort.

Jesper Ekwall fick pressackreditering på Photokina efter en del turer för att skriva för fotosidan.

Att journalister jämt myglar är en felaktig bild. Det är alltid sista utvägen. Kör man med öppna kort får man komma tillbaka - myglar man så funkar det bara en gång, sen är man rökt.

ok mina fotovänner.. jag ska göra ett experiment. Jag ska kontakta en arrangör och be om ackreditering.. och fotografera under ett frilansuppdrag...

Funkar det inte så ska jag skaffa mig ett falkt pressleg! :)

Fick svar från företaget

"Hej daniel.

Kortet levereras inom tre veckor. Att ta ut pengar med kortet borde ej
vara någor problem"

:) Whoho! dags att skaffa presslegg!!

Ett sådant kort nekas till 100% på bank, görs det inte, så gör personen i kassan fel.För att en id-handling skall bli godkänd måste den vara SIS-märkt och försedd med div säkerhetsdetaljer.

Precis som med sedlar, har många av dom avancerade detaljer så som UV-mönster, präglingsytor, microtext och värde-mönster...

Så tag gärna med dig ett körkort eller id-kort när du besöker banken iaf... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar