Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, det visar sig nog. Jag är bara så otålig på framtiden
Tack för boktipset!----->Skall kollas!
Mvh Niclas,
Tack för boktipset!----->Skall kollas!
Mvh Niclas,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jpersson skrev:
Det här är något jag skrivit tidigare men det tål att upprepas. Fotografin har slagits för att bli godkänd som ''finkonst'' ur ett konstvetenskapligt perspektiv sedan första början. Idag är fotografin etablerad inom konstvetenskapen men jag träffar ofta fotografer som nästan verkar ha ett dåligt samvete för precis den här frågan. Det kan sippra igenom i en del pryl-/metodikdiskussioner.
jpersson skrev:
Jag har inte sett boken i Sverige och den är kanske för dyr för att beställa utan vidare.
Det vore ju strålande men jag ska se om jag ändå inte kan samla tankarna och skriva ihop en recension.Platypus skrev:
Hmm, nu kanske jag lovar för mycket men jag har för mig att jag sett den på bokhandeln längst ner i Kulturhuset.
Arleklint skrev:
1
jpersson skrev:
Nu är jag medvetet ettrig för att komma vidare i diskussionen. Jag hoppas att du har överseende.
Så... ditt syfte med ''blåfinen'' är pedagogiskt? Är det konst? Visst är det en svår konst att vara pedagogisk men viljan att vara pedagogisk och att vara det är inte samma sak; eller? Ja just det ja... Det underlättar om man inte behöver att ta hänsyn till eleverna... ursäkta... betraktarna.
I den andra bilden ville du skildra hösten abstrakt. Räcker det för att kalla något konstnärligt? Barnet som sitter med oljekritor vill också skildra något. Det är inte alltid det går fram, ibland måste man fråga vad det föreställer, men för barnet är det hur tydligt som helst. Det är svårt att säga att barnet har fel men samtidigt är det svårt att kalla det för konst. Varför skulle din abstrakta höstbild, som jag har svårt att relatera till, vara mer konst än barnets teckning som jag inte heller förstår?
jpersson skrev:
Nu är jag medvetet ettrig för att komma vidare i diskussionen. Jag hoppas att du har överseende.
Så... ditt syfte med ''blåfinen'' är pedagogiskt? Är det konst? Visst är det en svår konst att vara pedagogisk men viljan att vara pedagogisk och att vara det är inte samma sak; eller? Ja just det ja... Det underlättar om man inte behöver att ta hänsyn till eleverna... ursäkta... betraktarna.
I den andra bilden ville du skildra hösten abstrakt. Räcker det för att kalla något konstnärligt? Barnet som sitter med oljekritor vill också skildra något. Det är inte alltid det går fram, ibland måste man fråga vad det föreställer, men för barnet är det hur tydligt som helst. Det är svårt att säga att barnet har fel men samtidigt är det svårt att kalla det för konst. Varför skulle din abstrakta höstbild, som jag har svårt att relatera till, vara mer konst än barnets teckning som jag inte heller förstår?