Avsändaren
Som framgått tidigare i tråden finns det både en avsändare och en mottagare och dessutom en form, ett sammanhang (kontext på fikonspråk
Tänkte fokusera på avsändaren, fotografen, och beskriva hur jag tänker när jag fotar.
För mig är det stor skillnad i mitt sätt att tänka när jag tar ett foto på ett uppenbart motiv och när jag skapar en bild ur "ingenting".
Igår fotade jag produkter åt en delikatessaffär. Det viktiga var att produkterna ser bra ut och mina tankar handlade om att tekniskt avbilda olivoljan och presentkorgen på ett så läckert och rättvisande sätt som möjligt.
Medan jag höll på med detta fick jag syn på en rolig ådring i marmorbordet och då slog "konstseendet" till och när jag började jobba med ådringen fick jag syn på det rutiga golvet och stolsbenet som bildade ett liknande mönster och så låg det en rutig röd duk på bordet och om jag vred lite på den så blev det en fin vinkel ...
Jag hamnar i någon sorts kreativ stämning och ögonen börjar se yta inte föremål.
Sedan kommer fas två, titta på bilden i datorn, se ifall det blev något värt att gå vidare med. Då är jag mottagare av bilden och urvalskriteriet är "Tycker jag om den, ger den mig en känsla?".
I fas tre är jag aktiv igen och förstärker känslan och fokuserar bilden genom att t ex rotera, beskära, nivåer, mättnad och konstrast.
Går allt bra blir det en bra bild. Det vanliga är dock att jag någonstans på vägen känner att något haltar och då blir det papperskorgen. Men jag har haft roligt i alla momenten och lärt mig massor.
Hoppas jag tillfört något till tankarna om konst och naturfoto även om mitt exempel denna gång inte var från naturen, men jag fungerar likadant oavsett om det är stolsbben eller kvistar jag fotar.
Hur fungerar du? Är det skillnad för dig om du avbildar eller skapar? Hur då? Vore mycket roligt att få veta!
Glada hälsningar!
Stina