sb12
Aktiv medlem
Som sagt, det handlar långtifrån bara om brus och vidgar man synfältet lite så är det är det väl rätt enkelt att se de men tråden verkar ha fastnat här av någon orsak.
Vad folk vet och inte vet kan man aldrig riktigt veta generellt men genom att läsa vad användarna faktiskt skrivit och skriver på Fotosidan i ett antal år bl.a. så kan man faktiskt uttala sig om vad som faktiskt pågått och pågår här i dessa frågor.
Sedan kan man göra empiriska experiment själv också och då inser man rätt snart de begränsnibgar även de bästa sensorerna har idag. Det är lätt att se de begränsningar ingen bild tagen i lågljus på höga ISO ur vilken systemkamera som helst idag kommer runt utan efterbehandling. Att sedan folk inte bryr sig om detta är en annan sak. Det har jag ingen som helst aning om varför de inte gör särskilt med tanke på att de i andra sammanhang verkligen visar med sina köpbeteenden bl.a. att de är beredda att betala avsevärda belopp just för att få en bättre teknisk bildkvalitet än den de nått med sämre grejor.
Folk lägger vansinniga pengar på nya kameror och objektiv om så bara för att nå en ljusstyrka på 1,2 istället för 1,4 bara för att ta ett exempel eller satsar på mellanformat för bildkvalitetens skull men avstår sedan från att köpa en bra RAW-konverterare och väljer t.o.m. att nöja sig med JPEG rakt ur kameran. Här avsäger man sig fullständigt kontrollen över slutresultatet och outsourcar detta helt till någon japansk tekniker istället. Jag måste säga att det är rätt fascinerande.
I de fallen är det inte helt enkelt att tro att det skulle bero på okunnighet heller. Det har jag faktiskt mycket svårt att tro. Kanske är de helt enkelt bara nöjda med vad de får ändå, för att de tycker att det trots allt är tillräckligt bra. Jämför man heller aldrig vad som kommer ut direkt i JPEG med ett mer omsorgsfullt efterbehandlat resultat, så kommer man väl heller inte inse att man missat något. Så kan en okunnighet faktiskt också se ut.
Nu var det ju du som återigen tog upp brus som ett av mänsklighetens största problem hittills.
Jag har svårt att se de nyaste kamerorna som begränsande men vi är alla olika.