janolof
Aktiv medlem
Re: Sorry ingen bild den här gången heller..
Tack Niclas för din kommentar. (och du är förlåten
Ovan nämnda bild la jag ut på Fotosidan i somras:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=224822
Då berättade jag inget om bildens bakgrun; som jag gjorde här. Borde jag ha gjort det? Min tanke var att se vilket intryck bilden gjorde, utan kommentar, om den kunde kommunicera något utan förklaring. Och till min glädje kommenterade några ljuset, så helt innehållslös var den inte.
Jag menar: bilden har samma innehåll, och ligger på samma nivå med och utan kommentar; men förklaringen kan styra betraktaren/mottagaren till samma tolkningIinnehåll som jag ser. Men är det meningen? Skall jag styra betraktaren, eller ska betraktaren få ha sin tolkning/upplevelse? Måste vi lära ut vad våra bilder visar, eller skall jag ge mottagaren sin frihet.
Också en konst(närlighets)aspekt, eller?
/Jan-Olof
SixBySix skrev:
[BJag tyckte det blev så tydligt tidigare i tråden när.. (förlåt jag glömde ditt namn).. lade in en fin gul blomma solbelyst mot mörk bakgrund. I sitt sammanhang, med historien bakom, nådde denna bild en helt annan nivå. Men utan historien var den väldigt innehållslös.
[/B]
Tack Niclas för din kommentar. (och du är förlåten
Ovan nämnda bild la jag ut på Fotosidan i somras:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=224822
Då berättade jag inget om bildens bakgrun; som jag gjorde här. Borde jag ha gjort det? Min tanke var att se vilket intryck bilden gjorde, utan kommentar, om den kunde kommunicera något utan förklaring. Och till min glädje kommenterade några ljuset, så helt innehållslös var den inte.
Jag menar: bilden har samma innehåll, och ligger på samma nivå med och utan kommentar; men förklaringen kan styra betraktaren/mottagaren till samma tolkningIinnehåll som jag ser. Men är det meningen? Skall jag styra betraktaren, eller ska betraktaren få ha sin tolkning/upplevelse? Måste vi lära ut vad våra bilder visar, eller skall jag ge mottagaren sin frihet.
Också en konst(närlighets)aspekt, eller?
/Jan-Olof
Senast ändrad: