Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer på bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste ju hojta till i detbatten också.
har svårt att behärska mej från att skriva kommentar till de bilder jag tycker om.Blir väl sällan så konstruktivt men jag hoppas att den som tagit bilden uppskattar att man reagerar.

Är det så att man inte gillar den sortens kommentarer så finns ju alternativet att inte låta folk kommentera utan att själv ta kontakt via mail med någon man vill ska tycka till om bilden....

Själv är jag jätteglad åt en konkret,konstruktiv kritik men även responsen att någon bara gillar min bild.

Lägger mig i denna tråd långt efter att den verkar tagit slut.

Sökte på trådar som rörde kritik, detta eftersom jag själv blir allt mer irriterad på den typ av kritik som oftats delas ut.

Till att börja med så anser jag att korta tillropp och utspel är ok så länge de är positiva. Om jag skriver "Åhh...vilken bra bild!" Men inte mer så kan det väl knappast anses vara konstruktivt men det är ett mått av glädje, jag blir berörd. Skriver man däremot "Skitbild" ja då finns den anledning att vara lite kritisk på kommentaren.

Är det inte så att en negativ kommentar bör utvecklas i större utsträckning än en positiv. Om jag anser att bilden är dålig så bör jag väl också ge förslag på hur den kan bättras eller också bara tala om att något fattas men att jag inte vet riktigt vad....

Ofta tycker jag att man får höra att bilden inte är bra men inga förslag på förbättringar. Lika ofta har inte den som lämnar kommentaren, egna bilder eller bilder som ligger i linje med den som bedömdes. Så långt som möjligt tycker jag att man inte skall kritisera en bild om man själv inte vet hur att göra den bättre.

Man får allt lägga band på sig tills man har presterat själv, i möjligaste mån naturligtvis.

Sen finns det en otäck sida bland vissa medlemmar, personer som verkar tycka att de är förmer än andra. Som kan få för sig att gå in i album med moraliska uppmaningar, dragna slutsatser baserade på egna erfarenheter men som inte behöver ha ett dugg med fotografen att göra. Är man exempelvis trött på en form av motiv, som man tycker förekommer alldeles för mycket så ska man inte "racka ner" på någon, enskild, som råkar ha tagit just en sån bild. Det är för mig mycket allvarligt.

Jag tror att alla som skriver en kommentar bör tänka efter före, skulle jag vilja ha en sån här kommentar på mina bilder. Om inte, då ska man akta sig väldigt noga för att plita dit den.....

ett litet tillägg

När man ser en bild som bara är sååå bra - perfekt! vill man ju inte bara gå in och sätta en 5:a utan även utbrista något, "härlig" "underbar" eller "åh va´fin" - det tänker jag fortsätta med iaf
ps riktigt dåliga bilder brukar jag inte titta på.

Det här är en lite märklig diskussion..

Att någon kommenterar bilden innebär att bilden berört men självfallet är det olika aspekter på bilden som berör. Som fotograf kan jag ju inte bestämma vad i bilden som betraktaren ska beröras av, det kan t.o.m vara ett föremål i bilden som inte var viktigt för mig.

Tänk på att du som person är anonym för den som skriver och alla kan inte veta vad som är viktigt för dig. Var glad över att bilden engagerar istället för att gnälla över att andra inte alltid delar den egna synen på hur en ideal kommentar ska vara. Tycker man det är jobbigt med "banala" kommentarer visar man kanske sina bilder i fel forum, eller skriv för guds skull att bara den som vill ge en utförlig och motiverande kommentar ska besvära sig.

Sedan håller jag med om att det generellt är mer givande med en utförlig kommentar men det är inte något jag kan kräva av den som kommenterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar