Här har du ett exempel på en bild med unga skolflickor jag tog ute på landsbygden i Uganda 1986, som bryter mot en av de "regler" du lyfter här. Den när man låter människors blick se ut över en bildkant. Den platsen (Nakaseke) hade varit en del av det förfärliga folkmord som skett mellan 1980-85 ca. Det hade bara varit fred i några månader, så dessa skolflickor var en av de få saker i ett fullständigt sönderslaget område som gav hopp och viss normalitet och framtidstro.
Skälet till att jag tog bilden var inte att bryta mot "regeln". Skälet var istället att det var ett ögonblick där människor INTE tittade på mig eller in i kameran. För på den tiden hade jag mycket ljust hår och många hade aldrig sett något sådant där vi var - så jag upplevdes nog som ett fullständigt UFO (till och med hundarna blev galna när de såg mig) och under decennier hade Uganda varit stängt för turism i vanlig bemärkelse så det fanns ingen vana vid besökare som jag.
Möjligen tyckte jag att det var lite intressant att de tittade på något som en betraktare av bilden bara kunde gissa sig till vad det var - men det kan lika gärna vara en efterkonstruktion - för jag tänkte nog inte så mycket utan gick nog mer på min känska i sutuationen
. Det de tittade på var inte skolbussen om ni nu trodde det, för sådana fanns inte utan det de kollade på var några småpojkar och några få unga vuxna män som överlevt kriget och som vallade kor).
Även om andra kanske inte tycker bilden är särskilt bra så är det en av de jag tagit vid detta tillfälle som jag själv gillar bäst. Jag tycker bilden är lite märkligt vilsam - för mig var Nakaseke med omgivningar i övrigt allt annat än det.