Annons

Kommentarer på bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphi

Aktiv medlem
Det är helt otroligt vad de flesta som kommenterar bilder på fotosidan inte visar konstruktivitet eller ens en gnutta kreativitet när de kommenterar.

Kommentarer som "Nice", "Snygg brud", "I like it", "Cool bild", eller till och med "Snygg bild, lite mörk".. betyder inte ett jävla smack för fotografen. De som skriver det här KAN inte vara fotografer själva eller ens förstå vilka typer av känslor bilder kan förmedla.

Det är som i småskolan när man skulle berätta om böcker då läraren sa att man måste motivera VARFÖR den var bra eller dålig, men jag tror knappast snittåldern på fotosidans besökare än tolv!

Ge kontruktiv kritik! Säg inte bara vad som är bra och dåligt, säg vad bilden förmedlar för känslor för dig! Och har du inget mer att säga än "fräck brud" så skippa det!

Det verkar även som de flesta fotografer har jädrigt svårt att ta emot kritik! Jag anser att en bild som fått konstruktiv kritik skall även få ett konstruktivt svar av fotografen annas uppstår ingen bra diskussion utan bara en jädra massa bra bild, tack, bra bild, tack, bra bild, tack!

Saludos

Håller med till viss del. Det är kanske alltför vanligt att fotografen inte har någon användning av kritiken. Men själv har jag erfarenheten av att både ha gett kritik och tips som mottagaren tackat för och fått kritik som jag kommer att ha nytta av i mitt fotograferande framöver.

Ja det var hårda ord av Viktor.
Viktor vill alltså sätta sig över andra som både lägger in bilder här och kommenterar. Han menar att han vet vad kritik är. Och att säga att man tycker en bild är fin...är inte fint enligt honom.
Anti-introspektivitet.
Du är en sån där som på gamla dar kommer att sitta i soffan och vara förbannad för att ungarna skriker när dom badar..om du inte ser upp med hur du tänker.
Desutom skrämmer såna som du iväg unga fotografer med dina översittar fasoner.
Det är bara hoppas att de unga fotografer som med glöd lämnar både bilder och kommentarer här fullständigt skiter i såna där inlägg.
Och har man såna höga tankar om sig själv som viktor kan man söka sig andra forum.
Det finns säker en liten klick fotografer som sätter sig över och retar sig på obetydligheter bara för att upphöja sig själva. Ni kan ju göra en egen sida.
Det skulle bli en förbaskat tråkig sida att gå in och läsa kommentarer på.
Vill inte vara med. Är hellre här och har roligt.
-Anders

Jag vill hellre ha en okonstruktiv kommentar än ingen alls. Jag tror inte folk kommer att kommentera "bättre" för att man säger åt dem, snarare tvärt om. Någon typ av belöning för bra kommentarer kankse dock skulle göra att folk kommenterar mera. Jag tror på att en positiv och glad miljö stimulerar.

Men du talar om att "säg vad bilden förmedlar för känslor för dig"... Jag vet att det finns folk som inte tycker att man skall blanda in känslor i bedömningarna äver huvud taget. Vissa är bara intresserade av känslor och inte teknik. Vissa behöver hjälp med självförtroendet. Vissa behöver hjälp med tkniken. Alltså, alla är vi ute efter olika saker när vi lägger upp bilder på fotosidan. Vad som är en "bra" kommentar är nog olika för vad och en.

bra kritik!

Bra! Det är såhär diskussioner skall vara! Fulla med glöd och känslor! Detta gillar jag. Jag sa vad jag tyckte i inledningen av den här diskussionen och jag får en hel del konstruktiv kritik, som inte alltid är positiv men det spelar ingen roll för det finns känslor i kritiken, det märks.Det är det som är skillnaden mellan bra och dålig diskussion!

Det är sådän här kritik som skapar utveckling hos fotografer som mottar den och som får fotografen att tänka till, förändra och utvecklas. Varför är det inte såhär i bildkommentarer? Oftast är det bara en fotograf som försöker håva in positiv kritik och försvara sina bilder till varje pris om negativ kritik dyker upp.

Åsa: Bilder handlar om känslor! Teknik är #2.. Eller som Henry Cartier-Bresson sa "Photography has not changed since its origin except in its technical aspects, which for me are not important." För honom var bilden det viktigaste.

En sista sak till Anders...
Jag vet att det är just unga människor, speciellt fotografer, som är konstruktiva och vill diskutera, jag har jobbat med många unga fotografer och där får man riktigt bra diskussioner. Ofta är det de äldre som är tröga! Jag vet inte vad du får dina idéer från.

Saludos,

Nä jag förstår att du inte förstår.
Vore jag dig skulle jag ge mig själv kritik på ditt eget första inlägg.
-Anders

Jag förstår din synpunkt med konstruktiv kritik..men en spontan "känslokritik" som tex "wow vad bra" är väl bättre än ingen kritik alls!?

Därefter tycker jag att det är upp till fotografen att ta ställning till hur tungt den kommentaren ska väga gentemot andra lämnade.

Mvh
Jonas

Hur är det själv då????

Hej jag var innne på Viktors sida och tittade på de komentarer han själv skrivit till oss andra användare. Konstruktivitet och kreativitet på komentarer som du skrev i ditt inlägg låter ju fint, men vad är det som är konstruktivt med dnne kommentar "2002-09-27 17:16: Drew Barrymoore? " Så snälla du kasta inte sten i glashus.

Själv har jag fått ngra kommentarer som jag ska prova nästa gång tillfälle ges. Jag tycker också om att få komentarer på mina bilder för att bara veta att ngn annan tycker om bilden....

Mvh Jörgen

Re: bra kritik!

Viktor_bal skrev:
Åsa: Bilder handlar om känslor! Teknik är #2.. Eller som Henry Cartier-Bresson sa "Photography has not changed since its origin except in its technical aspects, which for me are not important." För honom var bilden det viktigaste.

Jo jag tycker också att känslor är viktigare än teknik. Men så tycker inte alla på fotosidan. Jag har fått intrycket att redaktionen t.ex. tycker att exponeringen är det absolut viktigaste med ett foto. Att man inte skall beskära i efterhand o.s.v. (Ett konstaterande, inte kritik.) För mig är allt sådant tekniskt underordnat uttrycket. Jag tar till vilka metoder som helst bara jag kan få fram det uttryck jag vill. Alla har olika uppfattning om vad som är viktigt med foto och därför tror jag också att alla olika typer av kommentarer kan vara mer eller mindre användbara beroende på fotograf och kommentatör.

En bild skall ju beröra betraktaren. Får man en kommentar, så är det ju någon som blivit berörd och engagerat sig nog att skriva en rad.
Sen är det ju alltid intressantare om man får lite konstruktiva synpunkter och tips på hur man kunde gjort för att få ett bättre resultat.
Har sedan jag kom hit, fått en del synpunkter som jag inte tänkt på tidigare.

motivera

Det är klart att teknisk kritik också är intressant, det har jag aldrig sagt att den inte är. Visst kan man skriva "snygg bild" men då bör man också säga varför.

Det enda jag begär är att folk skall konstruktivt motivera, precis som vi alla skulle göra på lågstadiet. Svårare än så är det inte.

Saludos

Men man kan väl inte säga åt folk hur dom skall kommentera? Det måste väl var och en få göra efter egen förmåga? Vi är ju inte på lågstadiet längre de flesta av oss.

Aj aj aj...

... jag känner mig lite träffad.

Jag ger ibland mycket kortfattade kommentarer. Detta beror mest på att jag betraktar mig själv som en riktig nybörjar-amatör.

Diskussionen är dock viktig. Skall vi som är nybörjare avstå från att kommentera sådant vi gillar? Eller är det OK att kommentera bilder man uppskattar även om det är mycket kortfattat?

Själv uppskattar jag alla former av kritik. Visst är det mer givande med konstruktiv kritik från någon mer erfaren som kan hjälpa mig framåt, men även kort kritik från någon annan är kul.

Jag blir glad för varje kommentar. Det betyder att någon bemödat sig att tycka till. Det gillar jag- även om det är kortfattat

Mina kunskaper räcker inte riktigt till för långa "bra, men tänk på..."-kommentarer än... Betyder det att jag borde avstå helt från att kommentera?

Re: Aj aj aj...

anders_eriksson skrev:

Jag blir glad för varje kommentar. Det betyder att någon bemödat sig att tycka till. Det gillar jag- även om det är kortfattat

precis, roligare med en kort kommentar än inget alls, men det är klart det är ÖNSKVÄRT med en längre motivering.

mvh
/Kim

Jag gillar blandningar av både långa och korta kommentarer. Något tvång att skriva långa ska nog inte finnas, för då kanske många börjar skriva en massa onödigt konstigt som de inte ens står för egentligen... bara att de är rädda för att kommentaren blir för kort.

En nybörjares kommentarer är ju också lika viktiga som en erfaren fotografs, vi vill ju i regel veta allmänhetens syn på våra bilder och inte bara vad en utvald liten grupp tycker.

Däremot kanske nybörjare (eller ja, alla egentligen fast det är oftast nybörjare) ska lugna ner sig lite med att sätta betyg 5 på 98% av bilderna bara för att motivet är sött.

~Kriss~

Viktor ! jag tycker att du ska ägna dig åt att ge konstuktiv kritik på bilder i stället för att klaga här ! själv är jag glad om någon överhuvudtaget orkar skriva något om mina bilder och glad för varje person som varit inne och kollat- du har nog mycket att lära ut.

det handlar inte om nybörjare...

Detta handlar inte om att vara nybörjare eller inte. Jag tror i många fall att en nybörjare komenterar bättre just för att han eller hon inte har så många förutfattade meningar om teknik, ljussättning och komposition. Dessa kommentarer är oftast mer från hjärtat.

Jag anser bara att kommentarer skall motiveras på ett, för fotografen givande sätt, vare sig man pratar avancerad framkallningsteknik, zonsystem, ir-foto eller om utseende på modeller, poser, objekt, vinklar, whatever...

Saludos,

och till jane...

Ja, jag skall kommentera mer, men jag antar att jag får fundera igenom varje kommentar noga innan nu! ;)

den senaste rösten/kommentaren jag fick var den här:

"Betyg: 3
ha ha såna där tapeter var poppis när jag flyttade hemifrån, men Kobran var redan ute..."

jag blir så irriterad. jag lägger väl inte upp bilden för att jag vill ha tapeterna eller telefonen kommenterad?! jag är medlem på fotosidan för att jag vill ha konstruktiv kritik från duktiga fotografer för att själv kunna utvecklas. INTE för att småprata om tapeter och telefoner.

så, om du inte har något vettigt att säga så håll hellre tyst. om man vill "småprata" så finns det andra communities och chatter att hålla sig till.

Jag tycker inte att vi varken kan eller bör ha så många regler om hur kommentarer ska se ut. Det räcker gott med fotosidans regelverk.
Fotograferna som visar sina bilder här, har väldigt varierande syften och önskemål. Vissa vill bara ha tekniska tips på exponering edyl, andra funderar på komposition och ljusförhållanden, ytterligare andra vill ha respons på vilka känsloreaktioner deras bild väcker hos betraktaren osv osv. Som kommentator kan man ju omöjligt hålla reda på sånt, vad folk "vill ha", det enda man kan göra är att kommentera utifrån sina egna förutsättningar.
Visst är det trevligt med genomtänkta, konstruktiva kommentarer med tips på förbättringar, men det är viktigt att också få komma med spontana inlägg, som mer speglar känslor och associationer. Dels därför att sådant också är viktigt när det gäller bilder, dels för att det inte ska bli för "märkvärdigt", högtravande och prestationsbetonat. Åsikterna om vad som är "vettiga" kommentarer är nog nästan lika skiftande som åsikterna om vad som är en bra bild!
Viktigare är att vi behåller den positiva och kreativa attityden, andan på fotosidan. Att få kommentaren "Cool bild" eller liknande är kanske inte så utvcklande för mej som fotograf, men jag har i alla fall fått veta att min bild har väckt en reaktion hos i alla fall någon. Och det är ju skoj!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar