Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Vanligaste kommentaren är "jobbar du för tidningen?" och en gång har jag blivit tillfrågad om jag jobbar för polisen då jag och en killkompis satt i en bil och fotade från rutan med ett teleobjektiv.

Jodå, visst känner man igen en del av nämnda situationer och kommentarer.

För ett par år sedan under en fotbollsmatch jag jobbade på så kom en äldre gentleman fram i pausen och sade "fotografen, jag har hållit ett öga på dig under hela första halvleken och har märkt att du har tagit många bilder. Men jag har inte sett dig byta film en enda gång så hur många bilder kan du egentligen ta?"

Jag öppnar då minnesluckan och plockar ut det ena minneskortet och då säger farbrorn "f-n va dum man är". Jag log och sa, nä då inte alls för man kan inte veta allt.

//R

Jo, förresten... När trängselskatten infördes i Stockholm fotograferade jag för en tidnings räkning på en parkering. Jäklar vad det blev liv på folk som kutade fram och tillbaka till P-automaten. Jag pratade också med många och förstod att de trodde att jag var en parkeringsvakt...

I Paris för två år sedan: Jag stod under självaste Eiffeltornet och tog några bilder (inga märkvärdiga sådana - jag tror till och med att jag tog bort bilderna redan samma kväll). Ett par turister kommer fram till mig och säger på knagglig engelska att jag måste vara en mycket bra fotograf eftersom jag har en så fin kamera. Därefter ber de mig ta en bild på dem, med deras kamera. Jag bistår gärna. Kameran, en lite kompakt stackare, fick dock inte med särskilt mycket - vi stod ju direkt framför tornet. Paret blev märkbart besvikna med den bild jag tog och ville att jag skulle ta en bild där hela tornet var med, vilket ju var lättare sagt än gjort när man står precis framför tornet (Eiffeltornet är, som vi alla vet, ganska stort). Inte ens mitt vidvinkelobjektiv skulle fått med mer än hälften på sin höjd.

I slutet på 80-talet hade jag en grå Volvo 244:a.
Min arbetskamrat hade på den tiden en CanonF1N med motor. En gång när vi körde på motorvägen mellan Malmö-Helsingborg satte vi den på instrumentbrädan mitt i vindrutan. Jäklar vad alla som körde förbi gick in och la sig snällt framför i 110.

Blev rätt likt den tidens trafipaxbilar.

Min arbetskamrat hade på den tiden en CanonF1N med motor. En gång när vi körde på motorvägen mellan Malmö-Helsingborg satte vi den på instrumentbrädan mitt i vindrutan. Jäklar vad alla som körde förbi gick in och la sig snällt framför i 110.

Var på väg hem från Viken till Helsingborg sent en kväll. På 111:an finns flera trafikkameror och plötsligt smackade en fet blixt av och pulsen steg till 250!
Lugnade mig en smula och tänkte att det kan väl inte bli någon bild som funkar...

Johodå, två veckor senare kommer ett brev från rikspolisstyrelsen där man ser sig själv sitta och sjunga till en låt på radion! Även om det blev kostsamt att köra för fort garvade jag när jag såg bilden på mig själv. Såg jäkligt komiskt ut! :)

Ska nog låta min oanvända SB600 ligga i framrutan och agera slav hädanefter. Då får de nog ingen bra bild!

Haha, men bländrisken då? Få en blixt (reflexen i vindrutan) mitt i nyllet just när man kör om...

Göm dig bakom solskyddet istället :)

Ja fast om slaven brinner av beror ju det på att man redan fått en rejäl blixt i ansiktet.
För att vara på den säkra sidan får man konstruera en krage i gummi som helt enkelt sluter tätt mot vindrutan =)

Blir nästan sugen på att testa detta. Kör man bara lite för fort blir det inte så dyrt. Får man inget brev hem har man lyckats =)

Ja fast om slaven brinner av beror ju det på att man redan fått en rejäl blixt i ansiktet.
För att vara på den säkra sidan får man konstruera en krage i gummi som helt enkelt sluter tätt mot vindrutan =)

Blir nästan sugen på att testa detta. Kör man bara lite för fort blir det inte så dyrt. Får man inget brev hem har man lyckats =)

Kombinera med tomtemasken då :)

Det gjorde vi på 80-talet med pappas SAAB 900 Turbo 79". Räckte med ett kassettband stående på långa kanten för att bilarna skulle få panik.

För några år sedan stod jag på Elmia (Custom motor show) och fotograferade Russ Swift http://www.russswift.co.uk/ när han gjorde 180-graders vändningar mellan två bilar. Bredden mellan bilarna var något större än längden på hans bil. Efter vändningen backade han i hög fart och fickparkerade mellan två andra bilar.
Två killar (25-30år)som står bredvid pratar med varandra. Plötsligt säger den ena:
-Men du, han måste ju växla där!!!
-Nä, det går ju inte. Det hinner han aldrig. Joooeeeääfaaan. Det måste han ju föresten.

Många år tidigare, i lumpen. Stod på Kastellholmen och skulle skjuta salut på Kungens namnsdag. Vi håll på att plocka fram när en tjej i 20-25 årsåldern kommer fram och frågar mig:
-Hej, vilka är ni? (På Svenska)
-Salutstyrka från Berga Örlogsskolor svarar jag.
-Men, vilket land kommer ni ifrån?

En gång i min ungdom, då jag var en driven och nyfiken nybörjare, så stod jag på torget i en liten småstad. Det var vinter och kallt. Stod med stativ och hade siktat in mig på ett grenverk med snö och snyggt ljus från månen. Det kör upp en raggarbil vid sidan. Ett bryligt huvud sticker ut, och killen frågar:- Vad gör du? Jag replikerar att jag fotograferar. Killen är snabb på sin replik: - Vad fan då för?

En gång i min ungdom, då jag var en driven och nyfiken nybörjare, så stod jag på torget i en liten småstad. Det var vinter och kallt. Stod med stativ och hade siktat in mig på ett grenverk med snö och snyggt ljus från månen. Det kör upp en raggarbil vid sidan. Ett bryligt huvud sticker ut, och killen frågar:- Vad gör du? Jag replikerar att jag fotograferar. Killen är snabb på sin replik: - Vad fan då för?

Hahahaha, hehehe. Klockrent!

Anders Östberg: Ja, så var det förstås! Dumt av mig. :-D

I Paris för två år sedan: Jag stod under självaste Eiffeltornet och tog några bilder (inga märkvärdiga sådana - jag tror till och med att jag tog bort bilderna redan samma kväll). Ett par turister kommer fram till mig och säger på knagglig engelska att jag måste vara en mycket bra fotograf eftersom jag har en så fin kamera. Därefter ber de mig ta en bild på dem, med deras kamera. Jag bistår gärna. Kameran, en lite kompakt stackare, fick dock inte med särskilt mycket - vi stod ju direkt framför tornet. Paret blev märkbart besvikna med den bild jag tog och ville att jag skulle ta en bild där hela tornet var med, vilket ju var lättare sagt än gjort när man står precis framför tornet (Eiffeltornet är, som vi alla vet, ganska stort). Inte ens mitt vidvinkelobjektiv skulle fått med mer än hälften på sin höjd.

Kul berättat.

Usch, jag tycker det är jobbigt och lite pinsamt när folk ber mig ta bild på dem med deras kompaktkamera. Jag har aldrig haft nån där man använder skärmen och blir alltid lika förvirrad och letar sökare medan de ser helt frågande ut. "Kan hon inte ens det, hon som har en sån fin kamera!?"

Usch, jag tycker det är jobbigt och lite pinsamt när folk ber mig ta bild på dem med deras kompaktkamera. Jag har aldrig haft nån där man använder skärmen och blir alltid lika förvirrad och letar sökare medan de ser helt frågande ut. "Kan hon inte ens det, hon som har en sån fin kamera!?"

Känner igen mig hemskt besvärat mycket med detta! Varför kan de inte komma med en "riktig" kamera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar