Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja elgigantens säljare är inte direkt de skarpaste knivarna i lådan...
Skulle köpa ett sigma 10-20 och säljaren stod som ett frågetecken när jag sa att jag ville ha ef-fattning på den xD
 
Är ute i ett villaområde för att testa min Nikon 200mm f/2 (ja, det stoora objektivet) tillsammans med min D700 med batterigrepp och stativ. En bil kör sakta förbi, kör fram till en korsning, vänder och kör in framför mig och stannar. En medelålders kvinna stiger ur och med helt VETTSKRÄMD blick frågar: Vad fotar du för något ?!?!

Jag: Jag fotar lite träd för skojs skull.

Hon: Jaha ? ....

Jag går vidare och vänder mig om efter 15 sekunder och ser att hon fortfarande står och tittar...

Vill inte spekulera i vad hon tänkte...
 
Det finns dom som kanske har fog för sin oro ... jag fotade fåglar i närheten av ett stall för ett par år sedan och jag såg säkert lite skum ut när jag smög omkring med långa telet. Ägaren till stallet kom fram till mig och ville prata med mig, och hon såg lite stressad ut. Jag förklarade att jag fotade fåglar och att jag sett några intressanta i närheten, lät henne titta på några av bilderna jag tagit så blev hon lugnad. Det visade sig att det tidigare förekommit en obehaglig typ som fotograferat småtjejerna som rider där, så hon var väl rädd för att dom drabbats av ännu en "ful gubbe". Men vi hade ett bra samtal och jag fick några fina bilder den gången och även vid andra tillfällen.
 
Visst förstår man ju att folk kan tänka sådana tankar, att man kanske fotar in i fönster på hus osv men så var ju självklart inte fallet. Man får vara beredd på att folk undrar, ju större objektiv desto mera publik och fler frågor =)
 
De är tråkigt att folk tänker det värsta, men det är rätt uppjagat med pedofiler, terrorister och självmordsbombare i varje buske - om man ska tro kvällstidningarna. Att det är helt osannolikt verkar inte folk känna, så man får väl ta lite frågor ibland. Bara det inte går som i en del länder där man skriker på fotoförbud även på allmän plats.
 
Jag som fotograf vill självklart att man ska kunna fota var som helst och 99,9% av alla fotografer är människor som bara vill ta en bild

Men som fotograf kan man ju välja plats också, dvs det finns ingen anledning att komma med stora teleobjektiv i närhten av dagis/skolor etc, även jag skulle reagera om jag såg någon som fotade min son när han leker med sina polare och fotografen inte är förälder till något av barnen.

Men det är bara min syn på saken.
 
En vanlig kommentar jag fått på senare tid är "Har du fått några bra bilder idag?".

Det blir lite komplicerat att börja förklara att jag inte vet det innan jag kommit hem, laddat upp dom till datorn, sorterat i Lightroom, kikat i större storlek, kört lite bildbehandling ...

Så jag brukar svara "Självklart, jag tar bara bra bilder!", med ett leende. :)
 
Var i Oregon, USA och passerade ytterligare en smältvattenfors som jag var tvungen att fota, parkerade bilen och började den lätta klättringen ned till vattnet.
Väl nere så visade det sig att ett gäng ungdomar i 18-20års åldern hängde där på en ''stenstrand'' och festade loss rätt rejält. När jag kom fram ur buskaget med 5D'n i högsta hugg, solbrillor, NY-keps så hajade alla kids till för att bli jäkligt lugna, tom. musiken sänktes, brydde mig inte så mycket utan fotade naturen och en bro som gick över forsen.
Efter en kort stund kom en kille fram till mig och sa "excuse me sir, are you with a federal agency?" Skrattade gott åt det och nekade och förklarade att dom skulle fortsätta att ha skoj och inte oroa sig för mig.
 
Var i Oregon, USA och passerade ytterligare en smältvattenfors som jag var tvungen att fota, parkerade bilen och började den lätta klättringen ned till vattnet.
Väl nere så visade det sig att ett gäng ungdomar i 18-20års åldern hängde där på en ''stenstrand'' och festade loss rätt rejält. När jag kom fram ur buskaget med 5D'n i högsta hugg, solbrillor, NY-keps så hajade alla kids till för att bli jäkligt lugna, tom. musiken sänktes, brydde mig inte så mycket utan fotade naturen och en bro som gick över forsen.
Efter en kort stund kom en kille fram till mig och sa "excuse me sir, are you with a federal agency?" Skrattade gott åt det och nekade och förklarade att dom skulle fortsätta att ha skoj och inte oroa sig för mig.

Detta säger bara hur sjukt US är och sverige som följer efter (också Finland, här får man inte kritisera eller skriva om polismyndigheten). Allmänheten är så gott som vanvettig och sjuk idag när det gäller en person som fotograferar.
 
Jag brukar också få dem där klassiska frågorna och kommenterarna som.. "vilken tidning fotar du för ?", "fin kamera du har, den måste ge bra bilder", "vem jobbar du för ?", "kommer jag med i tidningen nu ?" osv osv.. lite roligt är det ju några gånger. :)

Än så länge har jag inte blivit utskälld eller attackerad av onda människor när jag är ute och fotar, de flesta har varit schyssta och glada och jag brukar även ibland låta dem få testa kameran också.

/ Magnus
 
Roligaste jag varit inblandad i är på "film"tiden då en avlägsen släkting frågar om han får kika på min kamera och kanske ta en bild. efter tvekan så accepterar jag. Då han är klar med sitt något taffliga försök till att ta en bild säger han. - Ja det var en duktig kamera det här!!

/Martin
 
Visst förstår man ju att folk kan tänka sådana tankar, att man kanske fotar in i fönster på hus osv men så var ju självklart inte fallet. Man får vara beredd på att folk undrar, ju större objektiv desto mera publik och fler frågor =)

Jo man kan inte fota i närheten av stränder längre i Sverige, man blir misstänkt på en gång.

Har precis varit på en lång utlandsresa (sydamerika) och där var det bara att köra, folk är mer nyfikna på stora kameran än på vad man fotar.
 
Detta var på filmtiden.

Jag visade diabilder för bekanta. En av dem berättade då om sin släkting som också var fotointresserad. - "Det är så tråkigt att titta på hans bilder, han fotograferar bara myror och sådant". Nästa diabild jag visade var en myra i närbild. Gissa om jag kände mig dum då.

Björn
 
Blev lite paff när jag tog porträttbilder på min syster inne på Kulturhuset och en annan kvinna undrade vad jag skulle ha dem till. Så började hon fråga om kameran, och ville kika på bilderna jag tagit. Droppen var när hon gav mig tipset om att fota i A-läge, alltså bländarprioritet, och vred på ratten åt mig. Jag som fotade manuellt med precis den stora bländare jag hade tänkt mig. Då blev jag rätt irriterad.

Annars brukar jag låna en D3 av skolan ibland. Den är ju rätt rejäl, och sätter man på en 24-70 mm eller en ordentlig vidvinkel så ser den helt klart "proffsig" ut. Som 30+ kvinna är det helt uppenbart att den drar till sig manliga blickar på ett HELT annat sätt än vad min D90 med 50/1.4 gör. Har fotat med D3:an på ett par fester och den blir som en killmagnet då. Ett tips till alla singelkvinnor där ute ... :)
 
Som 30+ kvinna är det helt uppenbart att den drar till sig manliga blickar på ett HELT annat sätt än vad min D90 med 50/1.4 gör. Har fotat med D3:an på ett par fester och den blir som en killmagnet då. Ett tips till alla singelkvinnor där ute ... :)

Det kan jag mycket väl förstå, ni tjejer har det sååå lätt. Om vi vänder på det, vilka attribut bör en man ha för att bli en tjejmagnet? Jag har då aldrig lyckats finna några, attribut alltså. Tips?
 
Jag har tyvärr inga tips för hur man blir en tjejmagnet, men håller med om att som kvinna med lite större kamera blir man väldigt intressant. Har nästan aldrig varit ute med min 5D utan att nån man har kommit fram och velat prata. Det är störande ibland, men ibland kan det vara trevligt. I alla fall när de är genuint trevliga och bara vill prata en stund (har redan en man :)).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.