Jag har haft följande upplevelser när jag varit ute och fotograferat
hemma i Sverige och runt om i världen:
Jag var för något år sedan i Göteborg och stod intill centralstationen och fotade en spårvagn som passerade, vips blev jag mer eller mindre påhoppad av en figur, som säkerligen tillhörde den undre världen, som lätt hotfullt krävde att jag skulle radera bilden, han fanns med i ena hörnet. jag raderade den ena bilden, och behöll bild nr 2 som ett litet minne av incidenten.
När jag besökte Grand Canyon blev jag omringad av en hoper tjattrande japanskor ,som sett min EOS1:a.
Under en annan resa satt jag och pratade om kameror och fotograferande med en medresenär ,som hade ett förflutet i framkallningsbranschen. Jag råkade nämna att jag hade en G10 som reserv eller "nödkamera". Då sade någon annan lätt upprört "Vad kallar du det här då - nöd-nöd kamera??!!" samtidigt som han viftade med sin lilla kompaktkamera.
När jag spatserade runt i Vancouver återigen med EOS 1:an runt halsen fick jag det lätt obehagliga kommentaren från en uteliggare: Nice camera!
När jag besökte en djurpark i Australien, där personalen är volontärer, främst pensionärer. Fick jag följande kommentar från vår lokalguide:
fritt översatt: "Min man vill att jag skall börja arbeta, så att han kan köpa en sådan där" (min EOS 1:a igen).