Ja har man varit på Fotosidan ett tag så inser man att teknisk kvalitet är oerhört viktig för förmodligen alltför många
- och särskilt hos hobbyfotografer av någon outgrundlig anledning.
Har du missat denna besatthet i att objektiven ska vara maximalt ljusstarka fast de blir onödigt tunga och kostar dubbelt så mycket som ett som är ett ynka snapp sämre, trots att vi nu har 8 stegs bildstabilisering. Särskilt hobbyfotografer verkar ofta tycka detta är viktigt trots att de i allmänhet inte alls är målgruppen eftersom de ändå inte har råd att köpa exv. Sonys GM-objektiv.
Har du missat besattheten av både dessa objektiv och sensorer som ihop är maximalt bra på höga ISO i uselt ljus?
Har du missat besattheten i att aldrig missa fokus ens i extrem rörelse t.o.m. i riktning från fotografen eller att AF hugger på fel mål? Ve den kamera som misslyckas med det!
Har du aldrig sett den rangordning som sker på DXO's site för jämförelser av sensorprestanda i tre variabler efter varenda ISO-steg efter ISO-skalan - DR, färgdjup och brusnivåer.
Man mäter allt och folk har synpunkter som styr deras val i detalj - detaljer de plockar upp och väger inte minst hos DXO eftersom det är i princip den enda site som erbjuder normaliserade mätmetoder över tid som gör jämförelser möjliga.
Har du missat den utveckling som skett kring spegellösa kamerors möjligheter att fokusera ända ner till F22 idag i näst intill mörker?
Den här tråden handlar om A7rV som vi nu är alltfler som börjar fatta är en kamera som i grunden ändrar på nästan allt.
Det är verkligen nu så att vi i denna kamera fått en AF som klarar nästan allt utan att fotografen överhuvudtaget behöver bry sig. På det kommer nu en bildstabilisering med 8 stegs förbättring som klarar att ta skarpa bilder i riktigt svagt ljus med bländare ned till F22 på slutartider som inte är minst 1/brännvidden som tumregeln lät förr i tiden utan ända ner till 1,5 sekunder.
I mycket kommer nu Auto ISO Min Shutter Speed att spelas över åtminstone för att säkerställa att inte skakoskärpa ödelägger bilder i svagt ljus. .... men den funktionen kommer ändå ha ett visst berättigande för det är trots allt slutartiden som fortfarande avgör om snabbrörliga motiv kommer tecknas skarpa - av det skälet kommer det fortsatt ibland vara viktigt att kunna överstyra kamerans exponeringsbeslut och det kommer ju även ske då man vill uppnå vissa effekter som automatiken inte bryr sig om på egen hand.
.... men i princip kommer A7rV alltid dynamiskt att vara redo för en bild - till skillnad mot många manuella fotografer och till skillnad mot många andra kameror som folk underlåtit att ens konfigurera för snabbhet. En A7rV kommer man inte ens behöva konfigurera för att den ska lösa de problemen. Så hur dessa manuella fotografers förhållande till en kamera som A7rV kommer se ut blir ju lite spännande att se. ... men vem vet, du och kanske andra kanske kommer att offra den tekniska bildkvaliteten medvetet eller inte för nöjet att själva få blippa på några knappar och vrida på några reglage även om det egentligen bara är bländare som de flesta faktiskt behöver komma bry sig om i de allra flesta situationer.
Skittråkigt jaa, kanske för en del som gillar att skruva på kameror och som inte tycker det känns som om de är riktiga fotografer annars men frågan är om de tillhör målgruppen för denna kamera ändå för det här är en kamera gjort för att ta bilder nära teknisk perfektion. Det borde rimligtvis tilltala många proffs att de alltid kan lita på en kamera som är designad för att ta tekniskt näst intill perfekta bilder i näst intill vilka sammanhang som helst. Det borde göra många mer effektiva om de kan lösa sina uppgifter utan att ta drivor av onödiga bilder med seriebild, för att de i grunden inte litar på sina kameror. Bilder de senare måste sovra i och ta omhand.
Jag har tagit många bilder som hade blivit mer användbara om jag lyckats sätta fokus bättre. I många fall är jag fortfarande lite sur på mig själv att jag inte tog en bild till men på den analoga tiden kostade filmen en hel del och var man ute på resor under 3 månader eller ett halvår så var man tvungen av både kostnadsskäl och att filmen då tog upp en stor del av utrymmet i ryggsäckarna. Så att sätta fokus var väldigt viktigt. Att exponera exv. diafilm rätt var då ännu mycket viktigare än idag för över- eller underexponerade man så stack färgerna och de kunde inte korrigeras i efterhand. Idag kan i princip allt utom felfokus korrigeras i efterbehandlingen och det är en oerhörd skillnad.