Annons

Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte ok att någon petar i mina analoga foton heller. Det jag har ur kameran har jog koll på oavsett det är analogt eller digitalt. Det gäller att hitta labben som inte hittar på egna "fuffens".

Var jag otydlig på det ber jag om ursäkt.

Digitalt foto är som att fota analogt.
 
Arleklint skrev:
Jag vill ha egen koll. Jag vill inte att någon petar på den bild jag har skapat ur kameran.

Du verkar ju vilja överlåta det en tekniker som har gjort en kurva som har laddats i kameran eller i råfilskonverteraren.

MVH/Stefan
 
Men du vill väl ändra eller göra om digital fotot som kommer ut ur kameran ?
Du vill väl inte att det ska se ut som det är orört. Du vill väl skärpa eller ändra kontrast, färger eller något annat ?
 
Lars Johnsson skrev:
Men du vill väl ändra eller göra om digital fotot som kommer ut ur kameran ?
Du vill väl inte att det ska se ut som det är orört. Du vill väl skärpa eller ändra kontrast, färger eller något annat ?

Nej jag vill inte det! Det är det jag gjort mig (ö)känd för dom senaste dagarna.

Jag påstår att du i kameran kan styra exakt hur du vill ha bilden. Jag påstår att jobb i PS bara är ett alternativ till att göra det rätt från början.
 
Arleklint skrev:
Jag påstår att du i kameran kan styra exakt hur du vill ha bilden. Jag påstår att jobb i PS bara är ett alternativ till att göra det rätt från början.

Bara för att du har Custom Curves i din kamera innebär ju inte det att alla andra har det.
 
Arleklint skrev:
Nej jag vill inte det! Det är det jag gjort mig (ö)känd för dom senaste dagarna.

Jag påstår att du i kameran kan styra exakt hur du vill ha bilden. Jag påstår att jobb i PS bara är ett alternativ till att göra det rätt från början.

Du kan ju göra mycket större och fler förändringar i PS än i kameran.
Digital kameror är ju gjorda för att bilderna ska processas när man tagit dem. Sen är det ju olika hur mycket man vill göra.

Så om man skärper bilden, så är det bara för att man inte gjorde rätt från början eller.......
 
Lars Johnsson skrev:
Du kan ju göra mycket större och fler förändringar i PS än i kameran.
Digital kameror är ju gjorda för att bilderna ska processas när man tagit dem. Sen är det ju olika hur mycket man vill göra.

Så om man skärper bilden, så är det bara för att man inte gjorde rätt från början eller.......

Skärpning behövs om man förändrar storleken på bilden, vilket man oftast gör.
Gör man inte det kan skärpning ställas i kameran.
 
Arleklint skrev:
Skärpning behövs om man förändrar storleken på bilden. Gör man inte det kan skärpning ställas i kameran.

Visserligen använder jag Canon och inte Nikon. Men där kan väl inte vara alla olika skärpe-möjligheter i kameran som man kan gör i PS eller andra software.

Är du nöjd med bilderna utan att göra något så fortsätt med det.
 
Lars Johnsson skrev:
Custom curves innebär inte att man kan sluta använda PS.....

Nja...

Själv utför jag oftast bara kontrastjusteringar (och i en del mer sällsynta fall exponeringsjusteringar) och kontrastjusteringarna kan mycket väl ersättas med custom curves om man kan acceptera att ha en och samma tonkurva på alla bilder (det är möjligt att D2x har möjlighet till flera kurvor laddade i kameran samtidigt).
Så så länge man bara gör justeringar med curves och levels i PS så kan man nog säga att custom curves kan ersätta PS.
 
Lars Johnsson skrev:
Visserligen använder jag Canon och inte Nikon. Men där kan väl inte vara alla olika skärpe-möjligheter i kameran som man kan gör i PS eller andra software.

Är du nöjd med bilderna utan att göra något så fortsätt med det.

Alla varianter på skärpning finns inte i Nikon heller. Det är därför jag säger att jag skärper när jag ändrar storleken på bilden.
 
Arleklint skrev:
Nej jag vill inte det! Det är det jag gjort mig (ö)känd för dom senaste dagarna.

Jag påstår att du i kameran kan styra exakt hur du vill ha bilden. Jag påstår att jobb i PS bara är ett alternativ till att göra det rätt från början.

Då påstår jag att du du mycket kvar att lära dig. Det enda du kan göra i kameran är sådana åtgärder som påverkar hela bilden, inga selektiva bearbetningar.

Du kan få ut en acceptabel bild direkt ur en digital kamera, men en perfekt bild kräver en del arbete. Men om du är nöjd med det du får ut ur din kamera tycker jag att du kan vara det. Men försök inte få det till att andra inte kan exponeringsmäta eller ställa in sin kamera.

Stefan
 
dumbo skrev:
Nja...

Själv utför jag oftast bara kontrastjusteringar (och i en del mer sällsynta fall exponeringsjusteringar) och kontrastjusteringarna kan mycket väl ersättas med custom curves om man kan acceptera att ha en och samma tonkurva på alla bilder (det är möjligt att D2x har möjlighet till flera kurvor laddade i kameran samtidigt).
Så så länge man bara gör justeringar med curves och levels i PS så kan man nog säga att custom curves kan ersätta PS.

Men hur många människor använder bara levels och curves och aldrig något annat i PS.
Tror du det finns en människa som ägt PS i ett par månader och aldrig ändrat något annat
 
Jag påstår att du i kameran kan styra exakt hur du vill ha bilden. Jag påstår att jobb i PS bara är ett alternativ till att göra det rätt från början.
Jag fångar hellre ögonblicket och optimerar det jag kan i efterhand än sitter och pillar med kamerans inställningar medans det jag ska plåta försvinner...

Både under sportmatcher där vädret mörknat på eller under modeplåtningen jag dokumenterade tvingades jag också arbeta med råpressning, att plåta med några stegs underexponering för att undvika skakningsoskärpa och sedan kompensera upp det i Photoshop. Jag vet inte hur man skulle löst det i kameran, kanske haft med sig en laptop som man hackat ihop en kompenseringskurva och laddat i kameran... allt medan ögonblicken försvann.

Dessutom är jag skeptiskt till att du skulle kunnat återskapa resultatet här, en bild där jag använt olika kurvor för olika delar av bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=203602
 
stefohl skrev:
Då påstår jag att du du mycket kvar att lära dig. Det enda du kan göra i kameran är sådana åtgärder som påverkar hela bilden, inga selektiva bearbetningar.

Du kan få ut en acceptabel bild direkt ur en digital kamera, men en perfekt bild kräver en del arbete. Men om du är nöjd med det du får ut ur din kamera tycker jag att du kan vara det. Men försök inte få det till att andra inte kan exponeringsmäta eller ställa in sin kamera.

Stefan

Exponeringsmätning handlar om att få alla delar i bilden rätt. Jag skulle ALDRIG ge mig in i PS och specialbehandla en del av bilden. Jag vill mäta så att alla delar funkar. Måste jag mixtra i PS så har jag slutat fotografera.
 
stefohl skrev:
Då påstår jag att du du mycket kvar att lära dig. Det enda du kan göra i kameran är sådana åtgärder som påverkar hela bilden, inga selektiva bearbetningar.

Du kan få ut en acceptabel bild direkt ur en digital kamera, men en perfekt bild kräver en del arbete. Men om du är nöjd med det du får ut ur din kamera tycker jag att du kan vara det. Men försök inte få det till att andra inte kan exponeringsmäta eller ställa in sin kamera.

Stefan

Kan bara hålla med dig.....
 
Arleklint skrev:
Exponeringsmätning handlar om att få alla delar i bilden rätt. Jag skulle ALDRIG ge mig in i PS och specialbehandla en del av bilden. Jag vill mäta så att alla delar funkar.

Vi har förstått att du inte vill. Som jag säger är du nöjd med det du får ut ur kameran, för all del fortsätt att jobba så. Låt sedan andra fortsätta att arbeta på ett sådant sätt som ger bilder som så nära som möjligt stämmer överens med den idé de har med bilden och med de kvalitetskrav de ställer på på sina bilder.

MVH/Stefan
 
Lars Johnsson skrev:
Men hur många människor använder bara levels och curves och aldrig något annat i PS.
Tror du det finns en människa som ägt PS i ett par månader och aldrig ändrat något annat

Någon sådan statistik besitter jag inte. :)

Faktum kvarstår iaf i att så länge man bara använder dessa funktioner och gör det likadant/lika mycket varje gång så kan man använda custom curves i stället.
Själv har jag kameran inställd på "normal"-kurvan, som är ganska kontrastlös och drar i reglagen i efterhand.
 
stefohl skrev:
Vi har förstått att du inte vill. Som jag säger är du nöjd med det du får ut ur kameran, för all del fortsätt att jobba så. Låt sedan andra fortsätta att arbeta på ett sådant sätt som ger bilder som så nära som möjligt stämmer överens med den idé de har med bilden och med de kvalitetskrav de ställer på på sina bilder.

MVH/Stefan

Du försöker vända på saken.

Grejjen är att du och Herr Risedal drivit långa trådar med er tes om att det enda rätta att utvärdera RAW-behandlare och mäta med histogram för att sedan modda bilden i PS.

Rimligt är att jag då får hävda att ni inte driver en allenarådande tes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.