Jag har stått i mörkrum sedan 12 års ålder,arbetat som fotograf sedan 1984. Fotograferat 100000 tals dia, 24 x 36 , 6 x7 och 9 x 12 och även 18 x 24. Gått i lära hos några av Skånes bästa fotografer.
Det tog mig 1000tals timmar av träning att bli bra i mörkrummet/ kopeist. Pjattning, efterbelysning, softning, toning, underframkallning, överframkallning, ett mödosamt arbete för att få bilder som jag ville ha dom.
När datorn kom in i mitt liv så la jag återigen ner 1000tals timmar på att lära mig PS , scannerprogram mm. Var bland de första i Sverige att leverera bilder på en cd till en uppdragsgivare. (Kuriosa:vid den tidpunkten kostade en Kodak cdbrännare 60 000
Datorn är dagens redskap/lab att arbeta med bilden, förfina , ändra, ta fram information, förbättra.
Utvecklingen går ständigt frammåt, exv RAW och RAW hantering.
Janne, det går alldeles utmärkt att få bra bilder direkt från en kamera, men har du kunskaper så kan du förbättra bilden betydligt i datorn.
Om du känner dig så främmande för histogram och kurvor,samt att arbeta med ett bildbehandlingsprogram - gå en kurs.Var nyfiken-lär dig.
Det är inte diafilm i digitalkameran även om du fortfarande vill tro det.
Jag tror inte du behärskar din kamera bättre än vad jag eller vad flertal andra här på forumet gör vad det gäller exponering av en bild. Men Du tycks vara obenägen att lära dig något nytt.
Så jag undrar återigen- vart i h.... vill du komma?
Varför detta tjat , som om datorn och de förbättringar man kan göra med hjälp av datorn vore något av ondo.
Mikael