** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Om motivet har mycket högre tonomfång än vad bilden kan innehålla måste man göra justeringar för att få en bild som liknar verkligheten eller få en bild som återger motivet som jag vill. Man diafilm fick man avstå från dessa bilder eller acceptera sotsvarta skuggor. Digitalt kan man också acceptera sotsvarta skuggor. Eller göra justeringar med de nya verktygen. Likaså om bilden har extremt låg kontrast, t ex som jag får med softfokusobjketivet. Utan justeringar blir bilderna inte så jag visualiserade dem och skulle hamna i papperskorgen.

Ofta när man ser motiv med de egna ögonen är vissa saker sotsvarta. Varför är det då fel att avbilda dom så? I vissa fall blir man bländad av reflexer, vad är felet att fräta ut dem då?

Jag tror det drivits för långt, att bara för att man kan få teckning i "allt" så skall man ha det? Men vad visar bilden då annat än en teoretiskt vacker skapelse?

Arleklint skrev:
Ofta när man ser motiv med de egna ögonen är vissa saker sotsvarta. Varför är det då fel att avbilda dom så? I vissa fall blir man bländad av reflexer, vad är felet att fräta ut dem då?

Jag tror det drivits för långt, att bara för att man kan få teckning i "allt" så skall man ha det? Men vad visar bilden då annat än en teoretiskt vacker skapelse?
Nej, även med motiv som för ögonen ser helt normala ut har för stort omfång. Att alla mörka partier i sådana bilder blir sotsvarta känns helt fel.

Ditt resonemang fungerar bara för bilder i mjukt ljus (mulet) och för vissa motivet i hårt ljus.

Självklart sträver även jag att få bilden så bra som möjligt i kameran. Är ljuset hårt eller motivet svårt tänker jag dock redan vid fotograferingen att "för den här bilden måste jag applicera rätt kurva för att få bilden som jag visualiserar den".

Arleklint skrev:
Låt oss bli mer konkreta.

Om vissa delar i denna bild är mörka, är det fel om det var så det såg ut?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=397914&target=_blank

Eller är bilden automatiskt bättre om man drar ut den teckning som det teoretiskt går att skapa?
Fin bild. Nej, i det här fallet blir den inte bättre av mer teckning i lågdagrarna. MEN, så som bilden är nu såg det INTE ut för dina ögon. När du stod där såg du oerhört mycket mer detaljer i skuggorna.

Svaret på frågan om en bild kan bli bra direkt från digitalkameran är: ja.

Sedan så är det något annat som diskuteras här och det är: hur kan en bild bli bättre genom efterbehandling?

--jalle

Arleklint skrev:
.. eller är det så att det krävs en analog kamera, eller att bilden från den digitala kameran vrids och vänds i rawkonverterare eller PS

Jag fotar med D2X och gör mina bilder direkt ur kameran utan datorjobb. Gör jag fel?

Nej!

I mitt tycke så har du köpt en F1 bil som du kör omkring på 1:ans växel, visst går den framåt men du missar en hel del ;-).
Det handlar inte om att plåta digitalt, det handlar om att jobba digitalt! Om du vill utnyttja det nya mediets alla fördelar!!

mvh.

/Janne
(Plåtat/jobbat digitalt i 10 år)

Arleklint skrev:

Eller är bilden automatiskt bättre om man drar ut den teckning som det teoretiskt går att skapa?

Himmeln ser klart "underexponerad" ut med tanke på solens läge och skuggorna. Det funkar inte (för mig). Däremot funkar det mycket bra att att ha skuggorna som de är. Jag hade troligen (svårt att veta om man inte var där såklart) exponerat rikligare och ökat kontrasten i efterhand för att få skuggorna mörkare.
Som Olle skriver är det högst troligt att man, med ögonen, såg/sett betydligt mer i skuggorna om man nu inte tittat rakt in i solen precis innan, förutsatt att man har en normal syn.

Re: Re: Re: Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Arleklint skrev:
Lita på att jag kan!

Var glad! Vad du då gör är att du anpassa din fototeknik till hur några japaner vill behandla informationen från sensorn. Om du är överens med dem om hur bilder skall se ut så är allt frid och fröjd, för din del. OM man nu till ävenyrs inte kommer överens med sagda japaner om hur RAW-datat skall tolkas så har man bara möjligheten att tolka själv med sin favoritkonverterare och sina favoritinställningar kvar. Till syvende och sisdt så är det ju precis så du gör själv, även om din favoritkonverterare råkar vara inbyggd i kameran.

/Mikael Kristoffersson
(Som ännu inte efter 30 års fotografering har producerat bilder som jag törs lägga in här, efter alla kontraproduktiva diskussioner om barn och kattbilder)

Arleklint skrev:

Jag vet knappt vad ett histogram är, men är inte histogrammet att betrakta som ett verktyg? Bara för att du väljer att använda dig av det som ett verktyg så innebär ju inte det att du inte kan göra mörka bilder eller bilder som inte följer en viss kurva?

Det är väl som med zonsystemet, som jag aldrig gett mig in i därför att det nog inte är min grej. Bara för att man använder sig av zonsystmet så ser inte bilderna ut på ett visst sätt. Det handlar väl om kontroll och om att styra slutresultatet. Sen om man vill göra bilden i det närmaste kolsvart och med en "konstig kurva"(vad nu det är)så gör man väl det

Eller om man jämför med ljusmätning. Bara för att man mäter ljuset så innebär inte det att bilden går efter en viss mall. När du fått fram värdena så avgör du ju själv hur du ska exponera/framkalla/kopiera för att få det som du vill

Tullo skrev:
Jag förstår inte syftet med att envisas kring att få bild klar direkt i kameran när möjligheten att finjustera exponering, kontrast och färgmättnad på ett bra sätt i efterhand finns. Tekniken utvecklas ju hela tiden inom andra områden (tryck, prepress, skrivare ect.) så varför skulle inte detta ske inom fotografins värld.

Intressant tråd det här; filosofin framträder hos många fotografer utan alltför filosofiska inlägg.
Inlägget här ovan tangerar en fundering som dök upp när jag läste den ursprungliga frågan.
Kom nämligen att tänka på (en recension av) prisbelönade pressbilder som visades på Galleri Kontrast för något år sedan.
Recensenten fick intrycket av att fotograferna redan visste vid själva fotograferingsögonblicket att bilderna kunde fixas till i Photoshop i efterhand. Skärpan hos fotograferna, och därmed även bilderna, hade enligt kritikern försämrats jämfört med tidigare årgångar.
Så som ett svar på Janne Arleklints fråga skulle jag vilja säga att det absolut inte är fel med att försöka optimera exponeringen redan i kameran. Tror det som sagt håller skärpan uppe.

Samtidigt skulle jag vilja fråga anhängarna av PS-filosofin: Hur dåligt tekniskt kan en bild kan vara för att man inte ska börja "meckla" med den? Eller; var går gränsen mellan bilder värda att bearbeta och att slänga?

Men lika väl är foto även ett dokumenterande medium som sedan urminnes tider har används för att berätta historier om en svunnen tid.

Såå gammal är väl ändå inte fotografin? Det är väl bildkonsten som avses, antar jag.

Kijana skrev:
Samtidigt skulle jag vilja fråga anhängarna av PS-filosofin: Hur dåligt tekniskt kan en bild kan vara för att man inte ska börja "meckla" med den? Eller; var går gränsen mellan bilder värda att bearbeta och att slänga?

Jag vet inte om jag är en av "anhängarna", jag verkar gå en medelväg mellan de två lägrena, men iaf så beror det väl på vad det är för bild och hur den ska användas. Det går att rädda väldigt felexponerade bilder (iaf underexponerade) och ändå få rätt bra resultat. Det duger kanske inte att trycka i en fotobok eller sälja precis, men väl för dagspressen, eller för det egna fotoalbumet eller...
Skärpa går aldrig att kompensera på ett bra sätt. En "mjuk" bild kan man trixa till så att den ser hyfsat skarp ut, men en oskarp bild går inte, men åter igen: En bild i en dagstidning behöver kanske inte vara krivskarp för att den ska duga.

Det är väl slutresultatet som räknas!

Betraktaren har ganska litet intresse i hur fotografen tog sig fram till den den slutgiltiga bilden.

En bra exponering förenklar fortsatt bearbetning – en oomtvistlig sanning!

Sedan är det klart att man kan ha olika filosofier kring hur man skall ta sig till målet....en del gillar att cykla till Tibet, andra tar flyget...

/tc

Jag skall väl ge mig in i denna diskussion också, det är ju så svårt att låta bli ibland.

Visst måste väl målet, för oss som gillar att fota, att bilden är "färdig" i kameran. Visst finns det bilder jag medvetet räknar med att beskära men då finns en speciell anledning som t.ex. att man vill hålla filmplanet parallellt med en husfasad eller så. Ibland gör man ju också två bilder med olika exponering för att fixa dynamiken.

Troligen beror det på att jag fotat Dia "i alla tider" och då inte ens haft möjlighet att beskära.

Jag blir besviken på mej själv när jag tittar på bilder som blivit felexponerade, oskarpa pga felaktiga slutartider (slarv med ISO och att man inte gett sig tid att kolla bländare och tid).

Upplever dock en möjlighet att finjustera bilderna i PS.

Jag "ser" det jag vill fotografera och försöker fånga det med kameran. Blir frustrerad, som ett barn, när det inte fungerat som tänkt. Dock tar jag det betydligt lugnare...

Fotograferingen är ju den roliga biten, titta på bilder man lyckats med är en sorts belöning. Så ser jag på mitt fotograferande.

/AnWi

AnWi skrev:
Visst måste väl målet, för oss som gillar att fota, att bilden är "färdig" i kameran.
Gällande beskärning säger jag tyvärr - jag tycker det är synd att jag nästan alltid begränsar mitt bildbygge till att passa i de bildproportioner som kameran råkar ha. Gällande dia- vs neg-tänket så är digitalkameran för mig alltid laddad med negativ film - dvs. att jag måste meka för att få en bild (jmf svartvit kopiering).

Dock tycker jag det är roligare att fota med diafilm än negativ film, gillar att göra bilden helt klar vid fototillfället och gillar förstås att kunna titta på bilden direkt när filmen är framkallad - och stor kan den bli också :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar