Lars Johnsson
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du är agressiv! Försök förstå mig, för jobbar med att bli förstådd.
Men du vill inte förstå andra för redan innan du börjar diskutera så har du bestämt att du har rätt och vet bäst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
Du är agressiv! Försök förstå mig, för jobbar med att bli förstådd.
objernulf skrev:
Om motivet har mycket högre tonomfång än vad bilden kan innehålla måste man göra justeringar för att få en bild som liknar verkligheten eller få en bild som återger motivet som jag vill. Man diafilm fick man avstå från dessa bilder eller acceptera sotsvarta skuggor. Digitalt kan man också acceptera sotsvarta skuggor. Eller göra justeringar med de nya verktygen. Likaså om bilden har extremt låg kontrast, t ex som jag får med softfokusobjketivet. Utan justeringar blir bilderna inte så jag visualiserade dem och skulle hamna i papperskorgen.
Lars Johnsson skrev:
Men du vill inte förstå andra för redan innan du börjar diskutera så har du bestämt att du har rätt och vet bäst.
Nej, även med motiv som för ögonen ser helt normala ut har för stort omfång. Att alla mörka partier i sådana bilder blir sotsvarta känns helt fel.Arleklint skrev:
Ofta när man ser motiv med de egna ögonen är vissa saker sotsvarta. Varför är det då fel att avbilda dom så? I vissa fall blir man bländad av reflexer, vad är felet att fräta ut dem då?
Jag tror det drivits för långt, att bara för att man kan få teckning i "allt" så skall man ha det? Men vad visar bilden då annat än en teoretiskt vacker skapelse?
Fin bild. Nej, i det här fallet blir den inte bättre av mer teckning i lågdagrarna. MEN, så som bilden är nu såg det INTE ut för dina ögon. När du stod där såg du oerhört mycket mer detaljer i skuggorna.Arleklint skrev:
Låt oss bli mer konkreta.
Om vissa delar i denna bild är mörka, är det fel om det var så det såg ut?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=397914&target=_blank
Eller är bilden automatiskt bättre om man drar ut den teckning som det teoretiskt går att skapa?
barret skrev:
JPEG helt utan efterarbete med Canon IXUS 50
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=208310&target=_blank
Arleklint skrev:
.. eller är det så att det krävs en analog kamera, eller att bilden från den digitala kameran vrids och vänds i rawkonverterare eller PS
Jag fotar med D2X och gör mina bilder direkt ur kameran utan datorjobb. Gör jag fel?
Arleklint skrev:
Eller är bilden automatiskt bättre om man drar ut den teckning som det teoretiskt går att skapa?
Arleklint skrev:
Lita på att jag kan!
Arleklint skrev:
Tullo skrev:
Jag förstår inte syftet med att envisas kring att få bild klar direkt i kameran när möjligheten att finjustera exponering, kontrast och färgmättnad på ett bra sätt i efterhand finns. Tekniken utvecklas ju hela tiden inom andra områden (tryck, prepress, skrivare ect.) så varför skulle inte detta ske inom fotografins värld.
Men lika väl är foto även ett dokumenterande medium som sedan urminnes tider har används för att berätta historier om en svunnen tid.
Kijana skrev:
Samtidigt skulle jag vilja fråga anhängarna av PS-filosofin: Hur dåligt tekniskt kan en bild kan vara för att man inte ska börja "meckla" med den? Eller; var går gränsen mellan bilder värda att bearbeta och att slänga?
Gällande beskärning säger jag tyvärr - jag tycker det är synd att jag nästan alltid begränsar mitt bildbygge till att passa i de bildproportioner som kameran råkar ha. Gällande dia- vs neg-tänket så är digitalkameran för mig alltid laddad med negativ film - dvs. att jag måste meka för att få en bild (jmf svartvit kopiering).AnWi skrev:
Visst måste väl målet, för oss som gillar att fota, att bilden är "färdig" i kameran.