Mattsen
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
.. eller är det så att det krävs en analog kamera, eller att bilden från den digitala kameran vrids och vänds i rawkonverterare eller PS
Jag fotar med D2X och gör mina bilder direkt ur kameran utan datorjobb. Gör jag fel?
Den här tråden verkar vara något av en vs-tråd. Kanske var det din tanke?
Men om jag helt blundar för vad andra har skrivit så tycker jag din fråga kommer ett par år försent ungefär...
Hade du ställt frågan runt 2002 så kanske man hade svarta njaee på din fråga. Idag så kan svaret inte bli annat än ja, kanske tom bättre än från en analog process. Vill man kan man fortsätta precis som förut, med skillnaden att man istället för neg/dia har originalet på disk eller CD/DVD. Det gäller bara att lära sig hur den nya kameran skall ställas in för bästa resultat - precis som för de klassiska analoga kamerorna.
Jag har pga ekonomiska skäl en digitalkamera som väl är värd en femtedel på sin höjd av din D2X men har ända sedan jag köpte den producerat bilder som är väl så bra som min gamla SLR.
Om man sedan vill/kan så erbjuder ju bildbehandlingsprogrammen ytterligare en stor extra dimension för oss som gillar att fotografera. Nu har vi möjligheter att ytterligare förfina vår fotokonst.
/Mats, som gärna tar en rulle TRI-X emellanåt o går in i mitt mörkrum. Det är fortfarande nåt visst med en kopia på "riktigt" (ljuskänsligt) fotopapper.