Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
.. eller är det så att det krävs en analog kamera, eller att bilden från den digitala kameran vrids och vänds i rawkonverterare eller PS

Jag fotar med D2X och gör mina bilder direkt ur kameran utan datorjobb. Gör jag fel?

Den här tråden verkar vara något av en vs-tråd. Kanske var det din tanke?

Men om jag helt blundar för vad andra har skrivit så tycker jag din fråga kommer ett par år försent ungefär...

Hade du ställt frågan runt 2002 så kanske man hade svarta njaee på din fråga. Idag så kan svaret inte bli annat än ja, kanske tom bättre än från en analog process. Vill man kan man fortsätta precis som förut, med skillnaden att man istället för neg/dia har originalet på disk eller CD/DVD. Det gäller bara att lära sig hur den nya kameran skall ställas in för bästa resultat - precis som för de klassiska analoga kamerorna.

Jag har pga ekonomiska skäl en digitalkamera som väl är värd en femtedel på sin höjd av din D2X men har ända sedan jag köpte den producerat bilder som är väl så bra som min gamla SLR.

Om man sedan vill/kan så erbjuder ju bildbehandlingsprogrammen ytterligare en stor extra dimension för oss som gillar att fotografera. Nu har vi möjligheter att ytterligare förfina vår fotokonst.

/Mats, som gärna tar en rulle TRI-X emellanåt o går in i mitt mörkrum. Det är fortfarande nåt visst med en kopia på "riktigt" (ljuskänsligt) fotopapper.
 
Arleklint skrev:
.. eller är det så att det krävs en analog kamera, eller att bilden från den digitala kameran vrids och vänds i rawkonverterare eller PS

Jag fotar med D2X och gör mina bilder direkt ur kameran utan datorjobb. Gör jag fel?

Kan du få en bra bild direkt ur en analog kamera..............???
 
Verkar som om det finns vissa kombatanter som pratar över huvudet på varandra här. Klart som korvspad att man vill kunna fixa sina bilder i PS om man känner för det, men bilden kan ju klart duga bra för det! Saken är den att man skall ha möjlighet precis som i mörkrummet att pjatta och fixa med efterbelysningar och annat även med de digitala filerna....Varför måste det bli ett treje världskrig för att man tar upp denna frågan?
 
Självklart tar det längre tid att processa en film än att läsa in en digital bild i datorn, men fortfarande kan jag fota med en digital kamera på samma sätt som med en analog.

Jag behöver jobba lika lite i bildbehandlingsprogram med den digitala för att få den bra som jag behöver med den analoga. Allt handlar om att känna sin kamera.
 
På grund av att de flesta lämnar in filmen så att andra gör jobbet åt dem. Mycket mer jobb med en film än med digitalt
 
Lars Johnsson skrev:
På grund av att de flesta lämnar in filmen så att andra gör jobbet åt dem. Mycket mer jobb med en film än med digitalt

Men det var ju inte det tråden handlade om. Måste en digital bild mecklas med i datorn innan den är ok?
 
Arleklint skrev:
Men det var ju inte det tråden handlade om. Måste en digital bild mecklas med i datorn innan den är ok?

Givetvis måste du inte göra det om du inte vill.
Svaret är nej.

Men bilden blir givetvis bättre ju mer tid du lägger ner på den.
 
Arleklint skrev:
Men det var ju inte det tråden handlade om. Måste en digital bild mecklas med i datorn innan den är ok?

Du skrev ju faktiskt att man inte behöver göra det med en analog kamera. Och givetvis behövs det även med en analog, men du låter antagligen någon annan göra det åt dig
 
Lämnar man den analoga filmen hos fotohandlaren så är det upp till deras kopieringsapparat (automatisk) att avgöra hur mycket din film skall belysas. Det är oxå avgörande när de bytte sina vätskor och vilken temperatur de höll under tillfället. Hur kopieringsmaskinen mäter ljuset på negativet. Allt detta avgör hur bilden blir i slutändan! Därför kan man få mycket varierande resultat även från en analog kamera!
 
Du kan lämna in en film på ett proffslab och be dem framkalla utan kompenseringar. Att låta dem köra processen rätt av. Få gör det, men det gäller att hitta dom.

Gissa hur en blå timme ser ut om man lämnar filmen på Åhléns!
 
Arleklint skrev:
Du kan lämna in en film på ett proffslab och be dem framkalla utan kompenseringar. Att låta dem köra processen rätt av. Få gör det, men det gäller att hitta dom.

Gissa hur en blå timme ser ut om man lämnar filmen på Åhléns!

Du kan lämna in digital filen på ett proffslab och få allt gjort också.
 
Och det blir lika illa? Ja visst kan man, men jag kör DOX FAB (Färdiganpassad bild) Då gör dom bilden pang på utan att kompensera för någonting. Dom tar filen som dem är.

Billigt och bra. Dom gör inget jobb, men jag har koll.

Jag lämnar filen ur min kamera som jag bara skärpt med hänsyn till storlek.
 
Arleklint skrev:
Och det blir lika illa? Ja visst kan man, men jag kör DOX FAB (Färdiganpassad bild) Då gör dom bilden pang på utan att kompensera för någonting. Dom tar filen som dem är.

Billigt och bra. Dom gör inget jobb, men jag har koll.

Jag lämnar filen ur min kamera som jag bara skärpt med hänsyn till storlek.

Vill man bara betala så kan man få gjort den manuellt av någon som också gör vid den i PhotoShop. Allt beror på vad man vill betala och vilken tid man vill lägga ner
 
Arleklint skrev:
Jag vill ha egen koll. Jag vill inte att någon petar på den bild jag har skapat ur kameran.

Då ska du göra allt själv givetvis. Eller ingenting om du nöjer dig med bilden som den är.

Men varför vill du inte att någon annan ska peta i dina digital foto. Men i dina analoga foto går det bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.