Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för fastighetsmäklare

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart finns det mängder av gånger då mäklare anlitar fotografer, särskilt för de dyrare objekten, och i storstäderna, men mängder av säljare vill inte betala den kostnaden. Därför fotar mäklare hela tiden. De kunderna är lika lite intresserade av att betala kostnaden för att någon ska sitta och dra i spakar i Lightroom. Merparten av alla de bilderna går genom mäklarsajternas Auto-repro-tjänster

Eftersom TS efterlyser en kamera som är lättanvänd och med hög grad av automatik borde det väl vara uppenbart att hon. Inte är betjänt av råd om att anlita fotografer, gå fotokurser, Lightroom-tips etc.

Att någon ens kan hålla på argumentera mot vidvinkelbilder gränsar ju till det otroliga! Vilken värld lever ni i. Har ni aldrig besökt Hemnet eller Booli?

Vilka mäklare fotar själva hela tiden? kan du ge några exempel? Jag känner till en i hela stockholm o han har varit fotograf innan.Mäklarsajternas Auto-repro- tjänster vad är det? Det är bara att kolla det är betydligt mer blandat i dag, långt ifrån bara vidvinkel bilder speciellt i storstäderna.

Fredrik, då jag inte äger vare sig någon Nikon eller Sony så frågar jag: Canons "Auto Lightnimg Optimizer" kan ju ställas i olika lägen, där skugglättningen blir gradvis kraftigare. Är skillnaden mot t.ex. Nikon påtaglig även om man väljer högsta läget?

Dpreview granskar de olika inbyggda skugglättningarna och de skiljer både i magnitud av effekt och hur de utför den.

Vilken kamera som helst duger egentligen om det handlar om bilder som mäklaren ska ta själv istället för att anlita professionell fotograf. En kamera med vettig liveview och normalzoom lär räcka långt i kombination med ett litet stativ. Formfaktorn kan vara viktig, inte alla mäklare vill släpa runt på en 5D med 24-70 eller ens en A77 med 16-50.

Vad gäller utfrätta högdagrar i fönster tror jag att det oftast inte är ett problem jämfört med den ganska usla utsikt man har genom de flesta fönster. Grannens tak eller ett spetsigt fruktträd bidrar knappast positivt till bilden. Så att jaga högsta möjliga DR känns som att skjuta sig själv i foten, speciellt som de flesta kameror idag har ett HDR-läge och hus är typexempel på föremål som rör sig långsamt.

Missade om TS var storstadsmäklare men huruvida man använder en professionell fotograf eller mäklarens egna bilder varierar rimligen kraftigt med bostadens pris och läge.

Om TS (vilket jag tror) vill ha en hyfsad kamera för att kunna dokumentera objekt som hon ser för första gången och bara tänker ha bilderna som arbetsmaterial tror jag fortfarande att en bra kompaktkamera med motsvarande 24 mm vidvinkel och 1 tums-sensor vore ett bra val.

Om det är vad TS behöver kameran till duger det med mobilen. Vi kan nog utgå från att bilderna ska användas till annonser/prospekt där det inte är aktuellt att anlita professionell hjälp

Vilka mäklare fotar själva hela tiden? kan du ge några exempel? Jag känner till en i hela stockholm o han har varit fotograf innan.Mäklarsajternas Auto-repro- tjänster vad är det? Det är bara att kolla det är betydligt mer blandat i dag, långt ifrån bara vidvinkel bilder speciellt i storstäderna.

Jag menade naturligtvis inte att vissa mäklare fotar själva för varje försäljning, men att det sker mängder med försäljningar där fotograf inte anlitats. Det sker hela tiden på landsbygd och i småstäder. Det är ingen som säljer en tvåa i Hallstavik för 300.000 spänn och anlitar en fotograf. Det är bara kolla igenom annonserna så ser man det. Att det är totalt annorlunda i Stockholms innerstad tror jag dig självfallet på.

Jag fick en viss inblick i hur volymer och flöden ser ut då jag för några år sen gjorde en förstudie för en av Sveriges största mäklarkedjor, kring hur de skulle kunna öka andelen bilder som enbart gick genom autorepro , dvs där kontrast, mättnad, nivåer, vitbalans och skärpa sätta automatiskt då mäklarna lade in bilder. Det är ju inget konstigt, det görs hela tiden i andra branscher, som t.ex. dagstidningar och tidskrifter.

Observera att det inte är något jag förespråkar, tvärtom kan inget ersätta en duktig fotograf, som man ju ser på dina bilder (Jäkligt fina!)

Om den här tråden ska bli meningsfull måste nog TS berätta vad som är tanken med fotograferandet.

Om TS planerar att ta bilder som ska användas på Hemmet, i annonser och prospekt är mitt bestämda råd: Avstå. Hyr in en professionell fotograf istället.

Om TS (vilket jag tror) vill ha en hyfsad kamera för att kunna dokumentera objekt som hon ser för första gången och bara tänker ha bilderna som arbetsmaterial tror jag fortfarande att en bra kompaktkamera med motsvarande 24 mm vidvinkel och 1 tums-sensor vore ett bra val.

Håller med. Att döma av TS första inlägg så fotokunskaperna låga och att ge sig ut på dagens marknad med amatörmässiga bilder måste vara självmord.

Om det är för dokumentation och arbetsmaterial - då funkar väl egentligen mobilen...

Håller med. Att döma av TS första inlägg så fotokunskaperna låga och att ge sig ut på dagens marknad med amatörmässiga bilder måste vara självmord.

Om det är för dokumentation och arbetsmaterial - då funkar väl egentligen mobilen...

- Inte alls. Det stora jobbet med dessa bilder är ju städningen och att "styla" bostäderna. Ett stativ och en bra kompaktkamera så är du på banan. Tekniskt är det enkelt att kontrollera exponeringarna och få direkt återkoppling på de bilder du tar, och när det gäller tonomfånget, som nästan oavsett kameramodell, är bättre än emulsionsfilm, har dagens kameraanvändare oerhört mycket lättare att få bra bilder. Mäklarbilder är inte tekniskt svårt.

Talar vi mer avancerade interiörbilder kan ni kika i IKEAS katalog, men de har en dedikerad studio att jobba i.

- Inte alls. Det stora jobbet med dessa bilder är ju städningen och att "styla" bostäderna. Ett stativ och en bra kompaktkamera så är du på banan. Tekniskt är det enkelt att kontrollera exponeringarna och få direkt återkoppling på de bilder du tar, och när det gäller tonomfånget, som nästan oavsett kameramodell, är bättre än emulsionsfilm, har dagens kameraanvändare oerhört mycket lättare att få bra bilder. Mäklarbilder är inte tekniskt svårt.

Talar vi mer avancerade interiörbilder kan ni kika i IKEAS katalog, men de har en dedikerad studio att jobba i.

I flera fall är tydligen IKEAs interiörbilder inte ens fotografier utan datorgenerade helt och hållet. Läste om det några år sedan.

Mäklarbilder är inte tekniskt svårt.

Det kanske inte är världens största utmaning men att tro att man kan ta bra säljande mäklarbilder bara för att man har "en bra kamera och fint statitiv" är att lura sig själv. Det är väl rätt tydligt av hur tråden är formulerad att TS saknar större erfarenhet av fotografering.

Som Ove säger, varför fotograferar inte mäklarna själva? Jo, därför att det kräver yrkesskicklighet och den går att köpa för en rimlig peng så att mäklaren kan koncentrera sig på de arbetsuppgifter som kräver mäklarkompetens.

När jag sålde villan för ett par år sedan så la jag ner mycket möda på att hitta en bra mäklare. Om han hade sagt till mig "Du, jag knäpper bilderna själv så spar vi några tusenlappar i fotokostnader" så hade han garanterat inte fått jobbet.

Jag tycker man skall ha respekt för yrkeskunnande oavsett om det gäller snickare, fotografer, mäklare eller något annat.

Det kanske inte är världens största utmaning men att tro att man kan ta bra säljande mäklarbilder bara för att man har "en bra kamera och fint statitiv" är att lura sig själv. Det är väl rätt tydligt av hur tråden är formulerad att TS saknar större erfarenhet av fotografering.

Som Ove säger, varför fotograferar inte mäklarna själva? Jo, därför att det kräver yrkesskicklighet och den går att köpa för en rimlig peng så att mäklaren kan koncentrera sig på de arbetsuppgifter som kräver mäklarkompetens.

När jag sålde villan för ett par år sedan så la jag ner mycket möda på att hitta en bra mäklare. Om han hade sagt till mig "Du, jag knäpper bilderna själv så spar vi några tusenlappar i fotokostnader" så hade han garanterat inte fått jobbet.

Jag tycker man skall ha respekt för yrkeskunnande oavsett om det gäller snickare, fotografer, mäklare eller något annat.

Lika mycket som det finns duktiga amatörer på Fotosidan och annorstädes finns det naturligtvis mäklare som klarar av att ta bra bilder och gör detta. Sverige är inte Stockholm - endast, även om en del tror att allt som händer där gäller hela landet... Yrkeskunnande har jag den största respekt för, men de flesta som tar bilder idag har gått den självlärda vägen och det blir bra resultat, för den grejen som de gör. Att sedan leva på fotografyrket är en helt annan sak.

Härinne dräller det av folk utan en grundutbildning, de är avancerade amatörer som aldrig jobbat kommersiellt, och det är som det är med det. Men att tala om för en mäklare som vill lära sig ta bilder med en lämplig kamera - att det ska överlåtas till "proffs", det ter sig rätt märkligt, på ett amatörforum.

Det har de hållit på med i nästan tio års tid. Jag skulle tror att merparten av deras produktbilder är datorgenererade i dag.

Jag blev nyfiken och tog kontakt med IKEA; i den senaste katalogen är omkring hälften av bilderna datorgenererade. Fotostudion i Älmhult finns kvar och kommer att fortsätta användas.

Lika mycket som det finns duktiga amatörer på Fotosidan och annorstädes finns det naturligtvis mäklare som klarar av att ta bra bilder och gör detta. Sverige är inte Stockholm - endast, även om en del tror att allt som händer där gäller hela landet... Yrkeskunnande har jag den största respekt för, men de flesta som tar bilder idag har gått den självlärda vägen och det blir bra resultat, för den grejen som de gör. Att sedan leva på fotografyrket är en helt annan sak.

Härinne dräller det av folk utan en grundutbildning, de är avancerade amatörer som aldrig jobbat kommersiellt, och det är som det är med det. Men att tala om för en mäklare som vill lära sig ta bilder med en lämplig kamera - att det ska överlåtas till "proffs", det ter sig rätt märkligt, på ett amatörforum.

Det är väl underbart med amatörer med självinsikt som inser att professionella utövare har bättre förutsättningar än en själv som amtör?

Däremot uteslutar det inte att ämnar man att själv ändå ta bilderna så får man se över vilka verktyg som behövs. Där finns fn två skolor i detta forum, att om bilderna är för visning så hävdar vissa (däribland jag) att:
Skola 1. man intekommer undan en supervidvinkel men inte som ensam brännvidd (men en vidvinkelzoom kan räcka)
Skola 2: en kompakt ner till motsv 24mm brännvidd räcker gott

Att man rekommenderar proffs utesluter inte att man kan ge råd gällande utrustning om man ändå skall fota själv.

Nu återstår frågan till TS: gäller det visningsbilder eller bara för egna minnesanteckningar?

Vilken digitalkamera rekommenderar ni till en fastighetsmäklare?

Jag antar att vidvinkel är viktigt, samt en bra blixt. Kameran skall vara lätt använd och gärna ganska automatisk.

Jag har varit inne på Canon, kanske Sony.

Jag har fotograferat lägenheter åt mäklare på heltid under tre års tid och jag kör I dagsläget med Sonys A7II samt A7RII. Objektiv kör jag med Sony FE 16-35/4 samt Sony 24-70 2.8GM. 12-24/4 som vissa nämner är overkill, 12mm använder man inte för bostadsfoto idag då trenden går mot mindre vidvinkel. Undantaget kan vara ett väääldigt litet badrum, men jag går ytterst sällan under 20mm.

Dyra fullformatskameror är onödigt för bostadsfoto om man bara ska skjuta jpegs och inte efterbehandla bilderna. Kör då istället med mobiltelefonen och dess hdr-funktion. Bilderna mosas ändå sönder när de hamnar på Hemnet och på mäklarnas hemsidor.

Jag kör ganska ofta, men inte alltid, helt utan blixt och maskar istället ihop flera exponeringar.

Så: Ska du inte efterbehandla bilderna så kör med mobiltelefonen. Ska du däremot göra efterbehandlingar så är jag mycket nöjd med och kan rekommendera Sony. Jag körde tidigare Nikon. För efterbehandling krävs även en dator med tryck i. Du kan inte sitta på en "sneak"Macbook eller likvärdig bärbar pc som de flesta mäklare har i väskan :)

Jag har fotograferat lägenheter åt mäklare på heltid under tre års tid och jag kör I dagsläget med Sonys A7II samt A7RII. Objektiv kör jag med Sony FE 16-35/4 samt Sony 24-70 2.8GM. 12-24/4 som vissa nämner är overkill, 12mm använder man inte för bostadsfoto idag då trenden går mot mindre vidvinkel. Undantaget kan vara ett väääldigt litet badrum, men jag går ytterst sällan under 20mm.

Dyra fullformatskameror är onödigt för bostadsfoto om man bara ska skjuta jpegs och inte efterbehandla bilderna. Kör då istället med mobiltelefonen och dess hdr-funktion. Bilderna mosas ändå sönder när de hamnar på Hemnet och på mäklarnas hemsidor.

Jag kör ganska ofta, men inte alltid, helt utan blixt och maskar istället ihop flera exponeringar.

Så: Ska du inte efterbehandla bilderna så kör med mobiltelefonen. Ska du däremot göra efterbehandlingar så är jag mycket nöjd med och kan rekommendera Sony. Jag körde tidigare Nikon. För efterbehandling krävs även en dator med tryck i. Du kan inte sitta på en "sneak"Macbook eller likvärdig bärbar pc som de flesta mäklare har i väskan :)

Har du någon hemsida?

Jag blev nyfiken och tog kontakt med IKEA; i den senaste katalogen är omkring hälften av bilderna datorgenererade. Fotostudion i Älmhult finns kvar och kommer att fortsätta användas.

Det var överraskande lågt. Då jag jobbade med dem för några år sedan vill jag minnas att de sa att cirka 75% av bilderna var datorgenererade.

Skall bilderna användas i ett kommersiellt sammanhang är det nog klokast
att anlita ett proffs.

När jag sålde huset och önskade bilder samt en objektsfolder kom en fotograf med Nikon 810 samt tamron 15-30 och 24-70/2,8 och fotade i en timma. Sedan sände han bilderna till sin bildbehandlare i Vietnam. Grymma bilder och fastigheten såldes i ett naffs;)

/Stephan

ANNONS